Hoe gezond zijn bananen?

bananen

Bananen zijn een van de meest populaire fruitsoorten in Nederland. Maar hoe gezond zijn bananen eigenlijk? Daar is nog wel eens discussie over. Hoewel een banaan veel gezondheidsvoordelen heeft, bevat het namelijk ook veel calorieën. Dokterdokter vertelt je alle gezonde weetjes over de banaan.

De herkomst van bananen

Bananen groeien in een tropisch of subtropisch klimaat. De bananen in Europa worden daarom voor het grootste deel geïmporteerd uit (sub)tropische gebieden. De meeste bananen in Europa komen uit Latijns-Amerika. Een klein percentage komt uit voormalige koloniën, zoals Kameroen en Ivoorkust. De rest wordt in Europa zelf geteeld, namelijk op de Canarisch eilanden, op Martinique, op Cyprus, in Griekenland en in Portugal.

Verschillende soorten bananen

Er zijn twee soorten bananen:

  1. Zoete bananen: dit zijn de bananen die wij als fruit eten.
  2. Kook- of bakbananen: dit is een ander type banaan. Het bevat minder suiker en meer zetmeel. Deze bananen worden onrijp gekookt of gebakken.

Hoe gezond is de banaan?

Er ontstaan nog wel eens discussies over hoe gezond een banaan is. Het bevat namelijk veel calorieën. Van de populairste fruitsoorten in Nederlands is het zelfs het fruit met de meeste calorieën. Daarnaast bevat het in vergelijking met andere soorten fruit weinig vitamine C.

Een banaan heeft echter ook veel gezonde kenmerken. Zo zit een banaan vol met voedingsvezels. Deze dragen bij aan een gezonde spijsvertering. Daarnaast geven vezels je een verzadigd gevoel na het eten, waardoor je na het eten van een banaan minder snel opnieuw trek zal hebben.

Ook zit er veel kalium in een banaan. Kalium zorgt voor een goede vochtbalans en houdt je bloeddruk op peil. Daarnaast heeft kalium wisselwerkingen met andere stoffen in je lichaam. Zo werkt kalium het bloeddrukverhogende effect van natrium tegen. Ook zorgt het er samen met natrium voor dat spieren zich op de juiste manier samentrekken.

Tot slot bevat een banaan veel zetmeel. Zetmeel is een koolhydraat dat ons lichaam omzet in glucose. Uit glucose halen we weer de nodige energie.

Eet je een banaan vaak als tussendoortje of voor een intensieve work-out? Vooral blijven doen! Vergeleken met veel andere tussendoortjes is een banaan een lichte gezonde snack, want koek bevat gemiddeld drie keer meer kilocalorieën dan een banaan. En bij het sporten geeft een banaan snel en veel energie, vanwege het hoge suikergehalte.

Waarom zijn bananen krom?

Een artikel over bananen is natuurlijk geen goed artikel als niet wordt besproken waarom de bananen krom zijn. Vaak wordt gezegd dat bananen krom zijn omdat ze naar het licht toe groeien. Dat klopt echter niet helemaal. Bananen groeien krom door de zwaartekracht. Ze groeien aan een bloemtros, en omdat de bananen groter worden, wordt de tros steeds zwaarder en gaan de bananen naar beneden hangen. Bananen willen echter naar boven blijven groeien, tegen de zwaartekracht in. Zo ontstaat een kromme banaan.

Over de banaan zijn nog meer leuke weetjes te noemen. Wist je dat:

  • Bananen ook recht kunnen groeien? Er bestaan kleinere bananensoorten die lichter zijn. Omdat deze bananen lichter zijn, buigt de trossteel niet wanneer ze groeien en blijft de banaan recht.
  • We in Nederland zo’n 720 miljoen bananen per jaar eten met zijn allen?
  • Bananen voor een heel klein deel radioactief zijn? Kalium – een stofje dat in kleine hoeveelheden in een banaan zit – is namelijk voor een klein deel radioactief. Dat is echter zo weinig, dat het niet schadelijk is. Daarnaast is kalium juist heel belangrijk voor de bouw van ons lichaam.

Auteur: Kim van der Vliet
Bronnen: Voedingscentrum, NucleairNederland.nl, VPRO

25 Reacties

  • bert zegt:

    In banaan zitten ontzettend veel koolhydraten, lijkt me toch logisch dat ze dikmakend zijn daardoor.

  • Anne zegt:

    Dat er koolhydraten inzitten, wil niet zeggen dat je er dik van wordt. Die naam heeft koolhydraten gekregen naar aanleiding van al die rare diëten van Dokter Frank en Montignac waarbij je alleen maar eiwitten mag nuttigen.

    Maar je lichaam heeft net zo goed koolhydraten nodig. En daar word je pas dik van als je er teveel van consumeert.
    Trouwens, in bananen zitten complexe koolhydraten die langzaam door je lichaam worden verteerd, zodat je lang een vol gevoel hebt.

  • Tess zegt:

    Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam. Als je gezond eet, komt tussen de 40 en 70 procent van de energie uit koolhydraten.
    Daarbij kan je het best kiezen voor volkorenbrood, granen, aardappelen, zilvervliesrijst, volkorenpasta en vruchten. In deze producten zitten namelijk verteerbare koolhydraten (zetmeel en suikers) én niet-verteerbare koolhydraten (voedingsvezels).
    Dus: bananen zijn lekker en gezond! Als je er maar niet te veel van eet. Maar dat geld denk ik voor bijna alle voedingsmiddelen.

  • gerrie zegt:

    elke dag een banaan mag toch?

  • lente 59 zegt:

    ik eet iedere dag een banaan. nl om ongeveer 10.00 uur samen met een kopje koffie. Die banaan is i.p.v. een koekje. het is volgens mij beter.

  • flower zegt:

    elke dag een banaan helpt tegen onrustige en pijnlijke benen maar ook buikklachten verdwijnen snel .

  • ikkeweer zegt:

    Als je het artikel goed leest heb je het antwoord, moeilijk he.

  • Liedje zegt:

    pindakaas met banaan op brood is echt heerlijk en volgens mij ook heel gezond…gewoon een bruine boterham met een laag pindakaas met stukjes noot…daaroverheen plakjes banaan. Liefhebbers van pittig kunnen er ook nog een beetje sambal op smeren. yummie

  • anne-fleur zegt:

    hey ik eet elke dag 3 bananen maar ik kom geen gram aan dus het is hellemaal niet waar dat je er van aankomt!! duhh

  • […] meer suiker bevatten dan een gele. Tijdens het bruin worden “versuikert” de banaan. Je gebit is niet blij met rijpe […]

  • Marleen zegt:

    Beste,
    Kan je door teveel bananen te eten, meer vitamine A in het bloed krijgen dan goed voor je is? Is twee bananen per dag een goede dosis? Als je teveel bananen eet, kan je daar spierpijn van krijgen?
    Bedankt

  • michback.taiotoshi.osotogari@gmail.com zegt:

    Ik hoorde dat te veel bananen op termijn kunnen kankerverwekkend zijn. Is één banaan per dag gezond eb hoeveel bananen per week is gevaarlijk?

  • michback.taiotoshi.osotogari@gmail.com zegt:

    Mijn vraag is:

    Is elke dag een banaan te veel of gezond?

  • Chris zegt:

    Bananen hebben mijn darmproblemen genezen. Het geeft energie en is een gezond tussendoortje . Dagdagelijks een banaan eten kan ik eenieder aanraden en geen angst, het is ZEKER geen dikmaker… Zelfs 3 per dag is ni teveel??

  • frans vd berg zegt:

    in een banaan zit zoveel goeds…het belangrijkste is het stofje triptofaan..maakt serotonine aan ter verhoging van melatomine, om redelijk in slaap te komen., met de blacklights in in de huidige wereld (mobiel/schermen)… deze zorgen ervoor dat de lichtreceptoren in je ogen ontregeld raken… het is een ingewikkeld proces.. maar 1 banaan p/dag.. je krijgt heel veel binnen.. en zeker niet om van dik te worden… daarnaast bevat het enorme hoeveelheden mineralen

  • Carol Fenijn zegt:

    Ik eet er ongeveer een per dag of een klein beetje minder per dag, gemiddeld. Het is denk ik handig, als je ze niet te snel opeet, als je ze langzamer eet voel je je eerder voldaan en het is ook ontspannend ze als het ware in jouw mond te laten oplossen in plaats van erop te kauwen, de smaak ervan proef je zo ook beter. Voor mij lijkt het veel op snoep, bananenschuimpjes zijn niet echt lekkerder dan bananen zelf.

  • Rik zegt:

    Teveel banaan is niet goed. Te weinig ook niet. ?

  • An zegt:

    Je krijgt met 100 gram banaan 10 microgram vitamine A binnen, het maximale vitamine A dat je mag binnenkrijgen is 3000 microgram. Je krijgt dus geen teveel vitamine A binnen met twee bananen.

    Pindakaas is niet per definitie ongezond. Er zitten ook een hoop goede stoffen in, vitaminen en mineralen. Het is wel 100 calorieën per 15 gram (gemiddelde portie).

  • Alex sander zegt:

    Bananen zijn zo gezond als dat je ze zelf maakt

  • Nicole zegt:

    Bananen zijn gezond, mits je de bio bananen koopt bijvoorbeeld bij Jumbo.
    De Niet bio-bananen zijn ongezond, omdat de schil vol gif zit.
    Dus aanbevolen bio-bananen, serotine etc. maximaal 3 per dag.

  • Nicole zegt:

    Aanvulling:
    Bio bananen smaken beter, geen giftige schil, dat ze rond de 1,89 euro per kilo kosten vind ik het waard.
    20 gram Pure chocolade (>80%) en 3 bio-bananen per dag.
    2 uur wandelen in de natuur/ per dag.
    Goed voor de geest en Uw lichaam!

  • Nicole zegt:

    Mijn laatste bericht:
    Onthoudt ook goed: de schil van een Niet-bio-banaan is giftig, hetgeen betekent dat je vingers vol gif zitten als je een banaan hebt geschild.
    Bovendien zit het gif ook in de banaan zelf.
    Dit is mij niet lang geleden uitgelegd door wetenschappers.
    Onderschat dit niet, neem het serieus.
    Jumbo verkoopt prima bio-bananen.
    Let in een andere winkel op het keurmerk van de Bio artikelen.

  • Sportaddicted zegt:

    Elke dag een banaan kan geen kwaad zelf ontbijt ik er mee en de eerste 4 uur geen trek in zoetigheid of iets anders en eet ik er een na het trainen (goed voor de spiertjes die eiwitten ) en laat je niet gek maken met bio bananen rotzooi en dat gewone bananen vol gif zitten want dat lijkt me heel sterk gewoon geld uit je portemonnee kloppen zoals meerdere producten (een beter leven bijvoorbeeld)

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *