Acht gezonde kruiden en specerijen

Eten & drinken 14 februari 2017
Kruiden en specerijen

Bij gezonde voeding denken we niet snel aan kruiden en specerijen. Dat is jammer, want kruiden en specerijen hebben ons ontzettend veel gezondheidsvoordelen te bieden. In dit artikel vind je een overzicht van acht gezonde kruiden die niet mogen ontbreken in je keuken.

1: Kaneel

Kaneel kan helpen bij het voorkomen van ontstekingen en het verlagen van je cholesterol. Het meest indrukwekkende gezondheidsvoordeel van kaneel is echter het effect dat het op je bloedsuikerspiegel heeft. Kaneel houdt je bloedsuikerspiegel stabiel doordat het de opname van koolhydraten vertraagt en tegelijkertijd zorgt voor een betere insulinegevoeligheid.

2: Knoflook

Knoflook kan dankzij de allicine (stofje dat onder andere bacteriën bestrijdt) die erin zit helpen bij het verlagen van je LDL-cholesterol en het verlagen van je bloeddruk. Daarnaast helpt knoflook ook tegen verkoudheid en kan het bijdragen aan het gezond houden van je botten.

3: Cayennepeper

Cayennepepers zijn zo pittig door het stofje capsaïcine dat ze bevatten. Dit stofje zorgt niet alleen voor lekker veel pit, het helpt je een handje tijdens het afvallen. Capsaïcine stimuleert namelijk je vetverbranding en remt je eetlust. Maak je maaltijden dus gerust een stuk pittiger als je een gezond gewicht wilt krijgen en behouden.

4: Rozemarijn

Rozemarijn heeft ontstekingsremmende eigenschappen en kan helpen bij het verminderen van allergiesymptomen. Ook is dit kruid heilzaam bij een verstopte neus. Daarnaast bevat rozemarijn twee antioxidanten waarvan wordt gedacht dat ze bijdragen aan het voorkomen van kanker. Meer onderzoek is nodig om dit vast te stellen.

5: Kurkuma

Kurkuma, ook wel geelwortel genoemd, heeft een scherpe smaak en indrukwekkende gezondheidsvoordelen. Dit is vooral te danken aan de krachtige antioxidant curcumine die erin zit. Curcumine kan volgens onderzoek de pijn en zwellingen bij artritis verminderen en het risico op Alzheimer verkleinen. Ook zijn er aanwijzingen dat het een remmende werking heeft op kankercellen.

Daarnaast zorgt kurkuma voor andere gezondheidsvoordelen die je hier kunt lezen.

6: Fenegriek

Fenegriek helpt net als kaneel bij het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel. Dit komt doordat het een stofje bevat dat helpt om het functioneren van je insulinehormoon te verbeteren. Hierdoor kan fenegriek gunstig zijn voor diabetespatiënten. Fenegriekzaadjes kunnen ook je eetlust afremmen en daardoor je calorie-inname beperken.

7: Salie

De naam salie komt van het Latijnse woord salvere, wat redden betekent. Deze naam heeft het waarschijnlijk gekregen omdat salie al eeuwenlang bekend staat om zijn heilzame werking. In de middeleeuwen werd het zelfs tegen de pest gebruikt. Inmiddels weten we dat de reputatie van salie terecht was. Dit kruid helpt namelijk bij het voorkomen van Alzheimer en er zijn aanwijzingen dat salie de bloeddruk kan verlagen.

8: Gember

Gember is goed voor je maag en helpt tegen reisziekte, zwangerschapsmisselijkheid en misselijkheid als gevolg van chemotherapie. Ook kan gember (Zingiber officinale) helpen bij het verbeteren van je bloedsomloop, het voorkomen van ontstekingen en het verminderen van pijn als gevolg van artritis. Daarnaast bevat het gingerol. Dit stofje is verantwoordelijk voor de scherpe smaak en heeft een preventieve werking tegen kanker.

Houd je niet van de scherpe smaak van gember? Mix het dan met een paar druppels citroensap om de smaak te neutraliseren.

Kruiden en je gezondheid

Kruiden en specerijen zijn meer dan alleen smaakmakers. Het eten van de kruiden en specerijen uit dit artikel helpt je om je lichaam gezond te houden en ziektes te voorkomen. Voeg daarom wat extra kruiden aan je eten toe of maak er een lekkere thee van!

Auteur: Bernard Favier, Puur Figuur Afslankcoach
Bronnen: Wongcharoen W, Phrommintikul A, Int J Cardiol, 2009. Jang JJ, Kim SH, Yun TK, In Vivo, 1989. Mukherjee M, Das AS, Mitra S, Mitra C, Phytother Res., 2004. Abdel-Barry JA, Abdel-Hassan IA, Jawad AM, al-Hakiem MH, East Mediterr Health J, 2000. Mathern JR, Raatz SK, Thomas W, Slavin JL, Phytother Res, 2009.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *