De vijf emoties waardoor je te veel eet

Vroeger aten we om te overleven. Als we honger hadden gingen we op jacht en moesten we hard werken om aan voedsel te komen. Je zou denken dat we nog steeds eten omdat we honger hebben en moeten overleven. Toch blijkt dit tegenwoordig vaak anders te zijn. Sinds de Industriële revolutie is er eten in overvloed en daardoor zijn er andere redenen ontstaan om te eten.

Zo eten we:

  • Uit verveling
  • Omdat het gezellig is
  • Omdat het lekker is
  • Omdat we stress hebben
  • Omdat we het verdiend hebben
  • Omdat we verdrietig zijn

Al deze redenen hebben vrij weinig te maken met het stillen van honger, maar komen voort uit emoties. We eten vaak omdat we direct reageren op de emoties die we ervaren. In de meeste gevallen eten we zelfs om de emoties die we ervaren te onderdrukken omdat we ze eigenlijk liever niet willen voelen. En, het vervelende daaraan is: we eten onnodig te veel. Soms ontstaan er zelfs eetbuien, waardoor we ons rot gaan voelen en we overgewicht ontwikkelen. En dat wil natuurlijk niemand.

In dit artikel lees je meer over emoties die aanzetten tot onnodig veel eten en hoe je ze kunt ervaren zonder daarbij te eten. Zo zal je gemakkelijker in staat zijn om alleen te eten als je honger hebt.

Omgaan met emoties

Laten we het eerst hebben over het omgaan met emoties. De kans is groot dat je dat niet geleerd hebt, en daarin ben je zeker niet de enige. Maar weinig mensen hebben dit als kind echt geleerd. Wat velen van ons wel hebben geleerd is dat emoties vaak “opgelost” werden met eten.

Je herkent het vast wel, dat je als kind altijd een snoepje kreeg als je verdrietig was of een zak snoep uit mocht zoeken als je gewonnen had met sporten. In plaats van de emoties van verdriet of blijdschap volledig te omarmen en er de ruimte voor te geven, werd er direct zoetigheid aan gekoppeld.

En dit zit nog steeds in ons systeem, vaak zonder dat we het zelf door hebben. Maar we doen in veel gevallen nog steeds hetzelfde. We staan niet stil bij onze emoties, maar reageren er direct op als we ze voelen. In veel gevallen door te eten.

Denk er maar eens over na.

Je herinnert je vast wel een moment waar je een dubbele portie at omdat je alleen was, of een hele zak chips leeg at op de bank. Of die keer dat je die lekkere snack als beloning at na een drukke week werken. Ook de hele dag snaaien omdat je stress hebt is voor de meeste van ons niet vreemd.

En dat is helemaal niet gek, want we hebben gewoon niet anders geleerd. We willen emoties niet voelen en door te eten voelen we ons beter. Helaas is dit een tijdelijke oplossing en los je er verder niets mee op. Sterker nog, je doet je lichaam er schade mee aan.

Om van je emotionele eetbuien af te komen en af te vallen als dat nodig is, is het dus belangrijk dat je je emoties leert accepteren, zonder er iets mee te doen. De volgende vijf emoties veroorzaken de meeste eetbuien:

1. Emoties die voortkomen uit verdriet

Verdriet is een emotie die voor veel van ons moeilijk is om te ontvangen. We willen ons niet verdrietig voelen en zeker niet huilen. Toch hoort verdriet bij het leven. Het komt en het gaat en het is eigenlijk niets anders dan een blije of boze emotie.

Als je je verdriet niet wilt voelen kan het heel verleidelijk zijn om zoetigheid te gaan eten. Je hersenen weten dat je je (tijdelijk) goed gaat voelen door suiker, dus ze willen dat maar al te graag ervaren.

Op het moment dat je besluit om toe te geven aan die drang maakt je lichaam het stofje dopamine aan, wat ervoor zorgt dat je je even een stuk beter voelt. Daarnaast speelt ook het gelukshormoon serotonine een belangrijke rol. Als je veel verdriet hebt kan het zijn dat je serotoninegehalte laag is. Door suiker of snelle koolhydraten te eten gaat je lichaam deze stof weer aanmaken en voel je je al snel lekkerder.

Heb je verdriet? Laat je dan niet verleiden door de snoeppot, maar neem de tijd om je verdriet te ervaren. Ga zitten op de bank en laat het er gewoon zijn. Huil als je daar behoefte aan hebt. Je zal zien dat het gevoel verdwijnt zonder dat je daar iets voor hoeft te doen, of iets voor hoeft te eten.

2. Emoties die voortkomen uit stress

Stress uit zich bij iedereen anders en kan verschillende emoties met zich mee brengen. Bij de meeste mensen ontstaan gevoelens van spanning, rusteloosheid of neerslachtigheid. Het kan zijn dat je geen hap meer door je keel krijgt, maar het kan ook de reden zijn waardoor je vaak te veel eet.

Het uit zich meestal als een ongemakkelijk gevoel in de buik, wat je kunt verwarren met honger. Als je veel stress hebt maakt je lichaam continu het stresshormoon cortisol aan. Dit zorgt ervoor dat je lichaam zuiniger met energie om gaat en kan de vetverbranding enorm belemmeren. Als je door stress regelmatig te veel eet, zal je lichaam dit opslaan waardoor overgewicht kan ontstaan.

Heb je veel stress? Eet het niet weg, maar ga op zoek naar de echte oorzaak en oplossing. Werk je te veel? Voel je je niet lekker in je relatie? Doe een stapje terug en maak meer tijd voor jezelf vrij om te ontspannen. Wandelen in de natuur, yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen kunnen je er enorm bij helpen.

3. Emoties die voortkomen uit eenzaamheid

Als je veel alleen bent en vaak eenzaamheid ervaart, kan dit een groot gevolg hebben op je eetgedrag. Het is heel makkelijk om als je alleen bent meer te eten dan je eigenlijk zou willen. Niemand kijkt immers naar je en door het eten voel je je tijdelijk een stuk beter. Het geeft even troost doordat je endorfine aanmaakt. Dit zorgt ervoor dat je niet naar het echte gevoel van eenzaamheid toe hoeft. Je komt al snel in een patroon terecht waarbij dit zich keer op keer herhaalt.

Leer dat het gevoel van eenzaamheid er gewoon mag zijn. Als je langdurig eenzame gevoelens ervaart zoek dan een oplossing voor het echte probleem. Ga dingen doen die je leuk vindt om nieuwe mensen te ontmoeten, schrijf je bijvoorbeeld in bij een sportclub of op een datingsite.

4. Droevige emoties die voortkomen uit teleurstelling

Niet alles in het leven is altijd leuk. We komen allemaal in situaties terecht waarvan we gehoopt hadden dat ze anders zouden aflopen.

Af en toe een teleurstelling ontkom je dus niet aan. Je zwelgt in zelfmedelijden omdat die jongen je afgewezen heeft of omdat je een baan die je maar al te graag wilde niet hebt gekregen.

Het kan op zulke momenten heel verleidelijk zijn om de voorraadkast in te duiken en je terug te trekken met veel eten, om jezelf te troosten. Dit deed je vroeger ook vaak, dus je hersenen ervaren dit als erg prettig.

Helaas word je lichaam daar niet sterker van.

Als je merkt dat dit bij jou vaak voorkomt, spreek dan met jezelf af om de volgende keer het tegenovergestelde te doen van wat je normaal doet. Ga bijvoorbeeld sporten, wandelen of iets leuks doen als je merkt dat je teleurgesteld bent en accepteer het moment zoals het is.

5. Blije emoties die voortkomen uit geluk

Ook blij zijn en een gelukkig tevreden gevoel ervaren kan leiden tot onnodig eten. Hier wordt vaak een beloning aan gekoppeld. Het gaat goed met me, dus dat moet gevierd worden. Ik heb mijn targets gehaald, dus ik verdien dat biertje. Het is gezellig, dus laten we nog wat bestellen.

Leer genieten van die blije gevoelens zonder daarbij iets te eten of drinken. Deel je geluk met de mensen om je heen en geniet ervan zo veel als je kunt!

Auteur: Anita Mulderij, voedingsdeskundige en schrijver voor Jasperalblas.nl

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd