De gevaren van te weinig eten

De gevaren van te weinig eten

Lekker snel afvallen met een crashdieet? Helaas, het effect hiervan is nooit blijvend. En daarnaast kleven er veel gezondheidsrisico’s aan te weinig eten.

Als je last hebt van overgewicht is het slim om wat kilo’s af te vallen. Maar het is niet zo slim om dit te snel te willen, bijvoorbeeld met behulp van een crashdieet. Te weinig eten is namelijk een gevaar voor je gezondheid. Maar wat zijn dan precies de risico’s van te weinig eten?

Te weinig eten: gevolgen voor je gewicht

Een crashdieet lijkt dan wel ideaal als je wilt afvallen, het tegenovergestelde is waar. In het begin val je erg veel af, dit komt omdat je vooral veel vocht verliest. Maar je lichaam zal dit weer willen herstellen, waardoor dit gewicht er snel weer aan zit. Een crashdieet is meestal ook maar tijdelijk, als je na afloop weer normaal gaat eten, zitten de verloren kilo’s er zo weer aan. Daarnaast kun je een dergelijk dieet nooit de rest van je leven vol houden. Je zult altijd weer iets meer gaan eten met extra kilo’s als gevolg. Met andere woorden, een crashdieet heeft vrijwel nooit blijvend effect.

Gezondheidsrisico’s crashdieet

Te weinig eten kan zorgen voor veel gezondheidsproblemen. Dit kunnen vervelende kwaaltjes zijn zoals moe, lusteloos, chagrijnig en concentratiestoornissen. Maar het kan ook tot ernstigere problemen leiden. Hier een aantal oorzaken en gevolgen op een rij.

  • Je lichaam gaat spieren afbreken voor energie. Dit leidt tot verlies van spiermassa, verlies van kracht en je voelt je hierdoor sneller moe.
  • Je gehele metabolisme vertraagt met ongeveer 20-30%. Je lichaam gaat dus veel minder verbruiken. Hierdoor gaat het afvallen na een tijdje minder snel waardoor je telkens minder moet gaan eten voor hetzelfde effect.
  • Er blijven te veel afvalstoffen in je lichaam achter door de afbraak van onder andere spiermassa. Je kunt daar hoofdpijn van krijgen en misselijk van worden.
  • Je schildklier gaat ook in een spaarstand werken waardoor je metabolisme nog meer vertraagt.
  • Door te weinig eten krijg je ook minder vocht binnen waardoor je kunt uitdrogen, dit kan nierfalen tot gevolg hebben.
  • IJzertekort kan leiden tot bloedarmoede.
  • Je kunt last krijgen van vochtophopingen door te veel afvalstoffen en te weinig vocht.
  • Tekort aan vezels en vocht kan leiden tot darmproblemen en een slechte stoelgang.
  • Tekort aan vitamines en mineralen kan leiden tot droog haar, breekbare nagels en haaruitval.
  • Tekort aan calcium en vitamine D kan leiden tot botafbraak.
  • Een te lage bloeddruk met als gevolg hartritmestoornissen of een hartinfarct. Je merkt dit ook als je opstaat doordat je duizelig wordt.
  • Op de lange termijn kun je last krijgen van minder goed functionerende organen vanwege tekorten.

Risico’s van te weinig vet

Er zijn ook mensen die geen crashdieet volgen maar vet volledig uitbannen. Vet heeft namelijk nog steeds de naam ‘dikmaker’. Het is waar dat vet veel calorieën levert, maar te weinig vet is ook niet gezond. Als je te weinig vet eet kun je de volgende problemen krijgen:

  • Tekort aan de vetoplosbare vitamines A, D, E en K. Deze zijn belangrijk voor het goed functioneren van je lichaam.
  • Depressie. Met name de omega-vetzuren spelen een grote rol bij je humeur en gedrag. Eet je te weinig vet dan worden er te weinig hormonen aangemaakt die je blij maken.
  • Hart- en vaatziekten door een te hoog cholesterol. Dit klinkt vreemd maar als je nauwelijks nog vet eet wordt de hoeveelheid HDL (goed) cholesterol te laag waardoor LDL (slecht) cholesterol in verhouding te hoog wordt. Dit zorgt voor bloedklontering en het dichtslibben van je aderen.
  • Voedingsstoffen raken uit balans. Als je te weinig vet eet krijg je in verhouding te veel koolhydraten binnen. Veel te veel koolhydraten kan leiden tot meer trek omdat je bloedsuikerspiegel hoger is, dit kan uiteindelijk leiden tot diabetes. Te veel eiwit is een belasting voor je lever en nieren en kan ook leiden tot botontkalking.
  • Meer trek. Vet is een belangrijke smaakmaker en geeft je een vol gevoel. Als je alleen nog maar kiest voor vetarme producten zul je meer trek krijgen. Ook omdat dit soort producten vaak op smaak gebracht worden met veel suiker. Te veel suiker zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel heel snel stijgt maar ook heel snel weer diep daalt, met als gevolg: honger.

Auteur: Willemijn Wissekerke (voedingsdeskundige)

18 Reacties

  • Mirann zegt:

    i wil graag wat dikker worden maar het lukt me niet ik kan eten wat ik wil maar mijn lichaam houd geen vet vast ik blijf maar op de 51 kg en ik wil graag 60 kg wegen wat moet ik doen want ik eet goed vind ik zelf,

    mvg mirann

  • aggie zegt:

    hoi mirann

    ik was ook altijd te licht woog maar 46 kilo, ben nu eindelijk naar 3 jaar 10 kilo aangekomen. ik ben begonnen met overal jus op te doen met het eten, en op toetjes slagroom.
    probeer ook 1 aardappel meer te eten dan wat je gewend bent.
    ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    succes groetejs

  • Renske zegt:

    Het lijkt me nu niet zo verstandig om de hoeveelheid verzadigde vetten op te schroeven. Dan kom je misschien wat aan, maar heb je grote kans dat er vetten rond je organen gaan zitten, wat erg gevaarlijk is. Ook als je slank ben, kun je dik van binnen zijn, met alle gezondheidsrisico’s van dien (diabetes, hart- en vaatziekten) Een aardappel meer eten, lijkt me beter dan jus en slagroom. Probeer ook volle yoghurt, roggebrood en noten te eten. Deze producten zijn calorierijk, maar nog steeds gezond. Veel succes ermee!

  • Mark Broeckx België zegt:

    Te veel eten is véél ongezonder, kijk maar naar Auswitch overlevenden, ze zijn allen zéér oud geworden!!! De Westerse mens eet véél te veel, eet gewoon niet totdat je honger krijgt…!

  • Jochie zegt:

    Broodbuikdieet. Broodbuikdieet. Broodbuikdieet. 20 kilo afgevallen in 100 dagen!!!!! Glutenvry biertje x3 per dag. No problem. Vis, vlees, eieren, noten, peulvruchten en veel groenten. Beetje fietsen en klaar is kees. 200 gram per dag!!! Weg bierbuik, oftewel broodbuik. Geen brood, geen pasta, zeer weinig tarwe en dus weinig gluten en gliadinen, zeer weinig rijst, weinig aardappels, minder toegevoegde suikers. LAAG G.I. VOEDSEL!!! Voedingcentrum heeft een zwaar dubbele agenda dus NIET naar luisteren, spijtig genoeg. Leest allen het broodbuik boek van William Davis. My hero. Tevens had ik 33 jaar lang last van brandend maagzuur dat- thank God- binnen 24 verdwenen was. Nooit meer teruggekomen! Dankzij alleen stoppen met tarwe, de grootste misdadiger in de geschiedenis vd mensheid. Biggest hoax on this planet, EVER!!! Ik herhaal 100 dagen 20 kilo foetsie. Nooit meer het zuur en ik leef nog lang en gelukkig. 2 ons per dag. Niet stoppen met mn biertje en naar hartelust veel recepten uit William Davis’ boeken proberen. Wow, wat laten we ons massaal neppen. Voedingcentrum: shame on you

  • BFF zegt:

    Mijn beste vriendin eet alleen maar een hele kleine po rtie avondeten en verder bijna niks op een dag en ze is nu wel al 3 kilo afgevallen maar ik zeg dat dat slecht is maar ze luistert niet!
    Want kan ik doen hier tegen??
    ze is nu 14 en 160 en ze wilt 45kg wegen!

    Ze zegt wel dat ze geen anerexia wilt maar daar gaat ze nu wel naar toe want ze is 14 en is 160 lang

  • sylvia vonk zegt:

    ik was ook over de 150 kilo.en 1.61m ik at 1x per dag en ook maar een klein beetje ik was 46 jaar en werkte als schoonmaakster dus hard werken ik ben op advies meer gaan eten omdat je lichaam zegt je bent aan het uithongeren dus alles wat je binnen krijgt slaat het op als maar ga niet ineens 3 x eten op een dag maar bouw het langzaam op liever een paar keer een klein beetje eten dan 3x een maaltijd bij mij ging het veel te snel en dan krijg je klachten lichamelijk

  • eyow zegt:

    ik wil dun worden maar dat lukt mij niet
    iemand een tip?

  • Anoniem zegt:

    om mensen die werkelijk honger hebben geleden te noemen bij dit gesprekken vind ik niet echt slim. heb zelf honger geleden en kamp nu met zwakke botten slecht hart reuma en overgewicht omdat mijn lichaam werkelijk elke beetje energie opslaat. ben snel moe en heb altijd pijn…. dus dat ouder worden na extreme honger is niet door de honger maar door je eigenlijke gestel en geluk.
    eet gewoon normaal en denk een beetje aan je gezondheid een kilo meer of minder is geen ramp we zijn allemaal anders… en gelukkig maar denk ik.

  • Anna zegt:

    Mijn buik rommelt heel vaak en dan heb ik ook honger, maar als ik eten pak dan word ik ineens heel erg misselijk en heb ik geen honger meer. Brood kan ik al helemaal niet wegkrijgen. Heeft u tips of zoiets? Want ik wil niet dat mijn borsten en billen heel erg plat worden en dit is natuurlijk niet gezond. Ik ben 15 jaar

    • Roflmaocopter zegt:

      Hallo Anna, mijn advies is om misschien eens wat brood te vervangen voor wat lichter verteerbaar voedsel, vooral in de ochtend om je spijsvertering wat meer rust te geven maar toch voedingsstoffen binnenkrijgt. Hoeveel water denk je ongeveer per dag te drinken? Groeten, Ik.

  • Roflmaocopter zegt:

    Hallo allemaal. Niet dat ik af hoeft/ wil vallen maar ben een man van 27, 1.89 lang en woog een tijd terug nog maar 68 kilo. Hier kwam ik achter toen ik met een klaplong in het ziekenhuis terecht kwam. In het ziekenhuis aan mijn long geopereerd en al maar wat er ook speelde was dat ik voedingsdeskundige bij me kreeg die mijn dieet opvoerde naar meer en ietwat vetter eten aangezien ik voor mijn lengte toen nog maar 68 kilo woog.
    Toen ik het ziekenhuis uitkwam na 3 weken had ik er ook nog even 6 kilo bij gekregen in die korte tijd wat een totaal van 74 kilo gaf. Dit gewicht is veel gezonder dan de 68 kilo bij 1.89 lang. Nu ben ik alweer een tijd aan het werk, flexible en zwaar werk. Nu eet ik dus weer veelste weinig en heb ik inderdaad last van vele symptomen die in dit artikel opgesomd zijn. Nu heb ik ook gehoord dat ondervoeding en b.v. uitdroging de organen in je lichaam zwaar kan belasten doordat ze minder beschermd worden van slijtage door het gebrek aan vocht, vetten e.d.. Nu is er weinig te verklaren over klaplongen maar waarschijnlijk is het te verbinden met de extra last op de organen in je lichaam. Nu ik dit artikel gelezen heb ben ik weer van plan beter voor mijzelf te zorgen want volgens mij weeg ik weer onder de 70 kilo en voel ik me over algemeen gewoon best ongezond ook al doe ik het goed op het werk en school. Dus mensen die wat in mijn verhaal herkennen, ga aan de slag met een goed, lekker en gebalanceerd dieet waarmee je in de ochtend al mee begin, sla geen ontbijt over, vooral niet als je veel buiten werkt in allerlei omstandigheden. Probeer het en je merkt dat vele symptomen na lange tijd kunnen verdwijnen. Bij deze mijn ervaringen. En nu moet ik eten maken! 😉 Veel sterkte iedereen.

  • Pater zegt:

    oor de jaren heen lees ik wat je wel en niet moet of mag eten en wat daar de nadelen en voordelen en gevaren van zijn.
    Als je dit allemaal hanteert, kan je werkelijk niks meer eten en de ene theorie spreekt de ander tegen.
    Zolang je maar weet dat je wat binnen moet krijgen en je niet bang leest aan dit soort teksten gaat het prima.
    Werkelijk overal lees je dat je “dit” moet eten, en een ander zegt weer “dat over dit”.
    Een doolhof van theoriën en complexe visies.
    Als sporter heb je eiwitten nodig en nog een aantal dingen. Zover tot zouten uitplassen en spierafbraak. Dan neem je dat advies en op een andere website lees je weer dat dat gevaarlijk is, want diep in de theorie geldt weer’dat’. Echt het gaat nergens meer over.

  • Femke zegt:

    Ik ben zo stom geweest om extreem veel crashdieten te volgen in combinatie met extreem veel sporten. Wat ik nu ook doe aan sport en gezond eten het mag niet meer baten. Ik kom alleen nog maar aan. Ik heb tot nu toe niemand kunnen vinden die me kan vertellen of het nog op te lossen is en zo ja, hoe?! Iedereen roept dan dat ik maar zijn/haar methode moet proberen. Ondertussen ben ik al tig methodes verder met het zet geen zoden aan de dijk. Het verhaal van mijn huisarts dat ik het moet accepteren weiger ik te geloven!

  • […] Bron: De gevaren van te weinig eten – Dokterdokter.nl […]

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *