Groeiend aantal vrouwen vitaminetekort door dieet

Eten & drinken 9 januari 2018 2 Reacties
groeiend aantal vrouwen vitaminetekort door dieet

Steeds meer vrouwen dreigen een vitaminetekort op te lopen door het volgen van een calorie- of vetarm dieet. Zij ontzeggen zichzelf noodzakelijke vitamines en mineralen. Dit blijkt uit een Brits onderzoek.

Weinig voedzame stoffen

De Britse wetenschappers waarschuwen dat in dieetproducten die weinig vet of suiker bevatten, ook vaak geen belangrijke voedingstoffen zitten als ijzer, vitamine D en calcium. Door structureel dieetproducten te eten loop je dus risico op een vitaminetekort. Een op de tien vrouwen heeft volgens het onderzoek een ijzertekort. Dit ontstaat vaak door het vermijden van rood vlees, terwijl dat juist een belangrijke bron van ijzer is.

Tevens gaan vrouwen vaak voor een salade als lunch, wat caloriearm is, maar vaak niet veel voedzame stoffen bevat. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de gemiddelde Britse vrouw regelmatig maaltijden overslaat. Zo neemt ze minder dan drie lunches per week.

Inwendige schade

Voedingsexpert Fleur Borrelli legt het gevaar uit van een vitaminetekort: “Als je niet de juiste dingen eet, berokken je schade aan je lichaam. IJzer is essentieel voor het functioneren van de cellen. We hebben ook vet nodig voor energie, het herstel van weefsels en als transportmiddel voor vitamine A, D, E en K. Veel vrouwen schrappen dit tevens van het menu. Een tekort aan calcium, een stof in zuivelproducten die vaak als ongezond bestempeld worden, kan leiden tot broze botten.”

Compenseren

Borelli voegt daaraan toe: “Voor een maximale mentale prestatie moet je je bloedsuikerspiegel overdag op niveau houden door genoeg eiwitten, koolhydraten, fruit en groenten te eten. Wanneer we maaltijden overslaan, compenseren we dit later vaak door ongezonde dingen als chips en chocolade te eten, maar deze producten hebben weinig voedingswaarde.”

Vitaminetekort herkennen

Een vitaminetekort kan tot vervelende klachten leiden. Deze klachten zijn afhankelijk van de specifieke vitamine waar je een tekort aan hebt. Enkele voorbeelden van symptomen van een vitaminetekort zijn:

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Concentratieproblemen
  • Lusteloosheid

Conclusie

Afvallen en een dieet volgen is één ding, of het goed is voor je gezondheid is een tweede. Het is prima om aanpassingen te doen in je eetpatroon om daarmee gewicht te verliezen, maar ga niet op eigen houtje steeds meer voedingsmiddelen schrappen. Wil je goed advies over afvallen op een gezonde manier dan kun je contact opnemen met een diëtist. Zij zijn experts op het gebied van gezonde voeding en afvallen.

Meer over specifieke symptomen van een vitaminetekort lees je in het dossier Vitaminen op Gezondheidsplein.

Auteur: Willemijn Wissekerke, diëtist bij SanaHealthProducts en SanaDerm

2 Reacties

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *