Afvallen lukt niet? Zo kom je aan discipline!

Eten & drinken 4 januari 2018 2 Reacties
Afvallen lukt niet? Zo kom je aan discipline

Het is een bekend verhaal: niet kunnen afvallen. Elke dag probeer je het weer: een bakje yoghurt met fruit voor het ontbijt, een salade voor de lunch en tussendoor alleen water. Het lijkt zo goed te gaan, tot je rond een uur of vier in een dip belandt en toch maar naar de koekjes of chips grijpt. “Morgen ga ik weer op dieet,” beloof je jezelf, maar diep van binnen weet je dat het morgen waarschijnlijk weer zo gaat. Altijd morgen op dieet.

Allereerst: weet dat je niet de enige bent. Maar liefst 80% van de mensen die in 2011 een dieet volgden gaven aan dat ze het moeilijk vinden om verleidingen te weerstaan en dit waarschijnlijk de rest van hun leven zullen hebben. Bijna de helft van deze afvallers noemde verleidingen als hoofdreden van het mislukken van hun diëten. Gelukkig kan het ook anders. Met deze tips kun je vandáág nog trouw blijven aan je dieet en snel én gezond afvallen.

Eet vaker

Een goede manier om de beruchte middagdip tegen te gaan, is het opnieuw indelen van je maaltijden. Stap af van de drie maaltijden per dag en eet zes keer per dag een kleine portie. Zo houd je de spijsvertering goed op gang. Omdat er op deze manier minder tijd tussen je eetmomenten in zit, hoef je ook minder lang rond te lopen met trek. Eet op deze momenten vooral producten die het hongergevoel onderdrukken, zoals eiwitten, koolhydraten en veel groente.

Shop verstandig

Boodschappen doen terwijl je honger hebt is één van de grootste valkuilen. Juist dan kom je in de verleiding om ongezonde dingen in je mandje te gooien of om bij de kassa nog snel een reep chocola af te rekenen die je vervolgens in de auto opeet. Doe daarom altijd boodschappen na een maaltijd. Als dit niet kan, eet dan vlak van te voren een gezond tussendoortje. Dat maakt het een stuk makkelijker om de verleidingen in de winkel te weerstaan. Onthoud: wat je niet koopt, kun je ook niet opeten.

Lukt het nou echt niet om de verleidingen in de supermarkt te weerstaan? Bestel dan je boodschappen online. Dit kan bij onder andere Jumbo en Albert Heijn. Veel gezonde ingrediënten (kaas, brood, vis, groente, noten et cetera) kun je ook op de markt kopen. Vaak is dit nog goedkoper ook!

Kook zelf

Kijk eens goed naar de inhoud van je boodschappenmand of de ingrediëntenlijst in je receptenboekje. Gebruik je vaak zakjes kruidenmix, pakjes voor wereldgerechten of kant-en-klare pastasaus? Dan kun je hier aardig wat calorieën besparen. Dergelijke pakjes en zakjes bevatten vaak suiker, veel zout en allerlei conserveringsmiddelen en smaakversterkers. Op het internet en in kookboeken kun je precies vinden hoe je al die dingen zelf kunt maken, lekkerder én gezonder.

Bedenk waarom je eet

Er zijn twee soorten eetgedrag te onderscheiden. Aan de ene kant is er functioneel eetgedrag, waarbij je eet omdat het nu eenmaal moet (ontbijt, lunch et cetera) of uit sociaal oogpunt, zoals op een feestje. Daartegenover staat disfunctioneel eetgedrag, namelijk eten omdat je je verveelt, omdat je gestrest bent of als troost. Vooral eten uit stress is een boosdoener. Wanneer je gestrest bent maakt je lichaam meer cortisol aan, een stresshormoon dat onder andere zorgt voor meer trek in vet voedsel. Tijdens perioden van langdurige stress houd je ook meer vet vast in je buikstreek. Ga daarom bij jezelf na wáárom je op het punt staat om iets ongezonds te eten en zoek een andere manier om met je verveling of emoties om te gaan.

Wees redelijk

Stel een haalbaar doel op. Met een crash dieet kun je weliswaar in korte tijd veel afvallen, maar er zitten veel risico’s aan verbonden. Bovendien komt vaak het gewicht weer terug (het beruchte jojo-effect). Een halve kilo tot één kilo per week afvallen is een beter voornemen. Dit is ook makkelijker vol te houden. Wees niet te streng voor jezelf als je een week niet bent afgevallen en denk vooral niet dat je dieet is mislukt. Als je blijft doorzetten val je vanzelf weer af.

Maak het leuk

Nu is het niet zo dat je de rest van je leven geen chocola meer mag eten. In tegendeel, het is prima om jezelf af en toe te belonen met iets lekkers, maar houd mate en kies voor een paar blokjes chocola in plaats van de hele reep. Neem er ook echt de tijd voor. Kauw langzamer en probeer het goed te proeven. Niet alleen is het beter voor je om langzaam te eten (zo krijg je eerder een verzadigd gevoel), ook wen je er zo aan om het snacken als een echt verwenmoment te zien.

Ook is het een goed idee om jezelf af en toe te belonen. Ben je twee kilo afgevallen? Trakteer jezelf op een bos bloemen, een leuk tijdschrift of een avondje naar de bioscoop. Deel deze overwinningen vooral met vrienden of familie; gedeelde vreugd is dubbele vreugd.

Auteur: Emma Veldhuis
Bronnen: Valtaf.nl, Voedingscentrum, Verantwoord-afvallen.nl, Dieetpsycholoog.nl

2 Reacties

  • Anna schreef:

    Is chocolade zonder suiker wel echt gezonder dan chocolade met suiker. Ik heb het idee dat hier meer andere stoffen inzitten die misschien wel veel schadelijker zijn voor het lichaam. Zoals aspertaan bijvoorbeeld?
    Daarbij denk ik als je echt wil afvallen dat je gewoon aan een behoorlijke discipline moet werken en niet dit soort middelen moet gebruiken om ‘gezond’ te snoepen.

  • Joost van der Laan schreef:

    Beste Emma,
    Met twee uitspraken in jouw artikel ben ik het hartgrondig oneens.
    Je zegt dat koolhydraten het hongergevoel onderdrukken. Dat is onzin. Koolhydraten verhogen je insuline niveaus in het bloed en veroorzaken een suiker dip, waardoor je weer honger krijgt. Bovendien ga je na het eten van koolhydraten meer behoefte krijgen aan meer koolhydraten, die je vervolgens grotendeels gaat opslaan als vet. Je wordt dik van veel koolhydraten eten.
    Ook zeg je dat je zes keer per dag moet eten, om hongergevoel te voorkomen. Het probleem is dat je dan nooit aan vetverbranding toekomt, want je lichaam is de hele dag bezig om het glucose in je bloed te verbranden of op te slaan. Het is veel effectiever om minder vaak te eten door bij voorkeur het ontbijt over te slaan. Dat is voor de meeste mensen makkelijk om te doen. Ik was 25 kg te zwaar en ik eet nu al een paar maanden zonder enige moeite uitsluitend tussen 2 uur ‘s-middags en 6 uur ‘s-avonds. En aan het eind van de 20 uur vasten loop en sprint ik ook nog eens 10 km. En ik kijk er elke dag met plezier naar uit, vooral omdat ik consequent 200 gram per dag afval.
    O ja, ik eet niet minder, maar wel heel gezond.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *