Afvallen zonder dieet: 7 eenvoudige manieren

Eten & drinken 30 oktober 2015 13 Reacties
munt_aardbei_sap_gezond_water_fruit_afvallen

Het gemiddelde dieet is omslachtig, tijdrovend en dus lastig vol te houden. Als je een paar kilo wilt afvallen, kan het ook makkelijker. Verander gewoon een paar kleine dagelijkse gewoontes zoals de helft van je dagelijkse frisdrankconsumptie vervangen door water of groene thee. Op jaarbasis scheelt dit honderden calorieën, zonder al te veel moeite.

Manier 1: Word een langzame eter

Zet een kookwekker of alarm van je telefoon op twintig minuten en neem deze tijd voor een maaltijd. Wanneer je eten snel naar binnen schrokt, krijgt je niet goed het sein van verzadiging door waardoor je te veel gaat eten. Daarentegen bevordert rustig eten, kleine porties en bewust proeven de afgifte van verzadigingshormonen waardoor je beter aanvoelt hoeveel eten je nodig hebt.

Manier 2: Slaap meer

Een extra uur slaap per nacht zou je zeven kilo per jaar doen afvallen. Dit blijkt uit berekeningen van een onderzoeker van de Universiteit van Michigan. In zijn scenario vervangt het uur extra slaap zinloze activiteiten met daarmee gepaard gaand gedachteloos snacken. Op deze manier zou je zo’’n 6% op je dagelijkse calorie-inname korten. De resultaten zullen per persoon verschillen, maar het staat vast dat een goede nachtrust ook op een andere manier helpt met afvallen. Er is wetenschappelijk bewijs dat je biochemische huishouding in de war raakt van te weinig slaap, waardoor je meer trek krijgt en minder snel verzadigd bent.

Manier 3. Vervang suikerrijke drank

Vervang één suikerrijk drankje zoals cola of fanta door water of groene thee en je vermijd tien theelepels suiker. Voor meer smaak kun je limoen, munt of bevroren aardbeien aan water toevoegen.
Onderzoek wijst uit dat de suiker in frisdrank niet goed correspondeert met je verzadigingsmechanisme. Hierdoor compenseer je gedurende de dag niet de extra calorieën die je met frisdrank binnenkrijgt. Het gevolg: extra kilo’’s aan je lijf.

Manier 4: Vervang korte brede glazen

Drink uit lange dunne glazen in plaats van korte brede. Onbewust drink je hierdoor 25 tot 30% minder sap, frisdrank of wijn. Waarom? Omdat visuele triggers aanzetten tot meer of minder consumeren. Uit een experiment van de Amerikaanse Cornell Universiteit blijkt dat allerlei soorten mensen meer in een kort breed glas gieten. Zelfs ervaren barpersoneel.

Manier 5: Eet van kleinere borden

Nuttig je avondeten van een lunchbord in plaats van een dinerbord en je eet automatisch minder. Onderzoek heeft aangetoond aan dat mensen meer opscheppen en meer eten van grotere borden. Een kleiner bord of kom zorgt een verminderde inname van 100 tot 200 calorieën. Op jaarbasis kan dit vijf tot tien kilo schelen. Uit de studie bleek tevens dat niemand van de deelnemers zich hongerig voelde laat staan het merkte dat ze 200 calorieën minder aten.

Manier 6: Doe vaker aan vleesloze dagen

Vegetarische maaltijden zijn doorgaans gezond en slank. Logischerwijs wegen vegetariërs 20% minder dan vleeseters. Hier zijn vele redenen voor, maar groenten spelen een sleutelrol. Groenteburgers, linzensoep en andere groenterijke voeding zitten bomvol vezels. Vezels geven je een voldaan gevoel en zijn caloriearm. Regelmatig vlees vervangen door groente of vleesverangers zal zich geleidelijk uitbetalen in gewichtsverlies.

Manier 7: Kauw op kauwgom met sterke mintsmaak

Als je een snackaanval voelt aankomen, stop dan als de wiedeweerga suikervrije kauwgom met sterke mintsmaak in je mond en ga kauwen! Kauwgom met een sterke smaak overstemt de smaak van andere voeding, waardoor het niet meer goed smaakt.

Auteur: Rachel van de Pol
Bronnen: WebMD, Medisch A-Z

13 Reacties

  • Bvtje zegt:

    Toont maar weer aan hoe klakkeloos we alle adviezen overnemen zonder uit te zoeken of het wel echt klopt

  • mammaloe zegt:

    Maar van kauwgom kauwen krijg je toch juist sneller een hongergevoel?

    • Bea zegt:

      Dit had ik ook eens ergens gelezen. Bovendien zitten er slechte ingrediënten in kauwgom en schijnt het slecht voor je maag te zijn. Je krijgt ook meer lucht in je maag, dus je moet meer boeren… ?

  • ribo zegt:

    ja, het klopt. sinds 2 jaar ben ik noodgedwongen vegetariër. ik drink veel anti jichtthee. om de reuma onder controle te houden neem ik ook geen melkproducten. dit alles bevalt me prima. ben in 2 jaar 13 kilo afgevallen. wel neem ik dagelijks soja producten en een voedingssupplement, zodat er geen tekorten ontstaan.

  • hss zegt:

    Idd, van kauwgum kauwen krijg je nog meer trek. Bovendien zijn de kunstmatige zoetstoffen in suikervrije kauwgum puur vergif voor je lichaam. Héél slecht advies dus!

  • Alfred zegt:

    Ben juist meer vlees en zuivel gaan eten om af te vallen. Ben in 3 maand tijd 9 kg kwijt (van 97 naar 88 kg) en heb nu een buikomvang van 88 cm (was 96).

  • Antizoetstof zegt:

    In plaats van kauwgom met super giftige/kankerverwekkende stoffen te kauwen kan je beter als alternatief je tandenpoetsen in de badkamer dan verbruik je ook weer extra calorien met trappen lopen!!

  • bateare zegt:

    En wat denk jij wat voor giftige/kankerverwekkende stoffen er in je tandpasta zitten ?? Je zou er nog raar staan van kijken ! wat dieten en afvallen betreft…wat voor de ene persoon werkt, werkt daarom nog niet voor de andere..

  • doerelaxt zegt:

    Pfff het gaat toch om het idee. Je hebt een snackaanval en dan is het nog altijd beter om één suikervrij kauwgumpje te kauwen dan een zak chips naar binnen te werken. Soms is een kauwgumpje genoeg om zo’n snackaanval af te weren. Bij mij werkt het iig wel. Ik weet niet hoe vaak jullie snackaanvallen hebben? Maar als je dit één keer per week doet dan ga je er echt niet dood aan hoor.

  • Pieter zegt:

    Zeker van rood vlees staat vast dat het kankerverwekkend is. Afvallen door meer vlees (= eiwitten + vet) te gaan eten kan helemaal niet. Dan is er wat anders aan de hand.

  • wolf zegt:

    eerst dit dan dat groene thee ik heb het gedaan nothing wie weet dat product van bart de wever het zou helpen maar all die dingen gelijk wat het is om wat kilo’s kwijt te raken koste soms veel geld.hoe veel zijn er tegenwoordig niet die van alles beloven maar soms erg diep in je geld beugel zit en iedereen heeft het middel de ene all wat straffer dan de andere op internet het woord afvallen of wat er mee te maken heeft en je krijgt mail van alles en elke winkel of apotheker of wat dan ook en water wel ik drink 3 flessen over een week niets het zelfde vet

  • Anoniem zegt:

    Ik ga deze tips zeker uitproberen weeg 54 maar wil 48 want ik ben 1,67 wat vinden jullie doen of niet en ben 21

    • Anoniempje zegt:

      Beste anoniem,
      Waarom zou je zo weinig willen wegen? 54 kilo met een lengte van 167 is perfect, je bmi zit zelfs aan de onderkant van gezond gewicht met 19,4. Kom je onder de 18.5 (wat bij jou al zo is als je minder dan 52 kilo gaat wegen) dan heb je ondergewicht en dat is ook niet gezond. Klein voorbeeldje: Ik weeg hetzelfde als jij en ben slechts 1.59m lang. En ik heb nog steeds een gezond gewicht en prima figuur. Eet gewoon gezond (niet te veel snoepen) en zoek een sport die je leuk vindt. Dan creëer je wellicht wat “muscle definition ” en krijg je een goede conditie. Maar daarbij moet je wel goed blijven eten. Een dieet en afvallen heb je zeker niet nodig. Ik vermoed dat je prachtig bent zoals je bent!

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *