Afvallen, zo snel mogelijk, maar wel verantwoord

Snel afvallen om op een ideaal gewicht te komen. Dit is voor veel mensen de wens om zich beter in hun vel te voelen. Elke kilo die je verliest wil je natuurlijk het liefst niet weer aankomen. Daarom hier diverse tips die je helpen om niet alleen gewicht te verliezen, maar dit er ook af te houden. Doe er je voordeel mee!

Tip 1. Snel afvallen op een verantwoorde manier

Het liefst wil je overtollige kilo’s er zo snel mogelijk af hebben. Maar snel afvallen is niet altijd verantwoord. Het is belangrijk dat je geen crashdieet gaat volgen. Op die manier verlies je vooral spiermassa en vocht terwijl je juist vet wilt kwijtraken. Het is daarom beter om de tijd te nemen, tenslotte zijn de kilo’s er ook niet in een paar weken aan gekomen. Jezelf de tijd gunnen om af te vallen levert op de lange termijn meer succes op. Gelukkig zijn er wel een aantal tips die je helpen om toch zo snel mogelijk gewicht te verliezen.

Tip 2: Calorieën tellen

Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je minder energie, calorieën, binnenkrijgt dan je verbruikt. Om die reden is calorieën tellen een handig hulpmiddel. Als je goed wilt afvallen is 1200 – 1500 kilocalorieën per dag een goede richtlijn voor vrouwen. Voor mannen geldt ongeveer 1500-1800 kilocalorieën per dag.

Tip 3: Koolhydraatarm of vetarm

Als je wilt afvallen kan het helpen om minder koolhydraten of minder vetten te eten. Welke manier voor jou het meest geschikt is moet je vooral uitproberen, ze werken beiden goed. Het belangrijkste is dat je dit op de lange termijn kunt volhouden en dat je geen honger hebt. En dit laatste bereik je vooral door veel eiwitten te eten. En of je dan koolhydraatarm of vetarm eet maakt niet uit. Voeg aan iedere maaltijd een bron van eiwit toe zoals vleeswaren, zuivel, vlees of vis.  

Tip 4. Liever vaker iets klein dan af en toe iets groots

Eet liever vijf of zes keer per dag een kleine maaltijd dan drie keer een hele grote. Op deze manier kun je gemakkelijker minder eten zonder dat je honger krijgt, want zodra de trek komt is het alweer tijd voor een nieuw eetmoment. Daarnaast blijft je bloedsuikerspiegel stabieler als je regelmatig iets eet, dit werkt ook positief in het verminderen van honger en trek.

Tip 5. Voldoende bewegen belangrijk voor een ideaal gewicht

Bij een gezonde leefstijl moet je zo veel mogelijk bewegen. Door veel te bewegen verbrandt je lichaam gemakkelijker vet dat is opgeslagen. Bovendien blijf je fit, houd je jouw conditie op peil en zorgt meer bewegen voor een strakker figuur. Aan te raden is om dagelijks minimaal dertig minuten actief te zijn en daarnaast minstens twee keer per week te sporten. Je spieren en botten worden hierdoor sterker.

Lees hier meer over in ons artikel 'Meer bewegen: zo hou je het wél vol'.

Tip 6: Ban de snelle suikers

Als je wel de voordelen wilt van koolhydraatarm eten, zoals een stabiele bloedsuikerspiegel en minder snel honger, maar niet streng koolhydraatarm wilt eten dan haal je al heel veel voordeel uit het weglaten van snelle suikers. Denk aan producten zoals frisdrank, snoep, koek, ijs, gebak en chocolade. Dit soort producten zijn echte ‘dooreters’ en door ze weg te laten kun je, zeker in het begin, snel gewicht verliezen.

Tip 7: Drink alleen nog maar water

Heel veel drankjes leveren ontzettend veel suiker en calorieën. Bijvoorbeeld frisdranken en vruchtensappen. Maar vergeet ook je cappuccino of latte macchiato niet. Door alleen nog maar water te drinken bespaar je heel veel calorieën. En als je koffie drinkt, drink deze dan zwart.

Wil je toch iets anders drinken dan water? In ons artikel 'Gezondste drinken top 5' lees je wat nog meer gezonde opties zijn.

Tip 8: Niet meer eten na je warme maaltijd

Dit heeft twee voordelen. Ten eerste zijn de snacks die we in de avond eten vaak caloriebommen en vol met suiker en vet. Dit helpt natuurlijk niet als je wilt afvallen. Daarnaast kan je lichaam meer vet verbranden gedurende de nacht als je ’s avonds nog zo min mogelijk eet.

Auteur: Willemijn Wissekerke, diëtist bij SanaHealthProducts (www.sanahealthproducts.nl) en SanaDerm (www.sanaderm.nl)

Pagina laatst aangepast op 26 juni 2019


Gerelateerd