De voordelen van dagelijks koffie drinken

Is koffie gezond of niet? Op grond van wetenschappelijk onderzoek lijkt het daar wel op! Consumptie van koffie kan namelijk de kans verkleinen op de ziektes Alzheimer, Parkinsondiabetes mellitus en sommige vormen van kanker. Daarbij kan koffie geheugenfuncties verbeteren en levert belangrijke anti-oxydanten, vergelijkbaar met die van pure chocolade en bosbessen.

Tien redenen om dagelijks koffie te drinken

Er lijken dus genoeg redenen te zijn om dagelijks een heerlijk bakje koffie te nemen. Dokterdokter zet ze nog een keer voor je op een rijtje:

1. Koffie remt Alzheimer

Onderzoek toont aan dat er een verband is tussen het drinken van koffie en een lagere kans op de ziekte van Alzheimer op latere leeftijd. Cafeïne reageert namelijk samen met een ander bestandsdeel van koffie op het stofje in je lichaam dat Alzheimer bestrijdt. Een kopje koffie per dag verkleint dus je kans op Alzheimer. Er zijn speculaties dat koffie zelfs Alzheimer zou kunnen genezen, maar daar is nog geen wetenschappelijk bewijs voor.

Koffie verkleint niet alleen je kans op geheugenverlies (Alzheimer), het vergroot je geheugen zelfs! Bepaalde herinneringen blijven namelijk beter bewaard door koffie, zelfs 24 uur na het drinken van een kopje koffie!

2. Koffie verkleint de kans op de Ziekte van Parkinson

Wie dagelijks koffie drinkt, beperkt de kans op het ontwikkelen van de Ziekte van Parkinson. Dat komt door de grote hoeveelheid cafeïne die je in koffie terugvindt. Onderzoek toont aan dat de kans op Parkinson verder daalt naarmate meer koffie gedronken wordt.

3. Koffie beschermt tegen kanker

Koffie heeft volgens een flink aantal wetenschappelijke studies een (klein) remmend effect op enkele vormen van kanker. Zo werken vier koppen koffie per dag beschermend tegen leverkanker en de vorming van galstenen. Ook zou het de kans op blaaskanker, darmkanker, huidkanker en baarmoederhalskanker verkleinen. De verklaring daarvoor is dat koffie het insulinepeil in je lichaam verlaagt, waardoor tumoren en andere gezwellen minder goed kunnen groeien.

4. Koffie beschermt tegen diabetes

Vergeleken met mensen die nooit of zelden koffie drinken, hebben mensen die dagelijks vier koppen koffie per dag drinken een kleinere kans op het krijgen van diabetes mellitus type 2. Dat gunstige effect geldt zowel voor gewone koffie als voor koffie zonder cafeïne. Onderzoekers denken dat de anti-oxydant chlorogeenzuur in koffie zorgt voor een vertraging in de opname van suiker (glucose) in de darmen. Daardoor hoeft het lichaam minder van het hormoon insuline aan te maken, dat een hoge bloedglucosespiegel tegengaat. Koffie stimuleert bovendien de productie van insuline en maakt lichaamscellen gevoeliger voor insuline. Deze reeks van effecten verkleint de kans op diabetes mellitus type 2.

Opvallend is dat koffie, bij sommige mensen die al diabetes hebben, de bloedglucosewaarden in de war kan sturen. Daarom verdient het voor diabetici aanbeveling advies te vragen aan hun diëtist over het drinken van koffie.

5. Koffie kan hart- en vaatziekten verminderen

Koffiedrinken verhoogt - zoals vaak gedacht - de kans op hart- en vaatziekten niet, maar kan het juist verkleinen! Zo zouden mensen die dagelijks twee tot drie kopjes koffie per dag drinken, een kleinere kans hebben op het krijgen van hart- en vaatziekten dan mensen die geen koffie drinken.

6. Koffie en je bloeddruk

In tegenstelling tot wat lange tijd is gedacht, heeft koffie bij gezonde mensen niet of nauwelijks een effect op de bloeddruk. Wel kan de bloeddruk door de cafeïne iets verhoogd raken bij mensen die zelden of geen koffie drinken en dan ineens enkele koppen drinken. Het kan bij hen ook de hartslag versnellen. Als het lichaam gewend is aan koffie, verdwijnt ook de licht bloeddrukverhogende werking. Bij mensen met hoge bloeddruk kan cafeïnehoudende koffie de bloeddruk wel permanent iets ophogen. Koffie zonder cafeïne is dan misschien een oplossing.

7. Koffie maakt je alert

Cafeïne stimuleert het centraal zenuwstelsel. Het verbetert de concentratie, de geheugenfuncties en het vermogen om logisch te redeneren. Koffie verhoogt de reactiesnelheid en maakt het voor de hersenen makkelijker om te schakelen tussen verschillende taken. Maar neem je in korte tijd een grote dosis cafeïne, dan schiet het zijn doel voorbij. Het wordt dan juist moeilijker om je te concentreren en rustig te blijven. Koffie is ook niet bevorderlijk voor de slaap. Cafeïne blokkeert namelijk de werking van adenosine, een stof in je lichaam die zorgt dat je slaperig wordt.

8. Koffie vergroot je snelheid en uithoudingsvermogen

Hoewel cafeïne in de sportwereld bij kleine hoeveelheden niet wordt gezien als een drug, kan de cafeïne in koffie wel degelijk de snelheid en de contractiesterkte van spieren vergroten. Uit onderzoek blijkt dat spieren dankzij cafeïne minder snel vermoeid raken en een groter uithoudingsvermogen hebben. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de calciumhuishouding in spiercellen. De reactiesnelheid en sterkte van spieren van geoefende sporters verbetert volgens wetenschappers merkbaar door een half uur tot een uur voor het sporten twee tot vier kopjes koffie te drinken.

9. Koffie verkleint de kans op een beroerte

Mensen die dagelijks minimaal één kopje koffie drinken, blijken tot wel twintig procent minder kans te hebben op een beroerte dan mensen die zelden koffie drinken.

10. Koffiedrinkers worden ouder!

Koffiedrinkers worden over het algemeen ouder dan niet-koffiedrinkers. Dit komt niet zozeer door cafeïne, dus dat voordeel geldt ook voor de cafeïnevrije koffieliefhebber!

Auteur: Jan Willem Wensink en Kim van der Vliet
Bronnen: Harvard Medschool, LaTimes, WebMD, Eurekalert, American Heart Association, NIH

Pagina laatst aangepast op 26 juni 2019


Gerelateerd