Hoe gezond zijn avocado’s?

Hoe gezond zijn avocado's?

Avocado’s zitten vol mineralen, antioxidanten, vitamines, vezels en gezonde vetten. Al deze voedingsstoffen dragen bij aan een goede gezondheid.

In dit artikel lees je meer over de gezondheidsvoordelen van avocado´s. Je leert welke ziektes avocado’s kunnen voorkomen en je komt te weten of ze je kunnen helpen bij het afvallen.

Waar komen avocado´s vandaan?

De geschiedenis van de avocado gaat ver terug in de tijd. Archeologen hebben bewijs gevonden dat avocado´s al 10.000 jaar voor Christus in Mexico groeiden. Het telen van de avocado begon ongeveer 5000 jaar geleden. Toen de Spanjaarden Mexico veroverden, ontdekten zij voor het eerst de avocado. Het fruit werd meegenomen naar Europa en aan andere landen verkocht. Tegenwoordig zijn bijna overal avocado´s te vinden.

Avocado´s groeien in gebieden met een hoge temperatuur en een hoge vochtigheidsgraad. Ondanks dat de avocado zich over de wereld heeft verspreid, worden in Mexico nog steeds de meeste avocado´s geteeld. Daarna volgen respectievelijk Indonesië en de Dominicaanse Republiek.

Waarom avocado´s gezond zijn

Bescherming tegen hartziekten: avocado´s zijn rijk aan kalium. Uit onderzoek door het Nutrition Policy and Scientific Advice Unit in Zwitserland in 2013 is gebleken dat dit mineraal de bloeddruk kan verlagen, waardoor de kans op het krijgen van een hartaanval of beroerte verkleind wordt. Daarnaast kunnen avocado´s het slechte LDL-cholesterolgehalte verlagen en het goede HDL-cholesterol verhogen. Een goed cholesterolgehalte draagt bij aan een gezond hart.

Optimale spijsvertering: voor een gezonde spijsvertering zijn vezels erg belangrijk. In avocado´s zitten veel vezels, zowel oplosbare als onoplosbare vezels. De oplosbare vezels voeden de goede bacteriën in de darm waarbij er stoffen vrijkomen die de darmbeweging stimuleren. De onoplosbare vezels dragen bij aan een goede ontlasting (dunne ontlasting wordt dikker en harde, droge ontlasting wordt soepeler).

Bescherming tegen kanker: omdat avocado´s rijk zijn aan antioxidanten wordt beweerd dat zij bescherming bieden tegen kanker. Antioxidanten beschermen de weefsels en het DNA tegen vrije radicalen die kanker zouden veroorzaken.

Avocado´s bevatten erg veel vetten, waarvan het grootste gedeelte bestaat uit oliezuur. Oliezuur is een enkelvoudig onverzadigde vetzuur. Uit diverse onderzoeken blijkt dat oliezuur ontstekingen tegen kan gaan, waardoor de kans op het krijgen van kanker kan afnemen.

Het voorkomen van kanker bestaat natuurlijk uit meer dan alleen gezond eten. Ook factoren zoals stress, leefomgeving en slaap tellen mee.

Gezonde ogen: avocado´s zijn ook rijk aan antioxidanten, waaronder de antioxidanten luteïne en zeaxanthine. Uit onderzoek is gebleken dat deze voedingsstoffen de kans op het krijgen van de oogziekte macula degeneratie verkleinen.

Overige gezondheidsvoordelen:

  • Verlichten van de pijn bij artritis. Dit is een ontsteking in de gewrichten. Doordat avocado´s ontstekingsremmend werken, kunnen zij de pijn bij artritis verlichten.
  • Bescherming tijdens de zwangerschap: avocado´s zijn rijk aan foliumzuur. Deze vitamine kan onder andere de kans op het krijgen van een baby met een open ruggetje verminderen.

Hoe eet je een avocado?

Het vruchtvlees van een avocado laat zich goed combineren in een salade of smoothie. Van het vruchtvlees kun je ook guacamole maken of je kunt het uitlepelen en eten als koolhydraatarme snack.

Bij het maken van een smoothie gebruik je vaak maar de helft van een avocado. De overgebleven helft kun je in aluminiumfolie bewaren in de koelkast. Wrijf een paar druppels citroensap uit over het vruchtvlees om de houdbaarheid te vergroten.

Avocado´s en afvallen

Een gemiddelde avocado van 200 gram levert 322 calorieën. Ondanks deze hoeveelheid kun je op een gezonde en vlotte manier afvallen door avocado’s te eten.

Avocado’s zitten vol met vezels en gezonde vetten die voor een langer verzadigd gevoel zorgen. Hierdoor eet je automatisch minder en krijg je grip op je eetlust. Daarnaast krijg je veel belangrijke voedingsstoffen binnen die cruciaal zijn als je op een gezonde manier wilt afvallen.

Tijdens het afvallen is niet alleen de hoeveelheid calorieën belangrijk. De voeding waar je je calorieën uit haalt is net zo belangrijk. Daarom kun je avocado’s (ondanks de hoeveelheid calorieën) eten tijdens het afvallen.

Auteur: Bernard Favier, Puur Figuur Afslankcoach
Bronnen: Clinical and Epidemiologic Research (2006), Nutrition Facts Self.com, Bjarnadottir, A (Authority Nutrition), Marksdailyapple.com, Department of Epidemiology and Public Health 2007

1 reactie

  • Michelle schreef:

    Nooit geweten dat avocado’s zo gezond zijn! Zelf eet ik het ongeveer een keer in de twee weken, maar nu ik dit weet ga ik echt vaker avocado’s eten. Gelukkig kun je ze het hele jaar door kopen. Het is trouwens ook erg lekker met geelwortel (kurkuma) en citroen erbij. Ook las ik hier een artikel over avocado,s : https://www.isditwelgezond.nl/avocado-gezond/

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *