10 soorten vergeten groenten

Eten & drinken 30 mei 2016
Veganistisch eten

Groenten van vroeger worden steeds vaker opgediend. Tegenwoordig vind je deze vergeten groenten ook weer in de supermarkt. Oer-Hollandse groenten worden ook wel ‘vergeten groenten’ genoemd. Deze groenten werden door onze voorouders wekelijks gegeten, maar de generatie van nu kent deze niet meer. Lees hier meer over de vergeten groenten in ons land.

Vrijwel niemand weet dat er honderden of zelfs duizenden soorten tomaten, wortels en aardappelen bestaan. Veel van deze vergeten groenten waren lange tijd uit de handel vanwege de lage opbrengst. Tegenwoordig worden vergeten groenten in toprestaurants gebruikt voor nieuwe smaaksensaties. Door deze hype komen oude groenten weer in de supermarkt te liggen.

Aardpeer

De aardpeer is grillig van vorm, zoet vanbinnen en ook nog eens glutenvrij. De aardpeer is een knolgewas en dus een groente. Het is een goede vervanger van tarwe. Een aardpeer is rauw te eten en gaat goed in combinatie met aardappelen, wortels, vis en noten. Een recept voor aardpeer is bijvoorbeeld, aardpeer in de oven met kruiden en olijfolie.

Pastinaak

Pastinaak wordt ook wel pinksternakel of witte peen genoemd. Pastinaak is een oude groente die sinds kort weer in Nederland wordt verbouwd. Pastinaak kun je het beste maar voor drie dagen bewaren, anders wordt de wortel slap. De witte wortel is niet zo zoet als de wortel die we kennen en de kooktijd is korter dan die van de gewone wortel. Een recept voor pastinaak is bijvoorbeeld pastinaaksoep met gember en mierikswortel. Pastinaken zijn rijk aan vitamine C en bevatten foliumzuur.

Meiraap

Meiraap heeft een pittige en vooral zurige nasmaak. Meirapen worden vaak in stoofschotels gebruikt en zijn prima te combineren met andere zomergroenten. Ze worden soms verkocht met het loof er nog aan. Meirapen kunnen soms uitgroeien tot een gewicht van ruim een kilogram. Gebakken meirapen worden vaak gegeten in combinatie met honing en hazelnoten.

Ziverstelen

Zilverstelen zijn oorspronkelijk afkomstig uit de familie van de snijbiet. Het verschil met de snijbiet is dat deze variant gebruikt wordt voor de bladnerf, omdat deze dikker is. Bij de snijbiet gebruikt men vooral het blad. Beide zijn ze eetbaar, dus het weggooien van het blad of de stelen is niet nodig. Een gerecht voor zilverstelen is bijvoorbeeld zilverstelen met bechamelsaus, champignons en spekjes.

Gouden biet

Gouden bieten worden ook wel gele bieten genoemd. Het is een speciale variant van de rode biet. De gouden biet is licht en zoet in vergelijking met de sterksmakende rode bieten. De gouden biet is samen met de witte biet een oud ras. Deze geelgouden bieten bevatten veel vezels, vitamine C en ijzer en ze zijn enorm goed voor het immuunsysteem.

Paarse aardappel

De paarse aardappel is in Zuid-Amerika ontstaan. Het is een donkerpaarse aardappel met donkerblauw gemarmerd vruchtvlees. Deze aardappel is rond van vorm en heeft een zoete smaak. De paarse aardappel is geschikt voor in salades maar ook als chips, friet en puree. Een voorbeeld van een recept is een salade van paarse aardappel, stukjes komkommer en mosterdblad.

Winterpostelein

Winterpostelein is te herkennen aan de schotelvormige bladeren. Deze soort groeit van nature in Noord-Amerika en Groenland. Het plantje kan goed tegen de kou. Het kan rauw gegeten worden als salade of rauw door een stamppot. Het is een bron van vitamine C, calcium, ijzer en magnesium.

Brave hendrik

De brave hendrik is afgeleid van een plant genaamd ‘boze hendrik’. Brave hendrik is zacht van smaak. De nerven van dit blad zijn groter en stugger in vergelijking met spinazie. Brave hendrik is een groentesoort die in Nederland op een zogenoemde rode lijst staat. Dit houdt in dat deze soort aan het uitsterven is en niet vaak meer voorkomt. Er zijn veel recepten op het internet met brave hendrik, een daarvan is een zomersalade met fetakaas, walnoten en stukjes mango. De bladeren van de plant bevatten provitamine A en dat zorgt voor vermindering van darmklachten. Uit diverse studies blijkt dat een tekort aan vitamine A, darmontstekingen verergert. Brave hendrik is een vergeten groente vanwege de moeilijke groeitijd. Het is een plant die moeilijk kan kiemen en wordt daarom ook vaak vervangen door spinazie en snijbieten. Er zit veel vitamine C, ijzer en oxaalzuur in de brave hendrik.

Wortelpeterselie

Wortelpeterselie wordt ook wel peterseliewortel genoemd. De stengel is als gewone peterselie te gebruiken en is ideaal voor in soepen en ragouts, vanwege de sterke smaak. De smaak van de witte wortel ligt tussen pastinaak en knolselderij in. Wortelpeterselie wordt verder vaak klaargemaakt met couscous en tomaten. Deze groente is rijk aan vitamine A, B2 en C.

Schorseneren

De schorseneer is een lange bruine wortel die vanbinnen wit is. Schorseneer is oorspronkelijk afkomstig uit het Middellandse Zeegebied. Het schillen van deze wortel kan lastig zijn, omdat er een melkachtige kleverige stof vrijkomt. Schorseneer wordt ook keukenmeidenverdriet of huisvrouwenleed genoemd, vanwege de kleverige melksap dat vrijkomt bij het schillen. De vlekken zijn moeilijk te verwijderen daarom wordt dit gezien als het leed van een huisvrouw.

Schorseneer is een vergeten groente vanwege de lange bereidingstijd. Om verkleuringen te voorkomen moeten de geschilde stukken meteen in water en azijn gelegd worden. Het is ook mogelijk om de wortels met schil te koken en daarna de schil eraf te schrapen. Een bekend recept hiervoor is tagliatelle met schorseneren. De schorseneer is een wintergroente en is vooral in februari in Nederland verkrijgbaar.

Auteur: Fatima Zandi
Bronnen: Voedselencyclopedie.nl, Vergetengroenten.org, Oudegroenten.nl, Vitamine-info.nl

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *