Groeiend aantal vrouwen vitaminetekort door dieet

Eten & drinken 22 september 2011 2 Reacties
dieet

Steeds meer vrouwen dreigen een vitaminetekort op te lopen door het volgen van een calorie- of vetarm dieet. Zij ontzeggen zichzelf noodzakelijke vitamines en mineralen . Dit blijkt uit een Brits onderzoek.

De Britse wetenschappers waarschuwen dat in dieetproducten die weinig vet of suiker bevatten, ook vaak geen belangrijke voedingstoffen zitten als ijzer, vitamine D en calcium. Door structureel dieetproducten te eten  loop je dus risico op een vitaminetekort. Een op de tien vrouwen heeft volgens het onderzoek een ijzertekort. Dit ontstaat vaak door het vermijden van rood vlees, terwijl dat juist een belangrijke bron van ijzer is.

Tevens gaan vrouwen vaak voor een salade als lunch, wat caloriearm is, maar vaak ook niet veel voedzame stoffen bevat. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de gemiddelde Britse vrouw regelmatig maaltijden overslaat. Zo neemt ze minder dan drie lunchpauzes per week.

Inwendige schade

Voedingsexpert Fleur Borrelli legt het gevaar uit van een vitaminetekort: “Als je niet de juiste dingen eet, berokken je schade aan je lichaam. IJzer is essentieel voor het functioneren van de cellen. We hebben ook vet nodig voor energie, het herstel van weefsels en het dient als transportmiddel voor vitamine A, D, E en K, maar veel vrouwen schrappen dit tevens van het menu. Een tekort aan calcium, een stof in zuivelproducten die vaak als ongezond bestempeld worden, kan leiden tot broze botten.”

Compenseren

Borelli voegt daaraan toe: “Voor een maximale mentale prestatie moet je je bloedsuikerspiegel overdag op niveau houden door genoeg proteïnes, koolhydraten, fruit en groenten te eten. Wanneer we maaltijden overslaan, compenseren we dit later vaak door ongezonde dingen als chips en chocolade te eten, maar deze producten hebben weinig voedingswaarde.”

Vitaminetekort herkennen

Een vitaminetekort kan tot vervelende klachten leiden. Deze klachten zijn afhankelijk van de specifieke vitamine waar je een tekort aan hebt. Enkele voorbeelden van symptomen van een vitaminetekort zijn:

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Concentratieproblemen
  • Lusteloosheid

Meer over specifieke symptomen van een vitaminetekort lees je in het dossier Vitaminen op Gezondheidsplein. Herken je een van deze symptomen of wil je zeker weten of je een vitaminetekort hebt? Sinds kort is er een nieuw apparaatje dat inzicht geeft in je vitamine- en mineralenniveaus: de Vitastiq. Zo spoor je snel en effectief een vitaminetekort op en werk je aan een goede gezondheid.

2 Reacties

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *