De gezondheidsvoordelen van het koolhydraatarme dieet

Lange tijd waren vetarme diëten het populairst. Tegenwoordig kiezen mensen echter steeds vaker voor een koolhydraatarm dieet. Dat is niet voor niets: uit onderzoek blijkt dat koolhydraatarme diëten effectiever, makkelijker en gezonder zijn.

In dit artikel lees je precies waarom je een koolhydraatarm dieet zou moeten verkiezen boven een vetarm dieet als je wilt afvallen.

Koolhydraten en overgewicht

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat je met een koolhydraatarm dieet meer afvalt dan met een vetarm dieet. Bij sommige onderzoeken leek dit verschil klein te zijn, maar er zijn ook onderzoeken waarbij degenen die een koolhydraatarm dieet volgden twee tot drie keer zoveel lichaamsvet kwijtraakten.

De Amerikaanse cardioloog Dr. Atkins kwam zo’n veertig jaar geleden al tot de conclusie dat koolhydraten, zoals brood en pasta, voor overgewicht zorgen. Hij werd tegengesproken totdat zijn studies een decennia geleden door de wetenschappelijke wereld werden geaccepteerd.

Dit betekent dat men jarenlang verkeerd is geïnformeerd over koolhydraten. Als je gezond wilt afvallen is het daarom aan te raden om op de koolhydraten te letten.

Een koolhydraatarm dieet verhoogt je “goede” cholesterol

Cholesterol is een vetsoort die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Als je te weinig cholesterol eet, maakt je lever zelf cholesterol aan. Simpel gezegd is je cholesterol onder te verdelen in HDL-cholesterol (het “goede” cholesterol) en LDL-cholesterol (het “slechte” cholesterol). Koolhydraatarm eten helpt bij het verhogen van het goede cholesterol, wat onder andere helpt bij het verkleinen van de kans op hartziektes.

Tot kort geleden dacht men dat al het LDL-cholesterol slecht was. Inmiddels zijn onderzoekers erachter gekomen dat het menselijk lichaam veel complexer in elkaar zit. Het “slechte” LDL-cholesterol kent ook weer verschillende soorten, waarvan sommige slecht zijn en andere essentieel zijn voor een optimale werking van je lichaam. De boodschap die je hieruit kunt halen is dat niet al het cholesterol slecht is. Als cholesterol echt schadelijk was voor het lichaam, zou het worden afgebroken en door de nieren worden uitgescheiden. In plaats daarvan neemt de lever een deel van het cholesterol op en gebruikt het opnieuw. Als je je cholesterolwaardes gaat meten, let dan niet alleen op de totale cholesterolwaarde, maar vraag je arts om verder te kijken naar de verschillende soorten cholesterol.

Een koolhydraatarm dieet met verse groente en vers fruit kan ervoor zorgen dat het “slechte” cholesterol in je lichaam minder schadelijk wordt (door oxidatie te voorkomen). Eet daarom natuurlijke en onbewerkte voeding voor gezonde cholesterolwaardes.

Koolhydraatarm eten zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Koolhydraten kunnen voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel zorgen. Door koolhydraatarm te eten wordt je bloedsuikerspiegel dus een stuk stabieler. Dit zorgt ervoor dat je lichaam minder snel vet opslaat en dat je je energieker voelt.

Om deze reden is een koolhydraatarm dieet ook voor diabetes type 2 patiënten zeer geschikt. Door koolhydraatarm te eten, kunnen veel diabetespatiënten hun medicijngebruik zelfs drastisch verminderen.

Koolhydraatarm eten kan een hoge bloeddruk voorkomen

Dat zout de bloeddruk kan verhogen is in het algemeen bekend, maar dat ook suiker een belangrijke oorzaak van een hoge bloeddruk is, weet men vaak niet. Omdat het effect van suiker op de bloeddruk minder bekend is, vormt dat een serieuze bedreiging voor je gezondheid als je niet op je suikerinname let.

Uit de Open Hearth studie uit 2014 concludeerde onderzoekers dat we ons focussen op de verkeerde ‘witte kristallen’. Niet alleen zout, maar ook suiker zorgt voor een hoge bloeddruk. Een koolhydraatarm dieet kan je helpen om je bloeddruk te verlagen.

Een koolhydraatarm dieet is makkelijker

Ook niet onbelangrijk: een koolhydraatarm dieet is veel makkelijker vol te houden dan een vetarm dieet. Koolhydraatarm eten vermindert namelijk hongergevoelens.

Het maken van verse koolhydraatarme gerechten hoeft helemaal niet lastig te zijn. Ter inspiratie vind je op Happyhealthy.nl een koolhydraatarm weekmenu.

Auteur: Bernard Favier – Puur Figuur Afslankcoach
Bronnen: The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2003, Cromwell WC Otvos JD et al LDL Particle Number and Risk of Future Cardiovascular Disease in the Framingham Offspring Study - Implications for LDL Management. J Clin Lipidol 2007 Dec, Low-carbohydrate nutrition and metabolism. 2007. Eric C Westman, Richard D Feinman et al., The wrong white crystals: not salt but sugar as aetiological in hypertension and cardiometabolic disease 2014. James J DiNicolantonio and Sean C Lucan.

Pagina laatst aangepast op 26 juni 2019


Gerelateerd