Afvallen? 5 onzinnige afvaladviezen

Eten & drinken 9 november 2016 7 Reacties
5 onzinnige afvaladviezen

De helft van de Nederlanders boven de twintig heeft overgewicht en daar lijkt voorlopig geen einde aan te komen. Sterker nog, de verwachting is dat de hoeveelheid mensen met overgewicht alleen maar verder zal toenemen. Ondertussen zijn er allerlei experts die uitgebreid kunnen vertellen wat je kunt doen om af te vallen. Deze experts verkondigen soms tegenstrijdige informatie, en daarnaast worden deze adviezen  ook niet altijd goed begrepen door mensen. Hierdoor ontstaan er een hoop onduidelijkheden en dieetmythes.

Mythe 1: vijf of zes maaltijden per dag

Sommige mensen zweren erbij dat het eten van veel kleine maaltijden op een dag, hun heeft geholpen met afvallen. Er zijn ook onderzoeken die laten zien dat mensen die vijf of zes keer per dag eten hiermee meer gewicht hebben verloren dan mensen die geen verandering hebben aangebracht in hun eetpatroon. Vooral vrouwen zouden baat hebben bij deze methode. Alleen de vraag is of dat echt komt doordat er meerdere maaltijden per dag worden gegeten, of dat er bewuster wordt omgegaan met voeding in het algemeen?

Wat onderzoek ook heeft aangetoond is dat mensen die vijf of zes keer per dag eten hogere insulineniveaus hebben dan mensen die twee of drie keer per dag eten. Insuline wordt ook wel het vetopslag-hormoon genoemd. Het is dus belangrijk om het insulineniveau zo laag mogelijk te houden als je wilt afvallen.

Als er dus wordt gekeken naar de maaltijdfrequentie, laat onderzoek zien dat mensen die twee of drie keer per dag een voedzame maaltijd eten, goede resultaten behalen wat betreft gewichtsverlies.

Mythe 2: Na 20.00 uur tikken calorieën extra hard aan

Veel mensen zijn er heilig van overtuigd dat de calorieën die ze laat op de avond consumeren in vet worden omgezet, terwijl ze slapen. Er zijn wel onderzoeken die een verband aantonen tussen een hoger BMI en ’s avonds snacken, maar dat kan meerdere oorzaken hebben. Namelijk dat de avondsnack ervoor heeft gezorgd, dat je meer calorieën hebt binnen gekregen dan dat je die dag hebt verbrand. Ook zijn snacks in de avond vaak ongezond en calorierijk.

Volgens diëtisten en voedingsdeskundigen blijft het energieverbruik in het lichaam en de vertering van voeding hetzelfde op elk moment van de dag (of nacht). De energie die je in de avond opslaat, verbruik je simpelweg de volgende dag.

Mythe 3: Calorieën tellen

Natuurlijk is een belangrijke factor bij het afvallen om niet meer calorieën binnen te krijgen dan dat je verbrandt. Dat betekent alleen niet dat het tellen van calorieën echt een waterdichte methode is.

  1. De ene calorie is de andere calorie niet

Dit klinkt raar, maar het is simpel uit te leggen. Stel je eet en drinkt op een dag het volgende:

  • vier boterhammen (500 kilocalorieën)
  • één friet met mayonaise (600 kilocalorieën)
  • één portie hutspot (500 kilocalorieën)
  • één zak chips (200 kilocalorieën)
  • twee glazen frisdrank (200 kilocalorieën)

Dit samen maakt 2000 kilocalorieën. Stel dat je per dag 2200 kilocalorieën verbrandt, dan zou je met dit voedingspatroon dus afvallen. En dat met friet, chips en frisdrank?

Dat is helaas te mooi om waar te zijn. Deze calorieën hebben een heel ander effect op je lichaam dan calorieën die gezonde voedingsstoffen bevatten. Daarom heeft het ook een heel ander effect op je gewicht.

  1. Aantal calorieën zegt niets over de opname er van

Heb je wel eens gehoord van het gezegde “Je bent wat je eet”? Dit is helaas niet waar. Je bent namelijk niet wat je eet, maar wat je absorbeert. Niet iedere calorie die je uit je voeding haalt, wordt opgenomen door je lichaam. Sommige calorieën zijn bijvoorbeeld onverteerbaar en verlaten het lichaam via ontlasting. Als we kijken naar amandelen, dan wordt gezien dat we daarvan 76% opnemen. De resterende 24% verlaat het lichaam via ontlasting.

Ook is bij het ene voedingsmiddel meer energie nodig bij de vertering ervan, dan bij een ander voedingsmiddel. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels, vetten en eiwitten zijn moeilijker te verteren en vragen daarom meer energie.

Mythe 4: Koolhydraten zien als de vijand

Vroeger werden vetten gezien als de vijand. Ondertussen zijn alle pijlen gericht op koolhydraten. Om af te vallen hoef je beide niet te vermijden. Alle macronutriënten (vetten, koolhydraten en ook eiwitten) zijn namelijk essentieel voor ons lichaam. Waar wel op gelet zou moeten worden is de verhouding tussen vetten, koolhydraten en eiwitten.

Het gemiddelde eetpatroon van een Nederlander bestaat voor zo’n 55% uit koolhydraten en dat is teveel. Mensen raken meestal succesvol gewicht kwijt, wanneer zij een koolhydraatarm dieet gaan volgen, wat bestaat uit 20-30% koolhydraten. Belangrijk is wel dat deze koolhydraten voornamelijk bestaan uit groente en fruit.

Mythe 5: Jezelf uithongeren

Zomaar maaltijden overslaan, om maar zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen, werkt averechts voor als je wilt afvallen. Hierdoor ontstaat op den duur een tekort aan voedingsstoffen en meer stress. Bij stress wordt er meer van het stresshormoon cortisol aangemaakt. Dit hormoon zorgt ervoor dat je lichaam al zijn vet wilt behouden en ook nog eens sneller spiermassa afbreekt. Dit wil je juist voorkomen!

Uit onderzoek blijkt wel dat af en toe een maaltijd overslaan heel gunstig kan zijn om gewicht te verliezen. Deze methode wordt intermittent fasting (periodiek vasten) genoemd. De meest gebruikelijke methode is om twee voedzame maaltijden te eten tussen 12.00 en 18.00 uur ’s middags. De resultaten hiervan zijn veelbelovend. Wil je deze methode gaan volgen, dan is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn. Een diëtist, voedingskundige of orthomoleculair therapeut kan je hierbij helpen.

Auteur: Laurens Helmstäter, oprichter van echtgezondafvallen.nl
Bronnen: Volksgezondheidenzorg, PubMed, Voedingscentrum

7 Reacties

  • Bido zegt:

    mbt mythe 3

    Voordat je spierweefsel gaat verbranden moet je eerst je gehele koolhydraat en vetreserves verbranden.
    Het verbranden van spierweefsel is een noodoplossing vna het lichaam. Dat gebeurt niet zomaar.

    Sporten met honger is juist wel goed aangezien je het lichaam onder zware stress zet, en de trainingsreactie die hier uitv voortvloeit is zeer nuttig. Wel oppassen als je geen stabiele bloedsuiker spiegel hebt.
    En wel gelijk eten na de training.

  • Bido zegt:

    Aanvulling.

    De beste manier om spierweefsel te doen verdwijnen, is door ze vooral NIET te gebruiken.

    Use it or lose it.

  • Babouska zegt:

    Mijn idee (en ik ben daarin niet alleen) is dat een volwassen mens geen melk nodig heeft! Als hij/zij het lekker vind, prima natuurlijk, vooral drinken, maar we hebben het niet nódig voor onze gezondheid.

  • ninn zegt:

    Ik ben het niet eens met de reactie van Babouska want melk hebben we wel nodig zeker als we ouder worden want dan heb je meer kans op botontkalking vooral tijdens of na de menopauze. Het is belangrijk als af wilt vallen dat je kiest voor melkproducten met de minste vet. Ikzelf zit nu onder behandeling bij een diëtiste en die raad aan om gewoon melkproducten te gebruiken.

  • gewichtscoach stefan zegt:

    Beste Bido, helaas moet ik je melden dat ons lichaam bij acuut suikergebrek zowel vet als spiermassa gaat verteren. De volgorde is: suiker uit het bloed en spieren/ suiker uit de lever/ spieren&vet.
    Het verbranden van spieren is helemaal geen noodoplossing, het is de geprefereerde weg alvorens de vetreserves worden aangesproken. Dat is ook logisch, want spieren heb je niet allemaal nodig, en spieren gebruiken energie, vet niet. Dit is de gangbare zienswijze van alle dieetisten en gewichtsconsulenten. Mocht je onderzoek of bewijs hebben dat het anders is, dan zou ik dat zeker willen lezen, nooit te oud om te leren!

  • Blurp zegt:

    Inderdaad!

  • Ramona zegt:

    Wie kan meer uitleg geven over de Precon dieet ?

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *