Raakt je hormoonhuishouding uit balans van eiwitpoeder?

Eten & drinken 24 november 2017
Eiwitpoeder na sporten

Steeds meer mensen gebruiken na het sporten een eiwitpoeder om de opbouw en het herstel van de spieren te bevorderen. Ook wordt eiwitpoeder veel gebruikt om langer een verzadigd gevoel te hebben wanneer mensen gewicht willen verliezen. Maar is dit wel gezond? Of raken je hormonen juist uit balans door het gebruik van eiwitpoeder?

Onverwachtse klachten door eiwitpoeder

De meeste mensen hebben geen problemen met het gebruik van eiwitpoeder. Ze gebruiken het in een groene smoothie, als een snel en voedzaam ontbijt of in een baksel om extra voedingswaarde toe te voegen. Toch ontstaan ook vaak onverwachtse klachten na het gebruik van eiwitpoeder. De volgende symptomen komen bij veel mensen voor:

Het lijkt er daardoor op dat je hormoonhuishouding uit balans kan raken door het gebruik van eiwitpoeder. Er zijn echter talloze verschillende soorten eiwitten die gebruikt worden in eiwitpoeders. Laten we kijken hoe de verschillende soorten eiwit je hormonen kunnen beïnvloeden.

Collageen

Collageen is meestal geen probleem voor ons lichaam. De meeste mensen verdragen dit eiwit goed. Bovendien bevatten de meeste eiwitpoeders verschillende soorten collageen die ook in ons lichaam te vinden zijn. Als het al een effect heeft op onze hormonen, is dat minimaal.

Caseïne

De belangrijkste soort caseïne ‒ bèta-caseïne ‒ kent twee varianten: A1 en A2. A1 is vooral te vinden in melk. Sommige mensen hebben moeite om het te verteren. Wat kan leiden tot stofwisselingsproblemen en ontstekingen, die op hun beurt invloed hebben op je hormonen. A2 is beter verteerbaar en rijker aan vitamines.

Albumine

Albumine in eiwit kan bij sommige mensen ontstekingen veroorzaken. Als je eieren goed verdraagt, is dit één van de veilige opties om voor te kiezen.

Whey

Whey is afkomstig van zuivel en bevat daarom veel caseïne. Dit kan tot ontstekingen leiden en hormonale problemen in stand houden.

Soja

Soja bevat fyto-oestrogenen, die veel effect hebben op je hormonen. Voor vrouwen en mannen met oestrogeendominantie kan dit een probleem zijn.

Hennep

Er zijn geen hormonale bijwerkingen bekend van hennep. Dit eiwit kan juist een goede bron van belangrijke voedingsstoffen zijn, zoals vitamine E, vezels, ijzer en essentiële vetzuren.

Rijst

Rijst kan bij sommige mensen voor ontstekingen zorgen en daarmee invloed uitoefenen op de hormoonhuishouding. Dit kan de oorzaak zijn van acne en huiduitslag.

Erwten

Sommige mensen verdragen erwten niet, wat hun stofwisseling en hormonen in de war kan sturen. Als je last hebt van een geïrriteerde maag nadat je erwten hebt gegeten, dan kun je deze eiwitbron beter vermijden.

Wat te doen bij klachten door eiwitpoeder?

Heb je last van acne, huiduitslag, spijsverteringsproblemen of onregelmatige ongesteldheid sinds je eiwitpoeder gebruikt? Dan kan het verstandig zijn om het etiket van de eiwitpoeder die je gebruikt eens goed te bekijken.

Bekijk welk soort eiwit er in de eiwitpoeder zit die jij gebruikt. Ga op onderzoek uit en kijk eens wat er gebeurt als je stopt met het gebruiken van de eiwitpoeder. Nemen je klachten af? Dan is de kans groot dat er iets in de eiwitpoeder zit waar je niet tegen kunt.

Andere oorzaak

De klachten die je ervaart hoeven echter niet altijd van de eiwitten te komen. Het kunnen ook andere ingrediënten zijn die het probleem veroorzaken. Kijk bijvoorbeeld uit voor geraffineerde suikers, smaakstoffen of kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam die meestal ook in de eiwitpoeder verwerkt zitten.

Gezonde voeding of eiwitpoeder?

Besef dat je het beste gezonde voeding kunt gebruiken voor een gezond en fit lichaam. Dat krijgt altijd de voorkeur boven poeders die fabrieksmatig bewerkt zijn. Natuurlijke bronnen van eiwitten zijn vlees, vis, eieren, hennepzaden, pitten, peulvruchten, Griekse yoghurt en quinoa. Onderzoek eens hoe je je voelt als je die wat vaker op het menu zet.

Eiwitpoeders zijn vooral ideaal als je:

  • af wilt afvallen en eet volgens een koolhydraatarm dieet,
  • veel onderweg bent,
  • aan krachttraining doet,
  • als veganist of vegetariër voldoende eiwit wilt binnenkrijgen.

Auteur: Anita Mulderij, voedingsdeskundige en schrijver voor Jasperalblas.nl

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *