Chiazaad: voordelen en mogelijke bijwerkingen

Eten & drinken 8 januari 2017
Chiazaad

Chiazaad is een klein zwart zaadje dat vooral bekend staat om zijn vitamines, vezels, mineralen en eiwitten. Vanwege deze positieve eigenschappen wordt chiazaad steeds populairder in Nederland en wordt het ook wel een superfood genoemd. Echter, sommige mensen kunnen het zaadje beter laten staan vanwege de mogelijke bijwerkingen.

Waar komt chiazaad vandaan?

Chiazaad behoort tot de Mexicaanse Chiaplant (Salvia Hispanica), een familie van de muntplant. Deze kleine zwarte zaadjes, die veel op maanzaad lijken, worden geproduceerd in de bloemen van de plant. Chiazaadjes zijn al duizenden jaren oud en werden al door de Maya’s en Azteken geteeld en gebruikt als medicijn en voedsel. Vooral soldaten en krijgers gebruikten deze zaadjes als energieboost om hun uithoudingsvermogen te vergroten.

Gezondheidsvoordelen van chiazaad

Chiazaad is een natuurlijk product dat geen toevoegingen bevat, omdat het al van nature resistent is tegen ongedierte. Wat op zich ook milieuvriendelijk is. Het is duidelijk dat de zaadjes veel voordelen kennen, ze bevatten veel voedingsstoffen die onze dagelijkse behoeftes kunnen aanvullen. Chiazaad bevat onder andere eiwitten die voor de opbouw zorgen van spieren en weefsels in het lichaam. Dat klinkt dus ideaal voor sporters die hun vet naar spieren willen omzetten door krachttrainingen.

Ook zorgt chiazaad voor een goede absorptie van calcium door ons lichaam. Calcium is tevens de belangrijkste bouwstof voor onze botten. Een goede calciumabsorptie speelt ook een belangrijke rol bij het samentrekken en ontspannen van de spieren. Het hart is een voorbeeld van een spier. Mensen die lijden aan of een grote kans hebben op hart- en vaatziektes zullen hier ook voordeel van hebben.

Tevens is het zaad een van de belangrijkste bronnen van omega 3-vetzuren. Dat zijn meervoudige onverzadigde vetten die nodig zijn om onze hormonen in balans te houden. Ook gaat omega 3 ontstekingen tegen en vermindert het de kans op hart- en vaatziektes.

Verder kan chiazaad meehelpen om je bloedsuikerspiegel te balanceren. Het omzetten van koolhydraten naar glucose (suikers) wordt namelijk vertraagd. Hierdoor hoeft er minder insuline aangemaakt te worden. Dit helpt trouwens ook bij het afvallen, wat natuurlijk mooi meegenomen is.

Ten slotte zitten de zaadjes ook vol met vezels die voor een betere stoelgang zorgen. Door ze op te nemen in je voeding krijg je sneller een verzadigd gevoel. Dit komt doordat ze veel water opnemen. Het zaad zou ook het risico op botontkalking, het verlies van de stevigheid van de botten, verkleinen en het verouderingsproces vertragen. 

Aanbevolen gebruik van chiazaad

Er wordt aanbevolen om dagelijks één á twee eetlepels (vijftien gram) chiazaadjes te nuttigen. Voor een verzadigd gevoel wordt er aangeraden om de zaadjes eerst een tijdje te laten kweken totdat het een soort gel wordt. Door meer of minder water bij te voegen en af en toe flink te roeren bepaal je de dikte hiervan.

De zaadjes kunnen uiteraard op verschillende manieren genuttigd of gebruikt worden:

  • In salades
  • Door de yoghurt
  • Op een boterham
  • In soepen
  • In een glas water
  • In een shake
  • Als een natuurlijke energiedrank (bijvoorbeeld voor sporters)

Voedingstoffen in 100 gram chia

Eiwitten: 20,7 g
Vet: 32,8 g
Koolhydraten: 41,8g (waarvan vezel 41.2 g)
Calcium: 714 mg
IJzer: 16,4 mg
Niacine (vitamine B3): 613 mg
Thiamine (vitamine B1): 0,18 mg
Riboflavine (vitamine B2): 0,04 mg
(Bron: Nutritional Science Research Institute)

Mogelijke bijwerkingen

Ondanks de positieve eigenschappen heeft chiazaad ook een aantal bijwerkingen. Bij mensen met een lage bloeddruk of mensen die bloeddrukverlagende of vochtafdrijvende medicatie gebruiken wordt afgeraden om het zaad te gebruiken, wegens de bloedverdunnende werking. Verder kan een opgeblazen gevoel, een allergische reactie, winderigheid en diarree een oorzaak zijn van het zaad. Tot slot is nog niet bekend wat voor (eventuele negatieve) werking chiazaad heeft tijdens de zwangerschap.

Auteur: Hanan Belkasim
Bronnen: Energiekevrouwenacademie.nl, Chiazaden.nl, Margriet.nl, Nutritional Science Research Institute

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *