Hoe gezond zijn bananen?

Bananen zijn een van de meest populaire fruitsoorten in Nederland. Maar hoe gezond zijn bananen eigenlijk? Daar is nog wel eens discussie over. Hoewel een banaan veel gezondheidsvoordelen heeft, bevat het namelijk ook veel calorieën. Dokterdokter vertelt je alle gezonde weetjes over de banaan.

De herkomst van bananen

Bananen groeien in een tropisch of subtropisch klimaat. De bananen in Europa worden daarom voor het grootste deel geïmporteerd uit (sub)tropische gebieden. De meeste bananen in Europa komen uit Latijns-Amerika. Een klein percentage komt uit voormalige koloniën, zoals Kameroen en Ivoorkust. De rest wordt in Europa zelf geteeld, namelijk op de Canarisch eilanden, op Martinique, op Cyprus, in Griekenland en in Portugal.

Verschillende soorten bananen

Er zijn twee soorten bananen:

  1. Zoete bananen: dit zijn de bananen die wij als fruit eten.
  2. Kook- of bakbananen: dit is een ander type banaan. Het bevat minder suiker en meer zetmeel. Deze bananen worden onrijp gekookt of gebakken.

Hoe gezond is de banaan?

Er ontstaan nog wel eens discussies over hoe gezond een banaan is. Het bevat namelijk veel calorieën. Van de populairste fruitsoorten in Nederlands is het zelfs het fruit met de meeste calorieën. Daarnaast bevat het in vergelijking met andere soorten fruit weinig vitamine C.

Een banaan heeft echter ook veel gezonde kenmerken. Zo zit een banaan vol met voedingsvezels. Deze dragen bij aan een gezonde spijsvertering. Daarnaast geven vezels je een verzadigd gevoel na het eten, waardoor je na het eten van een banaan minder snel opnieuw trek zal hebben.

Ook zit er veel kalium in een banaan. Kalium zorgt voor een goede vochtbalans en houdt je bloeddruk op peil. Daarnaast heeft kalium wisselwerkingen met andere stoffen in je lichaam. Zo werkt kalium het bloeddrukverhogende effect van natrium tegen. Ook zorgt het er samen met natrium voor dat spieren zich op de juiste manier samentrekken.

Tot slot bevat een banaan veel zetmeel. Zetmeel is een koolhydraat dat ons lichaam omzet in glucose. Uit glucose halen we weer de nodige energie.

Eet je een banaan vaak als tussendoortje of voor een intensieve work-out? Vooral blijven doen! Vergeleken met veel andere tussendoortjes is een banaan een lichte gezonde snack, want koek bevat gemiddeld drie keer meer kilocalorieën dan een banaan. En bij het sporten geeft een banaan snel en veel energie, vanwege het hoge suikergehalte.

Waarom zijn bananen krom?

Een artikel over bananen is natuurlijk geen goed artikel als niet wordt besproken waarom de bananen krom zijn. Vaak wordt gezegd dat bananen krom zijn omdat ze naar het licht toe groeien. Dat klopt echter niet helemaal. Bananen groeien krom door de zwaartekracht. Ze groeien aan een bloemtros, en omdat de bananen groter worden, wordt de tros steeds zwaarder en gaan de bananen naar beneden hangen. Bananen willen echter naar boven blijven groeien, tegen de zwaartekracht in. Zo ontstaat een kromme banaan.

Over de banaan zijn nog meer leuke weetjes te noemen. Wist je dat:

  • Bananen ook recht kunnen groeien? Er bestaan kleinere bananensoorten die lichter zijn. Omdat deze bananen lichter zijn, buigt de trossteel niet wanneer ze groeien en blijft de banaan recht.
  • We in Nederland zo’n 720 miljoen bananen per jaar eten met zijn allen?
  • Bananen voor een heel klein deel radioactief zijn? Kalium – een stofje dat in kleine hoeveelheden in een banaan zit – is namelijk voor een klein deel radioactief. Dat is echter zo weinig, dat het niet schadelijk is. Daarnaast is kalium juist heel belangrijk voor de bouw van ons lichaam.

Auteur: Kim van der Vliet
Bronnen: Voedingscentrum, NucleairNederland.nl, VPRO

Pagina laatst aangepast op 25 juni 2019


Gerelateerd