Afvallen zonder dieet: 7 eenvoudige manieren

Het gemiddelde dieet is te karig, omslachtig, tijdrovend en dus lastig vol te houden. Als je een paar kilo wilt afvallen, kan het ook makkelijker. Verander slechts een paar kleine dagelijkse gewoontes zoals je dagelijkse frisdrankconsumptie vervangen door water of thee. Op jaarbasis scheelt dit honderden calorieën, zonder al te veel moeite. En zo zijn er meer tips.

Manier 1: Word een langzame eter

Zet een kookwekker of alarm van je telefoon op twintig minuten en neem deze tijd voor een maaltijd. Wanneer je eten snel naar binnen schrokt, krijgt je niet goed het sein van verzadiging door waardoor je sneller te veel eet. Rustig eten, kleine porties en bewust proeven zorgen voor de afgifte van verzadigingshormonen waardoor je beter aanvoelt wanneer je genoeg hebt gehad. Langzaam eten gaat makkelijker als je tussendoor je bestek even neerlegt of af en toe een slokje water neemt.

Manier 2: Slaap meer

Een goede nachtrust helpt met afvallen. Er is wetenschappelijk bewijs dat je biochemische huishouding in de war raakt van te weinig slaap, waardoor je meer trek krijgt en minder snel verzadigd bent. Ga dus een uurtje eerder naar bed. Bijkomend voordeel: als je slaapt kun je ook niet eten.

Manier 3. Vervang suikerrijke dranken

Vervang één suikerrijk drankje zoals cola of sinas door water of thee en je vermijdt tien theelepels suiker. Dat betekent dat je na een jaar twee kilo lichter bent. Vergeet hierbij limonade en vruchtensappen niet, ook dit zijn echte suikerbommetjes.

Voor meer smaak kun je citroen, limoen, munt, sinaasappel of bevroren aardbeien aan je water toevoegen. Onderzoek wijst uit dat frisdrank, omdat het vloeibaar is, niet goed correspondeert met je verzadigingsmechanisme. Hierdoor vult het niet en blijft de trek. Het gevolg: extra kilo's aan je lijf. In het artikel Gezondste drinken top 5 lees je welke drankjes je dan het beste kunt kiezen.

Manier 4: Stop met kaas

Nederlanders zijn echte kaaseters. Het is een van de meest gekozen soort broodbeleg. Kaas is zeer vet en calorierijk en daarmee niet gunstig voor je gewicht. Als je goed wilt afvallen zal je kaas helemaal moeten laten staan. 20+ of 30+ kaas is alleen maar minder slecht, want het bevat nog steeds veel vet en calorieën. Vergeleken met een plakje kipfilet bevat 30+ kaas drie keer meer calorieën. Eet je dagelijks kaas dan kun je vier kilo per jaar afvallen door vanaf nu te beleggen met een plakje kipfilet of ham.

Manier 5: Eet van kleinere borden

Nuttig je avondeten van een lunchbord in plaats van een dinerbord en je eet automatisch minder. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen meer opscheppen en meer eten van grotere borden. Een kleiner(e) bord of kom zorgt voor een verminderde inname van 100 tot 200 calorieën. Op jaarbasis kan dit vijf tot tien kilo schelen. Uit de studie bleek tevens dat niemand van de deelnemers zich achteraf nog hongerig voelde of merkten dat ze 200 calorieën minder aten.

Manier 6: Doe vaker aan vleesloze dagen

Vegetarische maaltijden zijn doorgaans gezond en slank. Logischerwijs wegen vegetariërs 20% minder dan vleeseters. Hier zijn vele redenen voor, maar groenten spelen een sleutelrol. Groenteburgers, linzensoep en andere groenterijke voeding zitten bomvol vezels. Vezels geven je een voldaan gevoel en zijn caloriearm. Regelmatig vlees vervangen door groente of vleesvervangers zal zich geleidelijk uitbetalen in gewichtsverlies. Enige kanttekening hierbij is dat je beter geen gepaneerde producten kunt nemen. Die nemen tijdens het bakken veel vet op waardoor het alsnog een caloriebom wordt.

Manier 7: Kauw op kauwgom met sterke mintsmaak

Als je een snackaanval voelt aankomen, stop dan als de wiedeweerga suikervrije kauwgom met sterke mintsmaak in je mond en ga kauwen! Kauwgom met een sterke smaak vermindert je trekgevoel. Daarnaast overstemt het de smaak van andere voeding, waardoor het niet meer goed smaakt. Tandenpoetsen helpt ook.

Auteur: Willemijn Wissekerke, diëtist bij SanaHealthProducts (www.sanahealthproducts.nl) en SanaDerm (www.sanaderm.nl)

Pagina laatst aangepast op 27 juni 2019


Gerelateerd