Koolhydraatarm brood vs. wit en volkoren brood: wat past binnen een dieet?

Eten & drinken 16 februari 2016 1 Reactie
koolhydraatarm brood vs. wit en volkoren brood

Brood is misschien wel het meest gegeten product in Nederland. Van oudsher vormt brood het middelpunt van het ontbijt en de lunch van miljoenen mensen in Nederland. Toch hoor je tegenwoordig steeds vaker geluiden opgaan over het al dan niet passen van brood binnen een gezonde levensstijl. Brood bevat namelijk relatief veel koolhydraten en er zijn diëten, zoals Atkins en South Beach, die in het teken staan van het beperken van de koolhydraatinname.

Aan de andere kant is brood nog steeds een belangrijk onderdeel in de onlangs vernieuwde Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Het lijkt er dus op alsof men elkaar tegenspreekt, maar is dat feitelijk gezien wel zo? Dokterdokter legt uit hoe het nu werkelijk zit.

Wit brood

Het grootste probleem van brood is, zoals gezegd, de hoeveelheid aan koolhydraten. De dikmakende koolhydraten zitten vooral in wit brood. Dat zijn de zogenaamde snelle koolhydraten. Deze snelle koolhydraten worden super snel opgenomen door het lichaam waardoor je bloedsuikerspiegel abnormaal snel stijgt. Om die reden worden snelle koolhydraten door het lichaam opgeslagen als vet en bovendien ben je het “volle” gevoel snel kwijt waardoor je al snel weer honger hebt. Als je wil afvallen dan is wit brood dus funest en remt het je gewichtsverlies wel degelijk af. Probeer de volgende broodproducten dus te vermijden wanneer je wil afvallen:

  • “Gewoon” wit brood (bijv. casino wit)
  • Stokbrood
  • Pistoletjes
  • Kaiserbroodjes
  • Croissantjes

Volkoren brood

Aan de andere kant hoor je geluiden van bijvoorbeeld het Voedingscentrum dat brood onmisbaar is bij een gezond eetpatroon. Hier heeft het Voedingscentrum zeker een punt, maar het is dan wel essentieel om daar bij te vermelden dat het om volkoren brood gaat. Volkoren brood bevat namelijk nauwelijks vetten en de vetten die het bevat zijn voornamelijk plantaardig en onverzadigd: de juiste vetten dus!

Verder zitten er ook zeker wel koolhydraten in volkoren brood maar deze koolhydraten bestaan voornamelijk uit zetmeel en worden daarom ook wel meervoudige koolhydraten genoemd. Meervoudige, langzame koolhydraten zijn koolhydraten die het lichaam langzaam in zich op neemt. Hierdoor gebruikt het lichaam deze koolhydraten als brandstof en slaat het ze niet op als vet, wat dus wel gebeurt bij het innemen van snelle koolhydraten. Daarnaast is volkoren brood een bron van vezels. Deze vezels zijn op hun beurt weer erg belangrijk voor de spijsvertering en de stofwisseling.

Kortom: volkoren brood past perfect binnen een dieet. Zelfs een koolhydraatarm dieet als het Atkins dieet staat tegenwoordig iets ruimdenkender tegenover het eten van (volkoren) brood. Sterker nog, het Amerikaanse dieet maakt tegenwoordig zelf volkoren brood met een verminderde hoeveelheid koolhydraten.

Koolhydraatarm brood

Tegenwoordig komen steeds meer traditionele koolhydraatarme diëten terug op hun ideeën over brood. Zo heeft één van de grootste koolhydraatarme diëten ter wereld inmiddels eigen, volkoren, brood ontwikkeld. Dit brood is niet alleen volkoren maar ook nog eens koolhydraatarm. Per sneetje brood bevat dit brood slechts vijf koolhydraten. Dat is maar liefst 65% minder dan in een gewone volkoren boterham. Dit brood is voornamelijk erg goed wanneer je op korte termijn gewicht wil verliezen, want, hoe minder koolhydraten je tot je neemt, hoe sneller je lichaam over gaat op vetverbranding. Wil je op korte termijn dus afvallen, dan zie je het snelst resultaat wanneer je koolhydraatarm brood eet. Wil je gewoon op gewicht blijven of hoeft het afvallen niet zo snel te gaan? Dan is regulier volkoren brood meer dan goed genoeg.

Vreemde eend in de bijt: meergranen brood

We weten nu hoe het zit met wit, volkoren en koolhydraatarm brood. Maar hoe zit het met dat andere type brood dat je veelvuldig in supermarkten ziet liggen? Meergranen brood is wat dat betreft een beetje een vreemde eend in de bijt. De voedingswaarde, en dus de gezondheid, van het brood hangt namelijk nauw samen met de ingrediënten. Bij volkoren brood is het brood zeker van 100% volkorenmeel gemaakt. Bij meergranen brood heb je die zekerheid niet. Het kan dat meergranen brood voor 100% van volkorenmeel gemaakt is, maar dat hoeft dus niet.

Op het moment dat meergranen brood gemaakt is van bloem, waar wit brood ook van gemaakt wordt, heeft het dezelfde voedingswaarden als wit brood. Zo krijg je dus hetzelfde probleem als met wit brood. Je lichaam neemt de snelle koolhydraten snel op waardoor:

  • de bloedsuikerspiegel sneller stijgt
  • de koolhydraten worden opgeslagen als vet

Kijk bij meergranen brood dus altijd goed naar de ingrediënten. Is het gemaakt van 100% volkorenmeel? Dan is meergranen brood dus vergelijkbaar met volkoren brood en is het prima te combineren met een dieet. Is het meergranen brood gemaakt van bloem? Laat het dan liever staan.

Auteur: Marijn ten Bulte, Atkins Nederland

1 reactie

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *