De gevolgen van te veel glucose-fructosestroop

Eten & drinken 9 november 2016
glucose-fructosestroop

Glucose-fructosestroop wordt gemaakt van maïs. Daarom wordt het ook wel maïsstroop genoemd. Het wordt vooral gebruikt in Amerika, maar ook in Nederland wordt deze zoetstof aan steeds meer producten toegevoegd.

Volgens een artikel van de American Society for Clinical Nutrition in 2008 begon het gebruik van glucose-fructosestroop rond het jaar 1960. Doordat het eenvoudig geproduceerd kon worden, waren de kosten laag. Hierdoor nam de populariteit al snel toe. Dit heeft ertoe geleid dat de gemiddelde Amerikaan nu bijna zestien kilogram glucose-fructosestroop per jaar binnenkrijgt.

In Nederland neemt het gebruik van deze zoetstof de laatste jaren ook toe. Hierdoor stel je jezelf misschien de vraag: kan het eten van glucose-fructosestroop nadelige gevolgen voor mijn gezondheid hebben?

In dit artikel kom je te weten hoe slecht glucose-fructosestroop voor je is, en lees je over de gezondheidsklachten die je kunt ervaren door het gebruik ervan. Denk hierbij aan gewichtstoename en schade aan de lever.

Gezondheidsklachten door glucose-fructosestroop

Glucose-fructosestroop bestaat voor een groot deel uit fructose (fruitsuiker). Hoewel dit een natuurlijke stof is, is het lichaam niet gemaakt om hier grote hoeveelheden van te verwerken. Fruit bevat in vergelijking met glucose-fructosestroop maar een kleine hoeveelheid fruitsuiker. Het is dan ook niet natuurlijk om veel van deze zoetstof binnen te krijgen. Het binnenkrijgen van veel glucose-fructosestroop kan de volgende nadelige effecten hebben voor je lichaam en gezondheid:

Beschadigt het lichaam door kwik

Tijdens een onderzoek dat gepubliceerd is in Environmental Health in 2009 bleek dat negen van de twintig staaltjes met glucose-fructosestroop kwik bevatten. Als je veel van dit zware metaal binnenkrijgt, kan je schade oplopen aan je lichaam en brein.

Verslechtert de werking van de lever

Het binnenkrijgen van veel glucose-fructosestroop is slecht voor je lever. Fructose moet namelijk door dit orgaan worden afgebroken. Als er grote hoeveelheden fructose in het lichaam vrijkomen, kan dit op lange termijn leiden tot leververvetting.

Daarnaast blijkt uit een onderzoek van de Duke University Medical Center in 2010 dat er littekenweefsel op de lever kan ontstaan door glucose-fructosestroop. De lever krijgt hierdoor meer moeite met het verwerken van gifstoffen, wat verschillende gezondheidsklachten tot gevolg kan hebben.

Glucose-fructosestroop en gewichtstoename

Als je veel glucose-fructosestroop binnenkrijgt, kun je snel in gewicht aankomen. Het onderdrukt de eetlust nauwelijks. Dit komt doordat fructose het eetlustonderdrukkende hormoon leptine buitenspel zet.

Dit kun je ervaren als de situatie waarbij je trek hebt in iets zoets. Je eet iets met daarin glucose-fructosestroop en hebt direct daarna weer trek in zoetigheid. De kans is groot dat je dan meer gaat eten. Je hebt dan last van een eetbui die je niet zomaar kunt onderdrukken.

Kortom: glucose-fructosestroop kan er voor zorgen dat je meer gaat eten, waardoor je aankomt.

Conclusie en tips

Teveel glucose-fructosestroop is dus slecht voor je gezondheid. Je kan door deze zoetstof ernstige gezondheidsklachten ervaren, zoals gewichtstoename en leververvetting. Ook kun je last krijgen van vervelende eetbuien. Het is tevens verslavend, veroorzaakt leptineresistentie en verbruikt tijdens de verwerking belangrijke vitamines en mineralen in je lichaam zoals je hier kunt lezen.

Hoe vermijd je glucose-fructosestroop?

Glucose-fructosestroop kan voorkomen in pizza, snoep, koek, sauzen en andere bewerkte producten. Ook vruchtensappen uit pak bevatten vaak (glucose-)fructosestroop. Een beter alternatief voor vruchtensappen uit pak is zelfgemaakt vers sap of een groene smoothie.

De beste manier om het te vermijden is door etiketten te lezen.

Glucose-fructosestroop kent de volgende schuilnamen:

  • HFCS
  • High Fructose Corn Syrup
  • Maisstroop

Andere soortgelijke zoetstoffen die je het beste kunt vermijden:

  • Glucose(siroop)
  • Fructose*
  • Fructose(siroop)
  • Agavesiroop
  • Vruchtenstroop

* Fructose komt van nature voor in fruit, groente en peulvruchten. Deze natuurlijke vorm van fructose hoef je niet te vermijden.

Auteur: Bernard Favier – Puur Figuur Afslankcoach
Bronnen: American Society for Clinical Nutrition, Environmental Health, Duke University Medical Center, Dr. M. Hyman, Dr. J. Mercola

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *