Koken zonder pakjes en zakjes: het is mogelijk!

Eten & drinken 23 december 2016
Koken zonder pakjes en zakjes

De supermarkt staat er vol mee: kant- en klare kruidenmixen. Je ziet veel verschillende vormen van deze pakjes en zakjes, zoals voor soep en pastasauzen. Vaak voeg je water toe, wat verse groenten en eventueel vlees. Op een snelle manier zet je een complete warme maaltijd op tafel. Maar dit gemak heeft ook een keerzijde. In dit artikel lees je meer over de voor- en nadelen van kant- en klare kruidenmixen. En we geven je praktische tips om te koken zonder pakjes en zakjes.

Gezondheidseffecten

Het is enorm makkelijk om een zakje met kruiden te gebruiken. Je hoeft niet na te denken welke kruiden je moet gebruiken. Maar er zit ook een groot nadeel aan het gebruik hiervan, namelijk de hoeveelheid zout. Deze kant- en klare producten bevatten namelijk enorm veel zout. 20% van je dagelijkse zoutinname krijg je binnen door het daadwerkelijk toe te voegen aan je eten (tafelzout en kookzout). De andere 80% krijg je binnen doordat het is verwerkt in producten zoals brood, vlees en kant- en klaar producten (zoals de pakjes en zakjes).

De Gezondheidsraad adviseert om maximaal zes gram zout op een dag te eten. In de praktijk krijgen we veel meer binnen: mannen gemiddeld tien gram per dag en vrouwen 7,5 gram per dag. Te veel zout leidt vaak tot een hoge bloeddruk. Een verhoogde bloeddruk betekent ook een verhoogd risico op andere hart- en vaatziekten.

E-nummers

In de pakjes en zakjes worden soms e-nummers gebruikt. Voor sommige mensen is dat een reden om deze producten niet te gebruiken. Alhoewel er geen sterk bewijs is dat deze e-nummers schadelijk zijn. Lees hier meer over e-nummers.

Inhoud van een kant- en klaar zakje

Er zijn diverse A-merken en huismerken die de bekende pakjes en zakjes in hun assortiment hebben. Maar wat zit er nou in zo’n zakje? Hieronder een beschrijving van de ingrediëntenlijst van een zakje macaronimix:

Ingrediënten: Groenten 47% (tomaat 41%, ui, prei, wortel), zout, suiker, aroma, aardappelzetmeel, kaliumchloride, gehydrolyseerde plantaardige eiwitten, italiaanse kruiden (oregano, rozemarijn, basilicum), peterselie, gistextract, knoflook, palmvet, peper.

Een portie van 335 gram bevat 2,5 gram zout. Zo’n ingrediëntenlijst zegt nog niet heel veel over de voedingswaarde van het product. Soms kiest de fabrikant ervoor om bij de voedingswaarde de aanduiding ‘’natrium’’ te gebruiken in plaats van zout. De volledige naam van zout is namelijk natriumchloride. Goed om te weten is dat 2,5 gram zout gelijk staat aan 1 gram natrium. Wanneer er op de verpakking staat dat het product 2 gram natrium bevat, dan zit er 5 gram zout in het product.

Koken zonder pakjes en zakjes

Met kruiden breng je je maaltijd op smaak. Een goede combinatie hiervan kan pakjes en zakjes vervangen. Dat is heel gemakkelijk en kost geen extra tijd. Een paar voorbeelden van kruidenmixen:

  • Italiaanse kruidenmix (voor je pasta, spaghetti, lasagne of pizza): basilicum, bonenkruid, oregano, peterselie en tijm
  • Aziatische kruidenmix (voor je nasi, bami of curry): chilipeper, gember, kardemom, koriander en peper
  • Mexicaanse kruidenmix (voor je taco’s, chili con carne): chilipeper, knoflook, komijn en paprikapoeder
  • Arabische kruidenmix (voor je couscous, köfte, shoarma en lamsvlees): gember, kaneel, kardemom, komijn, kruidnagel en koriander

Naast de mixen voor complete gerechten zijn er ook de bekende groentesauzen. Deze groentesauzen zijn ideaal voor de wat bittere groentesoorten zoals spruitjes, andijvie en witlof. Zeker kinderen vinden deze groentesoorten veel smakelijker met zo’n saus. Maar welke kruiden passen nou het beste bij deze groentesoorten?

  • Witlof: bieslook, dragon, komijn, majoraan en peterselie
  • Spruitjes: nootmuskaat, peterselie en salie
  • Andijvie: koriander, nootmuskaat en peterselie

Soep is een grote vertegenwoordiger in het schap. Elke denkbare smaak soep heeft wel een variant in de vorm van een zakje. Hieronder een paar combinaties van kruiden die je aan de meeste bekende soepvarianten kan toevoegen.

  • Bouillon: basilicum, foelie, laurier, majoraan, tijm, laurier, venkel, dragon en selderij
  • Tomatensoep: basilicum, knoflook, peper en peterselie
  • Kippensoep: basilicum, foelie, kervel, majoraan en tijm
  • Erwtensoep: kruidnagel, laurier, lavas, selderij en tijm

Koken zonder pakjes en zakjes is dus mogelijk

Koken zonder pakjes en zakjes is dus mogelijk. Omdat je geen of weinig zout gebruikt, heeft het meerdere gezondheidsvoordelen en is het uiteindelijk zelfs smaakvoller. Zelf een klein beetje zout toevoegen kan geen kwaad. Wanneer je een saus dikker wilt maken kan dat ook heel makkelijk met een beetje bloem of maizena. Zo heb je een heerlijke, gezonde en ook snelle maaltijd op tafel staan.

Auteur: Bob ter Haak. Voedingsadviseur, sportdiëtist en oprichter van MijnVoedingsplan.nl
Bronnen: Gezondheidsraad. Richtlijnen Goede Voeding 2015 (Den Haag), Geurts M, Buurma-Rethans E, van der A D, van Rossum C. Memo: Aanvullende gegevens ter ondersteuning van de Richtlijnen goede voeding 2015. Resultaten van VCP 2007-2010 en voedingsstatusonderzoek (Bilthoven: RIVM; 2015), Gezondheidsraad. Natrium – Achtergronddocument bij Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad; 2015: publicatienr. A15/15.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *