Crashdiëten: zes redenen waarom het niet werkt

Vijf kilo per week kwijt? Je leest het weleens op internet of in een krantje. Vaak wordt crashdiëten in één adem genoemd met extreem veel afvallen in korte tijd. In dit artikel een uitleg over crashdiëten en zes redenen waarom het niet werkt.

Wat zijn crashdiëten?

Crashdiëten zijn diëten met extreem weinig calorieën. Vaak zelfs onder de vijfhonderd per dag. Bovendien vragen aanbieders van crashdiëten vaak veel geld voor hun poeders of pillen, terwijl die meestal niet werken.

Wat is het doel van crashdiëten?

Veel mensen willen snel afvallen. Ze zien crashdiëten als dé oplossing. ‘Hoe minder calorieën, hoe beter’. Maar in de praktijk werkt het niet. Een crashdieet veroorzaakt juist het welbekende jojo-effect, wat vroeger een belangrijke functie had, maar tegenwoordig niet meer. Daarover zo meer.

Worden crashdiëten vergoed door de zorgverzekering?

Nee. Zorgverzekeraars willen alleen samenwerken met goed opgeleide mensen die gezond en gedegen voedingsadvies geven. Een crashdieet wordt gezien als een ongezonde manier van afvallen en valt daarom niet onder de zorgverzekering. Lees op Mijnvoedingsplan.nl meer over de vergoeding van afvallen.

Streng diëten: het beste recept voor overgewicht

Hier zes redenen waarom crashdiëten niet de oplossing zijn.

  1. Lichamelijke klachten

Ga je crashdiëten? Houd dan rekening met lichamelijke klachten, zoals verhoogde kans op galstenen, hoofdpijn, vermoeidheid, lusteloosheid, dufheid, slechtere doorbloeding, minder kracht door spierafbraak, verlaagde weerstand en sneller ziek worden.

De verhoogde kans op galstenen komt omdat je cholesterol stijgt als je in korte tijd veel afvalt. Het teveel aan cholesterol komt in je bloed en ook in je gal. Daardoor kun je sneller galstenen ontwikkelen dan normaal. Je wordt sneller ziek en je krijgt sneller lichamelijke klachten omdat je lichaam niet meer alle stoffen binnenkrijgt die het nodig heeft om goed te functioneren.

  1. Meer stresshormonen: meer vetopslag

Crashdiëten leidt vaak tot slechter slapen. Daardoor word je vermoeider en stimuleren je stresshormonen de vetopslag. Dat is nu precies het tegenovergestelde van wat je wilde!

  1. Snel moe

Door crashdiëten krijg je steeds minder energie. Je raakt vermoeid. Deze vermoeidheid zorgt er op zijn beurt weer voor dat je minder snel gaat bewegen en sporten. Bovendien weerhoudt een crashdieet je van gezond eten, waardoor de vermoeidheid aan blijft houden.

  1. Jojo-effect

We zijn gevormd in de oertijd. Toen was er vaak een periode van weinig voedsel. Het lichaam paste zich daar goed op aan. Het ging in de spaarstand als er heel weinig calorieën binnen kwamen. Als er iets later weer meer calorieën binnen kwamen, ging het lichaam extra vet opslaan. Zo kon een volgende periode van weinig calorieën goed opgevangen worden.

Tegenwoordig is dit jojo-effect niet meer nodig. We hebben namelijk 24/7 de beschikking tot voedsel. Die periodes van weinig voedsel zijn dus verleden tijd. Het is nu juist de kunst om een balans te vinden in je voedingspatroon.

  1. Je wilskracht raakt op

Als je alleen maar je wilskracht gebruikt om het vol te houden, dan zul je het vroeg of laat waarschijnlijk opgeven. Hoe komt dat?

Wilskracht kost veel energie en is daardoor niet de beste strategie om gezond gedrag te behouden. Het is eerder een noodstrategie als alle andere strategieën hebben gefaald.

  1. Te veel discipline

Weinig calorieën binnenkrijgen is jezelf pijnigen. Daarvoor is veel discipline nodig. Je leven wordt daardoor minder leuk. Je mag gewoonweg minder lekkere dingen eten en dat houdt vrijwel niemand vol. Gebleken is juist dat je het beste ook af en toe kunt zondigen, als je goed wil afvallen.

Je kunt dus beter een gezond en gevarieerd eetpatroon aannemen, in plaats van binnen korte tijd extreem weinig calorieën te eten.

Wat werkt dan wel voor afvallen?

Als er hele simpele oplossingen zouden zijn, zou niemand te zwaar zijn. Je moet er iets voor doen. Dat maakt het daardoor ook juist leuker. Het wordt een uitdaging. Hoe meer tijd en zweet je er in het begin insteekt, hoe makkelijker het uiteindelijk kan worden.

Wil je graag afvallen? Dan ligt de oplossing binnen handbereik. Maar doe het geleidelijk. Zonder jezelf te pijnigen. Bewegen helpt, voldoende slaap is belangrijk en voeding is doorslaggevend. Je voeding bepaalt of je vet gaat opslaan of gaat verbranden. Zorg dus voor een gezond, gevarieerd eetpatroon en het allerbelangrijkste: zondig af en toe!

Stel eventueel een voedingsplan op. Wees daarbij niet te streng voor jezelf en houd het realistisch. Laat eventueel iemand je hierbij helpen.

Auteur: Bob ter Haak. Voedingsadviseur, sportdiëtist en oprichter van Mijnvoedingsplan.nl.

Pagina laatst aangepast op 25 juni 2019


Gerelateerd