Hoe vaak per dag eten helpt tegen overgewicht?

Eten & drinken 24 januari 2017 4 Reacties
Hoe vaak per dag eten helpt tegen overgewicht?

Al jarenlang zeggen diëtisten dat vijf of zes keer per dag eten helpt bij het bestrijden van overgewicht. Je metabolisme blijft volgens hen dan de hele dag op volle toeren  draaien. Daardoor zou je makkelijker vet verbranden en afvallen.

Deze stelling is helaas nooit goed aangetoond en is daarom niet meer dan een theorie. Sterker nog, er is een aantal studies die het tegendeel bewijzen. In dit artikel lees je meer over de oorsprong van deze stelling en hoe vaak per dag eten helpt om overgewicht tegen te gaan.

Waarom het advies voor vijf of zes eetmomenten per dag?

Het is niet vreemd dat diëtisten, personal trainers en afslankcoaches al jarenlang roepen dat meerdere eetmomenten op een dag je metabolisme zou verhogen. Een onderzoek uit 2011 van de Marywood Universiteit in Pennsylvania laat een verband zien. Het toont aan dat volwassenen met overgewicht minder vaak eten dan volwassenen met een gezond gewicht. Alleen komt in dit onderzoek ook naar voren dat de mensen met overgewicht over de gehele dag meer calorieën eten en minder bewegen dan de volwassen die een gezond gewicht hebben. Het is dus onduidelijk of het overgewicht wordt veroorzaakt door de energiebalans (verschil van inname en verbruik van calorieën) of de maaltijdfrequentie.

Mensen die overtuigd zijn van de stelling, zeggen dat het lichaam een bepaalde inspanning moet leveren bij het verteren van een maaltijd. Oftewel, voor het verteren van voedsel zijn calorieën nodig. Maar moet je deze calorieën dan per se over de dag verspreiden? Blijft je metabolisme meer actief als je de calorie-inname verspreid over vijf of zes eetmomenten?

Metabolisme

Dat je metabolisme stijgt tijdens én na een maaltijd is een feit. Deze stijging is evenredig aan het aantal calorieën dat per maaltijd naar binnen komt. Hoe groter de maaltijd, des te hoger het metabolisme. Het maakt dus in principe voor het metabolisme niets uit of je deze calorieën in drie maaltijden of zes maaltijden naar binnen krijgt.

Onderzoek uit 1994 gedaan door J. Webber op de University of Nottingham Medical School laat meer zien over ons metabolisme. Pas als je drie tot vier dagen (72-96 uur) niets eet, zal je metabolisme op een lager pitje komen te staan.

Hoe vaak per dag eten helpt wel tegen overgewicht?

Vroeger aten we niet meer dan drie keer per dag. Ontbijt, lunch en avondeten. Dat veranderde in de jaren 50. De voedingsindustrie ontdekte letterlijk een gat in de markt. Er werd namelijk niet gegeten tussen de maaltijden door. Oftewel, er bestonden geen tussendoortjes. Dit is dan ook één van de redenen waarom we steeds meer calorieën zijn gaan eten en steeds meer mensen lijden aan overgewicht. Het lijkt dus logisch om terug te keren naar hoe we vroeger aten. Wat zegt onderzoek hierover?

Een onderzoek uit 2010 door Michael E. Holmstrup aan de Syracuse University laat zien dat mensen die minder vaak, maar wel grotere maaltijden eten, lagere bloedsuikerspiegels hebben. Een ander onderzoek uit 2012 uitgevoerd aan de Universiteit in Tübingen in Duitsland laat zien dat minder vaak eten, het verzadigingsgevoel verbeterd.

Zowel de bloedsuikerspiegel als het verzadigingsgevoel zijn belangrijke factoren in het tegengaan van overgewicht. Het advies van drie keer per dag een grote maaltijd eten lijkt momenteel aannemelijker dan vijf á des keer per dag eten.

Hoe omschakelen naar drie eetmomenten per dag?

Ben je gewend om elke paar uur eten binnen te krijgen? Dan zal een omschakeling naar drie keer per dag eten moeilijk kunnen zijn. Je wordt wellicht duizelig, krijgt minder energie of zelfs een hypo (hypoglycemie). Het is belangrijk dit te voorkomen.

Ga daarom niet van de één op de andere dag dit toepassen, maar bouw de hoeveelheid eetmomenten langzaam af. Zorg ook voor een gezond ontbijt, lunch en avondeten met voldoende eiwitten, vetten en vezels. Zo blijft het hongergevoel langer weg.

Auteur: Laurens Helmstäter, oprichter van echtgezondafvallen.nl
Bronnen: Authority Nutrition, e-SPEN Journal

4 Reacties

  • Wallie schreef:

    Als je de hele dag door kleine porties(tussendoortjes) eet dan blijft je verbranding en stofwisseling op peil. Als je minder gaat eten, dan merkt je lichaam dat er minder binnen komt en past zich hieraan aan. Alles wat dan binnen komt wordt opgeslagen om de momenten te kunnen overbruggen dat je niks eet. Een paar keer per dag grotere maaltijden eten is daarom minder goed dan om de 2-3 uur kleinere porties te eten!

  • gulay schreef:

    het is nietwaar,al jaren kan niemand mij helpen of ik nou kleine beetjes eet weinig of veel eet ik val niet af,ben het zat sommige verhalen kloppen gewoon niet,heb ook al20 jaar obsipatie heb alles gebprobeerd maar niks helpt,niemand kan er niks van maken slik 20 tabletjes magnesium oxide voor de stoelgang afvallen gaat ook niet

  • Snoerke schreef:

    Onlangs gehoord van een (nieuwe?) Amerikaanse studie waaruit blijkt dat de tijd tussen het nuttigen van maaltijden van invloed is op de mate van afvallen. Het kwam erop neer dat Amerikanen altijd eten behalve als ze slapen. Uit een langdurige test bleek dat Amerikanen die wilden afvallen, gemiddeld 3,17kg meer afvielen als ze 12 – 14 uur achter elkaar niets aten, bij gelijkblijvende calorische inname. Oh, ik vind het hier op internet: http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4132982/amerikanen-stoppen-alleen-met-eten-als-ze-slapen.html Misschien heeft iemand er wat aan.

  • Cootje schreef:

    Als je wilt afvallen sporten hoort er ook bij t is niet alleen dieet

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *