Hoe gezond zijn courgettes?

Eten & drinken 17 oktober 2017 11 Reacties
Hoe gezond zijn courgettes

In dit artikel lees je alles wat je moet weten over courgettes. Deze gezonde groente heeft namelijk invloed op je hart en vaatstelsel, je immuunsysteem, je spijsvertering en op je gewicht. We kunnen alvast verklappen dat deze invloed in alle gevallen positief is.

1: Goed voor je hart en bloedvaten

In courgettes is het mineraal kalium te vinden. Dit mineraal speelt een cruciale rol bij het gezond houden van je hart en bloedvaten. De balans tussen kalium en natrium in je lichaam heeft namelijk een grote invloed op je bloeddruk.

Natrium heeft een bloeddrukverhogend effect, terwijl kalium dit effect juist neutraliseert. Voldoende kalium consumeren en je natriuminname onder controle houden, helpt daarom om een hoge bloeddruk te voorkomen. Dit is belangrijk omdat een hoge bloeddruk het risico op hart- en vaataandoeningen vergroot.

2: Ondersteunt je immuunsysteem

Courgette is rijk aan vitamine C: een exemplaar van gemiddelde grootte bevat ruim de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Deze vitamine is van groot belang voor een sterk immuunsysteem. Het eten van courgettes helpt daarom om je immuunsysteem te ondersteunen.

Vitamine C is daarnaast ook nuttig voor je ijzeropname, je collageenaanmaak, een mooie huid en voor het gezond houden van je hart en bloedvaten.

3: Een gezond gewicht

Courgette is een populaire groente in gezonde koolhydraatarme diëten. Dit komt doordat het:

  • koolhydraatarm is,
  • weinig calorieën bevat,
  • en veel waardevolle voedingsstoffen bevat.

Met courgette kan je je inname van vitamines en mineralen dus flink vergroten, zonder je calorie-inname veel te verhogen en zonder de koolhydratenteller te laten stijgen.

Daarnaast kunnen we eigenlijk nog een vierde reden toevoegen: courgette is enorm veelzijdig. Je kunt er allerlei kanten mee op. Bijvoorbeeld een courgettesoepje, een gegrilde groentesalade of door je smoothie. Of snijd de courgette in dunne sliertjes en het kan dienstdoen als koolhydraatarme spaghetti of noedels.

4: Helpt om je spijsvertering te verbeteren

Courgettes zijn gemakkelijk te verteren omdat ze, net als komkommers, voor een groot deel uit water bestaan. Dit water heeft samen met de vezels die deze groente bevat ook een positief effect op je stoelgang. Vocht en vezels zijn namelijk cruciaal om obstipatie te voorkomen.

Ook zijn de vezels goed voor de vriendelijke bacteriën in je darmen. Dit verkleint het risico dat de slechte bacteriën in je darmen de overhand krijgen.

Om optimaal van de vezels te profiteren, kun je de courgette beter niet schillen. De schil bevat namelijk de meeste vezels.

5: Houdt ogen gezond

Deze groente bevat verschillende voedingsstoffen die helpen om je ogen gezond te houden. Bijvoorbeeld vitamine C en bètacaroteen, ook wel bekend als provitamine A. Daarnaast zijn in courgettes ook verschillende antioxidanten te vinden. Twee van deze antioxidanten, luteïne en zeaxanthine, staan er ook om bekend te helpen bij het gezond houden van onze ogen. Ze helpen onder andere bij het voorkomen van staar, een veel voorkomende oogaandoening bij ouderen.

6: Goede bron van B-vitamines

In courgettes zijn verschillende B-vitamines te vinden, waaronder vitamine B1, B2, B6 en vitamine B11, beter bekend als foliumzuur. Deze vitamines zijn belangrijk voor je stofwisseling, het gezond houden van je hersenen en een gezond energieniveau.

Vitamine B11 is voor zwangere vrouwen of vrouwen die zwanger willen worden extra belangrijk. Het helpt namelijk om aangeboren afwijkingen, zoals een open ruggetje of een hazenlip, te voorkomen.

Courgette: veelzijdig en enorm gezond

Zoals je hebt kunnen lezen dragen courgettes op verschillende manieren bij aan je gezondheid. Ze ondersteunen je immuunsysteem en helpen bij het gezond houden van je ogen, hart en bloedvaten.

Courgettes kunnen daarnaast ook bijdragen aan een gezond gewicht en zijn perfect als je minder koolhydraten wilt eten.

Auteur: Bernard Favier, Puur Figuur Afslankcoach
Bronnen: Cosgrove MC, Franco OH, Granger SP, Murray PG, Mayes AE, Am J Clin Nutr, 2008. Camilla J Kobylecki, Shoaib Afzal, George Davey Smith, Børge G Nordestgaard, American Society for Nutrition, 2015.

11 Reacties

  • Nick schreef:

    Er bestaan ook knalgele courgettes hoor 🙂 En met een kleine beschadiging smaken ze nog steeds prima!

  • Marjolein schreef:

    Ik doe ze vaak rauw gesneden door een salade.
    Is dat eigenlijk wel goed voor de vertering en worden de vitaminen en mineralen dan goed opgenomen?

  • ikkeweer schreef:

    Ben toch ook wel benieuwd naar een antwoord op de vraag van Marjolein.

  • Elsje schreef:

    @Marjolein en @????????
    Ik dacht dat door groente lang te koken, veel vitamines verloren gaan. Dus: hoe rauwer, hoe beter, lijkt mij 🙂 En courgette is van zichzelf al zo zacht dat mijn buik er nooit last van heeft gehad. Ook niet als ik ‘m maar heel even verwarmd had.

    • Luigi schreef:

      Ik vind het een super groente ideaal voor Italiaanse gerechten en je kunt er van alles mee Super lekker.
      Gewoon even lichtjes bakken in schijfjes snijden met olijfolie en dan in een giabatta brood met mozarella en beetje zout toevoegen ontzettend lekker geloof mij maar

  • sonjalouise schreef:

    ook in de soep is het lekker !

  • Lekker schreef:

    Er bestaat een zgn courgette snijder een app. Waar lange slierten courgette uitkomen , die net als pasta gebruikt kunnen worden en snel klaar een paar minuten in koknd water en met b.v tomatensaus

  • hennie schreef:

    met tomaat en lente uitjes en peper uit de molen en wat chili saus,gesmuld vanmiddag, (bij de rijst

  • elisabeth schreef:

    Ben op vakantie flink beroerd geworden na eten van rauwe courgette met schil die we op de locale markt in Frankrijk gekocht hadden: dikke groene tong, lage zwakke pols, licht gevoel in mijn hoofd , misselijk en later benauwd gevoel en een week lang diarree.
    Hoe is dit te testen nu ik weer thuis ben?

  • IkEetAlleenVlees schreef:

    Elisabeth,
    wees alsjeblieft voorzichtig met groente! In courgette kan Cucurbitacine zitten, je kunt er zomaar aan dood gaan. Zie wikipedia onder Cucurbitacine voor de laatste sterfgevallen.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *