4 x zomers supervoedsel

Eten & drinken 5 juni 2014
Sinaasappels, hoe gezond zijn ze?

Sommige zomerse voedingsmiddelen zijn gezonder dan je denkt. Een opsomming van verrassend en minder bekend supervoedsel.

Zomervoedsel is soms gezonder dan je denkt. Voedingsjournalist en chemicus Hanny Roskamp schreef een boek over voedingsmiddelen waar je hersenen en huid baat bij hebben. We pikten er 4 zomerse etenswaren uit.

1) Inktvis

Waarom is het gezond?
In inktvis zit vitamine B 12, ofwel cobalamine. Aan deze vitamine hebben vooral ouderen al snel een tekort. En dat kan leiden tot hart- en vaatziekten. Van alle ernstig depressieve mensen heeft bovendien 30 % een tekort aan vitamine B 12. Inktvis bevat trouwens nog meer gezondje stofjes: het aminozuur glycine en het antioxidant selenium.

Hoe eet ik inktvis?
Het beste is: vers van de markt. Je kunt inktvis grillen, bakken of op de barbecue leggen. Pas op met calamari (gefrituurde intkvisringen) want dat zijn caloriebommetjes vanwege de vette deegkorstjes.

Zijn er alternatieven?
Er zit ook veel vitamine B 12 in oesters, mosselen, kippenlever en kaviaar. 

2) Citrusvruchten

Waarom zijn ze gezond?
Behalve vitamine C bevatten sinaasappels, citroenen, grapefruits en limoenen ook het minder bekende inositol. Dat is een stofje dat een belangrijke rol speelt in ons zenuwstelsel en de hersenen, doordat het bijdraagt aan de bouw van neurotransmitters, stoffen die zorgen voor een goede overdracht van boodschappen. Een tekort aan inositol kan gepaard gaan met een verslechterde opname van het “gelukshormoon” serotonine. Je kunt last krijgen van angstaanvallen en depressieve gevoelens. Ook bevatten citrusvruchten veel foliumzuur.

Hoe eet je citrusvruchten?
Eet ze het liefst in zijn geheel, want met persen loop je de gezonde vezels mis. Verder kun je bijvoorbeeld in de dressing van salades de traditionele azijn vervangen door citroensap of limoensap. Bij sap uit een pak zijn bij het persen veel vitamine en inositol verloren gegaan, minder gezond dus.

Zijn er alternatieven?
In de meloensoort cantaloupe zit ook veel inositol, evenals in sperziebonen. Voor een extra shot vitamine C kun je bijvoorbeeld terecht bij de paprika of de zwarte bes.

3) Kokosnoot

Waarom is het gezond?
Kokos is rijk aan selenium. Dit essentiële mineraal werkt als een antioxidant en beschermt je huid tegen de schadelijke effecten van zonnebrand. Selenium zou ook goed zijn voor je prostaat. Kokosolie bevat geen selenium, maar wel veel verzadigde vetzuren en is daarom goed om in te bakken. Want bij verhitten worden ze niet omgezet in schadelijke transvetzuren. Kokosolie zou ook de hoeveelheid “slecht” LDL-cholesterol verlagen, en dus de kans verkleinen op hart- en vaatziekten, dementie en een herseninfarct.

Hoe eet je kokosnoot?
Koop ze op de markt, thuis of op vakantie en hak ze in stukjes. Kokosolie kun je gebruiken om in te bakken. Kies dan “extra virgin” kokosolie, te krijgen in reformwinkel of Surinaamse winkels. Hoe witter de olie, hoe beter.

Zijn er alternatieven?
Structureel te veel selenium binnenkrijgen is ook weer niet gezond, met 10 gram kokosvlees heb je meteen je dagelijks aanbevolen portie binnen. Ook paranoten bevatten heel veel selenium. Een handjevol per week is genoeg.

4) Wakame

Waarom is het gezond?
Wakame is een Japanse zeewiersoort die ook in Europa wordt gekweekt. Het bevat vooral jodium, een stof die er bijvoorbeeld voor zorgt dat er genoeg schildklierhormoon wordt aangemaakt. En dat hormoon is onmisbaar voor de ontwikkeling van je lichaam en is ook actief in het brein. Misschien is het geen toeval het IQ van Japanners tot de hoogste ter wereld behoort. Zeker is dat jodiumgebrek wereldwijd de grootste oorzaak vormt voor schade aan de hersenen. In Nederland wordt daarom jodium toegevoegd aan brood en aan zout.

Hoe eet je wakame?
Het lekkerst is verse wakame, rechtstreeks uit de zee. De grotere filialen van Albert Heijn verkopen het als verse salade. Soms kun je het ook in de viswinkel krijgen. Ben je in Frankrijk of Engeland, dan zul je het zeker in de winkels aantreffen, want in die landen wordt wakame gekweekt. Japanse winkels en natuurwinkels verkopen soms ook vers zeewier. Maar vaak zul je het moeten doen met gedroogde wakame. Strooi wat door de soep, of laat het wellen in heet water en verwerk het daarna in een zomerse salade.

Zijn er alternatieven?
Jodium zit ook veel in nori, een wiersoort dat wordt gebruikt voor het maken van sushi. Ook de wiersoort kelp is een optie, dit is een zeewier dat ook veel wordt verwerkt in huidverzorgingsproducten.

In samenwerking met voedingsjournalist Hanny Roskamp
Bron: Wie mooi wil zijn moet slim eten

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *