Acht glazen water per dag drinken gezond, blijkt mythe

De gemiddelde vrouw gaat niet meer zonder flesje water de deur uit. Begrijpelijk, want de gezondheidsvoordelen van zes tot acht glazen water per dag drinken, liegen er niet om. Zo zouden je nieren er beter van werken, het reinigt je lichaam, verhoogt de concentratie en als klap op de vuurpijl zou je er ook van afvallen. Volgens experts is er echter geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor deze beweringen en zou veel water drinken zelfs schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn.

De bron van de ‘acht glazen water per dag mythe’, is een artikel uit 1945 van het Amerikaanse National Research Council, waarin geconstateerd wordt dat 2,5 liter per dag een passende hoeveelheid water voor volwassenen is: één milliliter voor elke geconsumeerde calorie. Dit advies is de afgelopen tien jaar gehyped, alleen het belangrijkste deel van de aanbeveling werd meestal genegeerd: dat een groot gedeelte van de aanbevolen hoeveelheid water al in je voeding zit.

Commercie

Officiële instanties en overheden beweren al jaren dat het drinken van zes tot acht glazen water per dag gezond is. Deze claim wordt ook nog eens herhaald en gepromoot door waterfabrikanten. Zo bestaat er in Engeland een initiatief genaamd ‘Hydratation for Health’ dat als doel heeft huisartsen het drinken van water te laten promoten, omdat veel mensen en kinderen niet genoeg water zouden drinken. Het initiatief is opgezet en gesponsord door Danone, de Franse producent van de watermerken Evian, Volvic en Badoit.

Concentratie

Onderzoekers doen het advies af als ‘complete nonsens’. Er is namelijk geen bewijs dat het drinken van water helpt om gezondheidsproblemen te voorkomen, zo berichten verschillende Britse kranten.

In het British Medical Journal schrijft huisarts Margaret McCartney uit Glasgow dat water drinken terwijl je eigenlijk geen dorst hebt, je concentratie kan beïnvloeden. Op een negatieve manier, want je krijgt er geen boost door, maar zakt juist in.

Slapeloosheid

Het drinken van grote hoeveelheden water kan ook leiden tot slapeloosheid, want je moet ’s nachts vaker opstaan om naar het toilet te gaan. Andere onderzoeken laten zien dat het zelfs schade kan toebrengen aan de nieren, in plaats van het te voorkomen.

Opgezwollen hersenen

McCartney noemt het ‘verontrustend’ dat het drinken van water zo wordt aangeprezen terwijl het kan leiden tot de zeldzame aandoening hyponatriëmie. Het lichaamszout daalt dan en de hersenen zwellen op. Om hyponatriëmie te krijgen moet je echter extreem veel drinken. De nieren kunnen per uur 0.7 tot 1 liter water verwerken.

Eetlust

Professor Stanley Goldfarb, expert op het gebied van stofwisseling aan de universiteit van Pennsylvania zegt in de Medical Journal dat er geen bewijzen zijn dat het drinken van water helpt om gewicht te verliezen of je eetlust te verminderen. ‘Het huidige bewijs is eigenlijk dat er geen bewijs is’.

Advies

‘Je kunt niet veronderstellen dat een beetje water goed is, dus meer water is beter. Zo werkt het niet’ aldus McCartney. Hoeveel moet je dan drinken? Volgens McCartney zoveel als je lichaam natuurlijk verlangt.

Het Voedingscentrum stelt dat een volwassene gemiddeld anderhalf tot twee liter vocht per dag nodig heeft. Het gaat hierbij niet alleen om water, maar ook om andere gezonde dranken. In ons artikel Gezondste drinken top 5 lees je welke drankjes, naast water, gezond zijn. De exacte behoefte aan vocht is afhankelijk van hoeveel vocht je verliest. Dit verschilt per persoon en hangt af van de omstandigheden waarin je je bevindt. Met warm weer of tijdens het sporten verlies je meer vocht dan wanneer je stil zit in een koele ruimte.

Auteur: Rachel van de Pol & Dominique Hamelink


Bronnen:
The Independent, Trouw, The Gazette, Voedingscentrum, McCartney, M. (2011). Waterlogged?. BMJ: British Medical Journal (Online), 343.

Pagina laatst aangepast op 4 juli 2019


Gerelateerd