Gezonde vetten: onmisbaar voor je gezondheid!

Eind november 2017 liet het RIVM in een memo weten dat de consumptie van oliën en vetten sinds 2007 met bijna vijftien procent is gedaald. Zonde! Want ondanks dat vetten een slechte reputatie hebben, zijn ze toch echt onmisbaar voor je gezondheid. Door te weinig (gezonde) vetten te eten, zou er zelfs een tekort aan voedingsstoffen kunnen ontstaan. Daarom lees je in dit artikel waarom gezonde vetten zo belangrijk zijn in je voedingspatroon. Natuurlijk lees je ook welke producten veel gezonde vetten bevatten.

Wat weten we over de consumptie van vetten?

Sinds 1987 worden regelmatig gegevens verzameld over de voedselconsumptie van de Nederlandse bevolking. Dit gebeurt via de Voedselconsumptiepeiling (VCP). In de memo van het RIVM zijn de gegevens uit de periode 2007-2010 en 2012-2014 vergeleken. De gemiddelde consumptie van smeer- en bereidingsvetten is hierin met 4 gram per dag gedaald. Dat is best veel, want voor een gemiddelde volwassen vrouw wordt in de Schijf van Vijf 40 gram smeer- en bereidingsvetten per dag aanbevolen. De daling is in dat opzicht dus tien procent ten opzichte van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De daling is te zien in alle leeftijdsgroepen en zowel bij mannen als vrouwen. Ook is de daling te zien voor zowel ontbijt, lunch als avondeten.

Vooral de consumptie van zachte margarine (met minder dan 45% vet) is afgenomen, terwijl we bijvoorbeeld nog wel steeds evenveel brood eten. Jammer, want je brood besmeren met margarine of halvarine is een makkelijke manier om aan gezonde vetten te komen. In dit artikel leggen we je uit waarom de daling van de vet- en olieconsumptie gevaarlijk nieuws is voor onze gezondheid.

Waarom zijn vetten zo belangrijk?

Vetten zijn belangrijke en onmisbare voedingsstoffen. We hebben vetten vooral nodig voor energie. Als bouwstof dragen vetten bij aan de opbouw en het onderhoud van lichaamscellen. Daarnaast leveren ze belangrijke vitamines, zoals vitamine A, D en E. Dan zijn er nog de essentiële vetzuren. Deze vetten zijn belangrijk voor normale groei en gezondheid, maar kan het lichaam niet zelf aanmaken en moeten we dus uit voeding halen. Genoeg redenen dus om wél vetten te eten!

Het is hierbij wel belangrijk om te letten op welke soort vetten je gebruikt. Gezonde vetten zijn enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten. Ze verlagen het slechte LDL-cholesterol en verhogen soms het goede HDL-cholesterol. Het cholesterol heeft een belangrijke invloed op de hartgezondheid. Onder ongezonde vetten vallen verzadigde vetten en transvetten. Deze verhogen juist het slechte LDL-cholesterol.

Meer over ongezonde en gezonde vetten en de invloed op je gezondheid lees je in het dossier op Gezondheidsplein.nl.

Producten met gezonde vetten

Vetten eten is dus belangrijk voor je gezondheid en hierbij kies je vooral voor gezonde, onverzadigde vetten. Voorbeelden van producten met gezonde vetten vind je hieronder.

Gezonde vetten in noten

Je hoort het steeds vaker: ‘een handje noten per dag is gezond’. Noten bevatten relatief veel onverzadigd vet en daarnaast voedingsstoffen als vezels, eiwit en ijzer. Kies wel voor ongezouten noten. Voorbeelden van noten met relatief veel onverzadigd vet zijn: amandelen, walnoten, paranoten, hazelnoten, pecannoten, cashewnoten en macadamianoten.

Gezonde vetten in vis

Vis bevat veel gezonde vetten en met name het onverzadigde en essentiële vetzuur Omega 3. Vooral vette vis bevat veel Omega 3, zoals zalm, haring, makreel of sardines. Voor wie geen vis wil of kan eten, bestaan er speciale visoliecapsules. Lees meer in ons artikel over visolie en Omega 3.

Gezonde smeer- en bereidingsvetten

Een makkelijke en belangrijke manier om aan gezonde vetten te komen, is door bewust smeer- en bereidingsvetten te gebruiken. In de media hoor je verschillende en tegenstrijdige informatie over roomboter en margarine. Onthoud dat toonaangevende gezondheidsinstanties zoals de Gezondheidsraad hierover advies uitbrengen. Zij baseren hun aanbevelingen op volledig en overtuigend wetenschappelijk onderzoek.

Het advies van de Gezondheidsraad is om te kiezen voor producten die relatief veel onverzadigd vet en weinig verzadigd vet bevatten. Deze producten vind je terug in de Schijf van Vijf. Belangrijke bronnen van onverzadigde vetten zijn plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie en olijfolie. Hetzelfde geldt voor margarine en halvarine, die gemaakt worden van plantaardige oliën. Ze bevatten hierdoor relatief meer gezonde, onverzadigde vetten dan bijvoorbeeld roomboter. Lees meer over de verschillen tussen margarine en roomboter in ons artikel over gezonde boter.

Je boterhammen besmeren met zachte halvarine of margarine is een makkelijke manier om gezonde vetten binnen te krijgen. Wissel bij het koken af tussen plantaardige oliën en vloeibare bak- en braadproducten. Vloeibare bak- en braadproducten bevatten namelijk ook vitamine A en D.

Auteur: Michelle Vellinga
Bronnen: RIVM, Voedingscentrum

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door onze partners. 

Pagina laatst aangepast op 27 juni 2019


Gerelateerd