10 immuunsysteemboosters die lusteloosheid kunnen voorkomen

Een sterk immuunsysteem vermindert vaak lusteloosheid. Bovendien beschermt je immuunsysteem je tegen lichaamsvreemde stoffen, zoals virussen en bacteriën. Houd daarom je immuunsysteem in topconditie door voldoende te slapen, genoeg te bewegen en door stress te vermijden. Ook voeding heeft een grote invloed op hoe goed je lichaam in staat is om virussen en bacteriën te bestrijden.

Bestrijd lusteloosheid: geef je immuunsysteem een flinke boost met deze tien voedselsoorten.

1: Yoghurt

Lang niet alle bacteriën zijn slecht voor ons. Sterker nog: we hebben bacteriën nodig. In yoghurt zijn bacteriën te vinden die een positief effect hebben op ons immuunsysteem en onze darmen. Griekse yoghurt is de beste keuze, omdat deze yoghurt meer levende goede bacteriën bevat dan veel andere yoghurtsoorten. Kies bij voorkeur voor biologische yoghurt van graskoeien.

2: Noten

Noten zitten vol met vitamines en antioxidanten. Bovendien bevatten ze een flinke portie zink. Dit is een sporenelement dat onmisbaar is voor een sterk immuunsysteem en een gezonde huid.

3: Bessen

Bessen zitten bomvol vitamine C. Deze vitamine is niet voor niets de meest bekende immuunsysteembooster. Vitamine C is namelijk belangrijk voor onze witte bloedcellen en antilichamen. Bovendien bevatten bessen ook bioflavonoïden. Bioflavonoïden zijn antioxidanten die vrije radicalen in ons lichaam bestrijden. Deze voedingsstof is vooral in donkere bessen te vinden.

4: Chocolade

Goed nieuws: je kunt prima chocolade eten zonder schuldgevoel. Chocola kan namelijk erg gezond zijn. Een studie die in 2013 gepubliceerd werd in Frontiers in Pharmacology toonde aan dat cacaoconsumptie een positieve invloed heeft op ons immuunsysteem, hersenfuncties en hart en bloedvaten. Natuurlijk is het wel belangrijk om te kiezen voor chocola met een hoog cacaopercentage en geen of weinig suiker.

5: Thee

Een makkelijke manier om je immuunsysteem te versterken, is het drinken van thee. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, bevat niet alleen groene thee gezonde voedingsstoffen. In zwarte thee zitten namelijk ook antioxidanten. Daarnaast bevatten alle theesoorten het aminozuur L-theanine, waarvan bekend is dat het ons immuunsysteem ondersteunt.

6: Knoflook

Knoflook heeft een krachtige werking tegen bacteriën, virussen en schimmels. Daarnaast stimuleert het ook de aanmaak van je witte bloedcellen. Knoflook is gemakkelijk toe te voegen aan je voedingspatroon. Doe wat knoflook door je soep, saus of wokgerecht.

7: Vis

Omega 3-vetzuren versterken ons immuunsysteem. Vis is een geweldige bron van deze vetzuren. Vooral vette vis zoals sardientjes, zalm en makreel helpen je om voldoende omega 3-vetzuren binnen te krijgen. Daarnaast bevat vis ook zink. Zink helpt bij het aanmaken van nieuwe cellen, inclusief immuuncellen.

8: Zoete aardappelen

Zoete aardappelen versterken je immuunsysteem doordat ze veel vitamine A en vitamine C bevatten. Een flinke zoete aardappel bevat zelfs al de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A. Om ervoor te zorgen dat je lichaam deze vitamine goed op kan nemen, is het verstandig om de aardappelen te combineren met wat vet. Dit kan bijvoorbeeld met vette vis, maar een scheutje olijfolie is ook al voldoende.

9: Kiwi

Ook kiwi’s zijn echte vitaminebommetjes. Ze bevatten een zeer hoge concentratie vitamine C. Eén kiwi levert zelfs meer vitamine C dan twee citroenen. Daarnaast zijn ze ook rijk aan vitamine B6. Ook deze vitamine ondersteunt ons immuunsysteem. Daarom behoren kiwi’s tot de meest gezonde snacks die je weerstand verhogen.

10: Champignons

Uit een onderzoek dat in 2008 gepubliceerd werd in de Journal of Nutrition, blijkt dat champignons ons immuunsysteem actiever maken. Deze paddenstoelen verhogen namelijk de aanmaak van cellen die ontspoorde cellen en ziektekiemen doden. Zo helpen champignons niet alleen om de kans op verkoudheid of griep te verkleinen, ze helpen zelfs bij het verkleinen van het risico op kanker.

Door deze tien immuunsysteemboosters regelmatig te eten en te drinken, zorg je ervoor dat je immuunsysteem sterker wordt en blijft. Hierdoor voel je jezelf fitter en verklein je het risico op allerlei ziektes. Je kunt sommige voedingsmiddelen zelfs goed met elkaar combineren. Hussel bijvoorbeeld yoghurt, noten, bessen en kiwi’s door elkaar als ontbijtje. Een kopje thee erbij en je hebt zo vijf immuunsysteemboosters binnen voordat de dag begint!

Auteur: Bernard Favier, Puur Figuur Afslankcoach

Pagina laatst aangepast op 26 juni 2019


Gerelateerd