Kater voorkomen? Tien anti-kater tips

Eten & drinken 26 april 2017 2 Reacties
Man met kater

Met het weekend voor de deur, en een agenda vol met verjaardagsfeestjes en afspraken met vrienden, voel je de bui al hangen, dit gaat een zondag met hoofdpijn worden. Dus daar komen de goede voornemens: dit keer ga ik voor twaalf uur naar huis en laat ik me niet overhalen toch nog een biertje te drinken. Mocht het stiekem, of toevallig, toch wel gebeuren, heeft dokterdokter hier een tien anti-kater tips die je voor, tijdens en na het drinken kan uitvoeren om een kater te voorkomen.

1. Eet voor het drinken

Een kater is niet alleen afhankelijk van hoeveel je drinkt, maar ook hoe de alcohol geabsorbeerd en gemetaboliseerd wordt. Dit hangt weer af van hoeveel en wat je eet. Vooral vettig eten zoals pizza’s of burgers zijn goed om katers te voorkomen omdat het de absorptie van alcohol vertraagd.

2. Neem extra multivitamines

Metabolisme van alcohol verbruikt veel vitamines. Neem dus wat extra multivitamines om het verlies van vitamines te compenseren. Sla niet in een keer het hele potje achter over, te veel vitamines zijn ook niet goed voor je.

3. Blijf hydrateren

Uitdroging is de grootste boosdoener voor de symptomen van een kater. Alcohol droogt het lichaam uit, en kan daarmee leiden tot hoofdpijn, duizeligheid en dorst. Zorg er daarom voor dat je tijdens en na het drinken voldoende water blijft nemen. Het water een keer vervangen voor een sportdrankje of vruchtenwater is nog beter omdat je dan ook de verloren mineralen en electrolieten hersteld.

4. Vermijd bepaalde soorten alcohol

Er zijn een aantal soorten alcohol die erom berucht staan katers nog erger te maken. Over het algemeen moeten goedkope alcoholische versnaperingen vermeden worden, omdat die stofjes bevatten die hoofdpijn veroorzaken. Maar wist je ook dat het beter is om donkergekleurde alcohol en alcohol met bubbels te vermijden?  Donkergekleurd alcohol, zoals tequila, whisky en rode wijn, bevat meer gifstoffen die de hoofdpijn veroorzaken. Vodka, witte wijn en gin zijn betere alternatieven. Alcohol met bubbels, zoals champagne of mousserende wijnen, zorgen voor ergere katers omdat de bubbels ervoor zorgen dat alcohol sneller wordt opgenomen in het bloed, waardoor je sneller dronken wordt.

5. Drink niet te snel

Een kater betekent eigenlijk dat je je lichaam hebt vergiftigd met alcohol. Je lichaam heeft gemiddeld anderhalf uur nodig om een glas drank te verwerken. Je lever speelt daarbij een belangrijke rol, omdat die enzymen levert die de alcohol afbreken. Als de toevoer van alcohol te snel gaat kan de lever de alcohol niet snel genoeg verwerken. Een tussenproduct, acetaldehyde, hoopt zich dan op. Dit is het stofje dat uiteindelijk voor de katerverschijnselen zorgt. Spreid je alcoholconsumptie daarom over het verloop van de avond.

6. Drink met mate

Misschien erg voor de hand liggend, maar daardoor niet minder waar: drink met mate! De harde waarheid is namelijk dat hoe meer je drinkt, hoe groter de kans is op een flinke kater. Let goed op wanneer je het idee hebt dat genoeg hebt gedronken, en drink niet om andere mensen bij te houden. Iedereen heeft namelijk een andere grens, en een kater is nooit leuk.

7. Sla de sigaretten over

Een studie van de Brown University onder honderd studenten toonde aan dat studenten die ook sigaretten rookten tijdens het drinken, meer kans hadden op een kater de volgende dag. Bovendien was de kater intenser onder de rokers dan onder de niet-rokers.

8. Slaap

Na al dat drinken heeft je lichaam rust nodig. Tijdens je slaap kan je lichaam herstellen van al dat drinkgeweld, en kan je bovendien misschien zelfs door een deel van je hangover heen slapen. Vooral onderbroken slaap vergroot de intensiteit van een kater, dus sluit je gordijnen en doe je oordoppen in wanneer je thuis komt van het uitgaan.

9. Ontbijt

Een goed, maar bescheiden ontbijt geeft je weer energie en kalmeert je maag. Toast en fruit zijn goede en gezonde opties, maar het ultieme kater-voedsel is eieren. Een omelet of gekookt eitje is een bron van proteïnen en B-vitaminen. Vermijd vettig eten en kruidenthee. Vettig eten kan te zwaar zijn voor je maag die nog aan het herstellen is, en kruidenthee vertraagt de afbraak van alcohol.

10. Neem een ibuprofen

Als je echt heel erg veel hoofdpijn hebt, neem dan een ibuprofen om de pijn te verminderen. Ibuprofen is ontstekingsremmend, en kan de inflammatie die alcohol veroorzaakt reduceren. Vermijd paracetamol te allen tijde, omdat de combinatie van alcohol en paracetamol slecht is voor je lever en nieren.

Auteur: Franka van Arendonk

2 Reacties

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *