Is arachideolie gezond?

Eten & drinken 4 november 2016 1 Reactie
Is arachideolie gezond?

Er zijn veel verschillende soorten oliën waar wij gebruik van maken. De ene is gezonder dan de andere. Arachideolie is er zo eentje. Deze oorspronkelijk uit Azië stammende olie wordt tegenwoordig ook veel in Europa gebruikt. Maar wat kun je ermee en vooral: hoe gezond is deze oliesoort?

Arachideolie

Arachideolie wordt gemaakt van pinda’s en wordt daarom ook wel pindaolie genoemd. Het heeft dan ook een beetje een nootachtige smaak. De natuurlijke versie is geel van kleur en heeft een zoete smaak. Bewerkte arachideolie heeft een veel lichtere kleur en een neutralere smaak. Hier kun je ook mee frituren.

Arachideolie is dus olie geperst uit pinda’s. Pinda’s bevatten veel vitamine B3 (belangrijk voor de spijsvertering, bloedsomloop en de werking van het zenuwstelsel), vitamine E (een belangrijk antioxidant) en zink (nodig voor de opbouw van eiwitten en de werking van je immuunsysteem). Klinkt goed, toch?

Onverzadigde vetzuren

De vetzuren in arachideolie zijn grotendeels onverzadigd, wat goed is voor de vethuishouding van het lichaam. Voorbeelden van zulke onverzadigde vetten zijn omega 3- en omega 6-vetzuren. Beide vetsoorten zijn essentieel voor ons lichaam, omdat we ze uit onze voeding moeten halen.

In arachideolie zitten voornamelijk omega 6-vetzuren. Omega 6-vetzuren zijn goed voor de hart– en bloedvaten, het versterken van je afweersysteem en het ondersteunen van je hersenfuncties. Dat klinkt gezond, maar enkel wanneer je ook voldoende omega 3-vetzuren binnenkrijgt zal je deze positieve effecten op je gezondheid ervaren. Een goede balans tussen beide vetzuren is hiervoor noodzakelijk. De juiste verhouding (1:1) van beide zorgt voor een optimale werking van de vetzuren en het gunstigste effect op je lichaam.

Te veel arachideolie? Niet goed!

Wanneer je veel arachideolie gebruikt, is het daarom belangrijk dat je dit combineert met producten waar omega 3-vetzuren in zitten. Omega 3-vetzuren heb je juist nodig voor het reparatieproces van je cellen, het remmen van ontstekingen, het voorkomen van bloedstolselvorming en het verlagen van de bloeddruk. Een te veel aan omega 6-vetzuren is niet goed voor je. Het is belangrijk om hiervoor op te passen. Je krijgt dit al snel binnen als je veel bewerkte voedingsmiddelen eet. Probeer daarom natuurlijk te eten en voeg ook voldoende vette vis, walnoten en lijnzaadolie aan je eetpatroon toe, zodat je van beide vetzuren voldoende binnenkrijgt en de een niet sterker overheerst dan de ander.

Slik eventueel omega 3-vetzuren bij in de vorm van een capsule als je niet voldoende vette vis eet. Een juiste verhouding van beide vetzuren zorgt voor een goede werking van alle functies van het lichaam. En dat is nu precies wat je wilt!

Auteur: Jasper Alblas, afslankcoach en schrijver voor Jasperalblas.nl

1 reactie

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *