Bewezen gezondheidsvoordelen van groene thee

Eten & drinken 28 april 2016 2 Reacties
Groene thee: gezondheidsvoordelen

Groene thee kan je gezondheid op verschillende manieren bevorderen. Zo zou het een gunstig effect hebben op de hersenfunctie, schadelijke bacteriën in de mond doden en bescherming bieden tegen kanker en virussen.

In dit artikel staan zes bewezen voordelen van groente thee. Lees de gezondheidsvoordelen en ontdek waarom je dagelijks een kopje groene thee zou moeten drinken.

1. Verlaagt het risico op hart- en vaatziekten

Hartziekten zijn wereldwijd de meest voorkomende doodsoorzaak. In 2012 zijn er 7,4 miljoen sterfgevallen geregistreerd waarbij hartziekten de oorzaak waren. Op de tweede plaats van meest voorkomende doodsoorzaken staan beroertes. Het drinken van groene thee helpt je bij het voorkomen van zowel hartziekten als beroertes.

In een recent onderzoek is te lezen dat groene thee drinkers maar liefst 31% minder risico hebben op het krijgen van hart- en vaatziekten. Dit komt onder andere door het feit dat groene thee ervoor zorgt dat er meer antioxidanten in je bloed aanwezig zijn.

Antioxidanten bevorderen verschillende processen in het lichaam. Zo hebben ze onder andere een positief effect op je cholesterol. Hoewel de antioxidanten je cholesterol waarschijnlijk niet verlagen, zorgen ze er wel voor dat het ‘slechte’ LDL-cholesterol minder schadelijk wordt.

2. Stimuleert de hersenfunctie

Groene thee heeft een positief effect op je hersenen. Het bevat namelijk cafeïne; een bekend stimulerend middel. In vergelijking met koffie bevat groene thee een stuk minder cafeïne, maar toch is de hoeveelheid groot genoeg om effectief te zijn.

Cafeïne blokkeert een remmende neurotransmitter in je hersenen. Hierdoor wordt de activiteit en de concentratie van dopamine en noradrenaline verhoogd. Dit heeft onder andere een positief effect op je humeur, reactievermogen en geheugen.

3. Helpt bij het voorkomen van een vroegtijdige dood

Tijdens een elf jaar durende Japanse studie onder ruim 40.000 volwassenen bleken degenen die groene thee dronken minder kans te hebben om dood te gaan.

Het risico om te overlijden nam bij zowel mannen als vrouwen aanzienlijk af. Opvallend aan deze uitgebreide studie is dat vrouwen meer baat hebben bij groene thee dan mannen. Vrouwen die groene thee dronken hadden 42% minder kans op een beroerte, mannen hadden 35% minder kans op een beroerte.

4. Helpt beschermen tegen diabetes type 2

Het aantal diabetespatiënten neemt wereldwijd in rap tempo toe. Bij het ontstaan van diabetes types 2 speelt insulineresistentie een grote rol. Insulineresistentie kan ontstaan als je lange tijd veel pieken in je bloedsuikerspiegel hebt. Vaak worden deze pieken veroorzaakt door het eten van suikers en simpele koolhydraten.

Groene thee helpt je bij het verminderen van pieken in je bloedsuikerspiegel, waardoor het risico op het krijgen van diabetes type 2 kleiner wordt.

5. Doodt bacteriën en verbetert je mondgezondheid

Groene thee bevat catechines; stoffen die bacteriën doden en virussen onderdrukken. Hierdoor verlaagt groene thee de kans op infecties, zoals griep, en kan het verkoudheid voorkomen.

Ook zorgt het voor een betere mondgezondheid, doordat de bacterie ‘streptococcus mutans’ wordt onderdrukt. Deze bacterie is verantwoordelijk voor tandbederf. Een fijn bijkomend voordeel is dat het drinken van groene thee ook helpt bij het voorkomen van een slechte adem.

6. Kan bescherming bieden tegen kanker

Doordat groene thee zeer rijk is aan antioxidanten kan het helpen bij het voorkomen van verschillende kankersoorten, waaronder borstkanker, prostaatkanker en darmkanker. Door op regelmatige basis groene thee te drinken kan de groei van kankercellen worden geremd.

Geen wondermiddel

Na het lezen van dit artikel kun je de impressie krijgen dat groene thee het wondermiddel is om een vroegtijdige dood te voorkomen. Hoewel groene thee je alle bovenstaande gezondheidsvoordelen kan bieden, zijn er veel meer factoren die een belangrijke rol spelen bij het krijgen en behouden van een gezond lichaam.

Drink groene thee in combinatie met een gezond en gevarieerd voedingspatroon, beweeg dagelijks twintig minuten, vermijd onnodige gifstoffen en zorg voor een goede en ontspannen nachtrust. Zo profiteer je optimaal van alle indrukwekkende voordelen van groene thee.

Auteur: Bernard Favier, Puur Figuur Afslankcoach
Bronnen: Who.int, Fact sheet N°310, 2014. Shinichi Kuriyama, aug 2008. Smith A, Brice C, 2003. Kuriyama S, Shimazu T,JAMA, 2006. Rosy Sirisha Neturi, Srinivas R, JCDR, 2014. Hirota Fujiki, Eisaburo Sueoka, JCP, 2015.

2 Reacties

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *