Sportmassage bij veelvoorkomende blessures

Sportmassage is de ideale massagevorm bij pijnlijke, vermoeide en stijve spieren. Niet alleen door sporten, maar ook als gevolg van overbelasting na zware fysieke arbeid of vanwege een verkeerde lichaamshouding. Sportmassage stimuleert de doorbloeding en helpt de spieren te ontspannen. Hieronder gaan we in op vier veelvoorkomende blessures en klachten en de rol die sportmassage hierin kan spelen.

1. Sportmassage bij een tennisarm

Een tennisarm is een veelvoorkomende aandoening. Het gaat hierbij om pijn in de pees aan de buitenzijde van de elleboog, die uitstraalt naar de onderarm, pols en hand. Naast tennissen veroorzaken ook andere activiteiten, waarbij de onderarm vaak wordt aangespannen, deze aandoening. Denk bijvoorbeeld aan schilderen, klussen, tuinieren, poetsen en op de computer werken.

Behandeling van een tennisarm

Je kan de pijn verlichten met behulp van rekoefeningen. Een voorbeeld hiervan is:

  • Strek de elleboog en draai de arm naar binnen.
  • Buig de pols en pak met de andere hand de handrug vast.
  • Trek de handrug naar boven.

Om het herstel van de pees te versnellen kan de sportmasseur diepe strijkingen uitvoeren over de spier in de lengterichting naar de hechtingsplaats aan de buitenzijde van de elleboog. Ook steeds meer sportmasseurs passen het Medical Taping Concept toe. Hiermee wordt de beweging niet beperkt zoals bij sporttape, maar wordt het bewegingspatroon juist positief beïnvloed.

2. Sportmassage bij lage rugklachten

Bij sporters en mensen die zware fysieke arbeid verrichten heeft vooral de lage rug het zwaar te verduren. De onderste wervels en tussenwervelschijven moeten het lichaam dragen, waardoor bewegingen worden opgevangen door de buikspieren, bilspieren, rugspieren en bovenbeenspieren. Verloopt de samenwerking tussen deze spieren niet evenwichtig of heeft iemand een slechte houding, dan ontstaan er lage rugklachten.

Behandeling van lage rugklachten

Een sportmassage kan bestaande pijnklachten verzachten door de aangedane spieren te laten ontspannen. Vervolgens zijn preventieve sportmassages belangrijk om zo de spieren die de bewegingen in de lage rug opvangen te versterken en in conditie te houden. Lees ook meer over spier- en rekoefeningen voor de rug.

3. Sportmassage bij een zweepslag

Een zweepslag is een spierscheuring die vaak in de kuit voorkomt. Het ontstaat meestal bij het afzetten tijdens het lopen of springen. Een zweepslag ontstaat door overbelasting; de spier is niet in de juiste conditie om zo sterk belast te worden. Het gaat gepaard met een acute, felle pijn. Naast het scheuren van de spiervezels, scheuren er ook bloedvaten en lymfevaten, waardoor er een zwelling en een blauwe verkleuring kan ontstaan.

Behandeling van een zweepslag

Direct na een zweepslag mag er nooit een sportmassage worden gegeven, omdat de spier hierdoor nog meer beschadigd kan worden en de zwelling toe kan nemen. Pas in de herstelfase kan sportmassage ondersteuning bieden. Op de aangedane plek ontstaat litteken- of bindweefsel. Als de spier tijdens het herstellen niet gerekt wordt, staat het weefsel te strak gespannen en ontstaat er sneller opnieuw een scheur. Met behulp van oefeningen en sportmassages kan de spier beter herstellen. Sportmassages en oefeningen kunnen ook preventief werken. Voorbeelden van oefeningen bij een zweepslag zijn:

  • Leg het been op een bankje, strek de tenen en breng ze weer naar je lichaam toe. Doe dit vijf keer.
  • Draai rondjes met de enkels; vijf keer linksom en vijf keer rechtsom.
  • Wanneer de pijn minder is begin je voorzichtig te lopen, de pijn mag niet toenemen!
  • Ga na enkele dagen een paar keer per dag op je tenen staan met de hielen niet te ver van de grond.
  • Zorg dat je in de komende dagen elk uur vijf minuutjes wandelt.

4. Sportmassage bij springschenen

Een springscheen of shin splint (beenvliesontsteking) is een blessure aan de binnenkant van het scheenbeen door overbelasting. Het komt veel voor bij hardlopers, duurlopers en tennissers. Ook mensen die hun voeten te veel naar binnen kantelen (overpronatie) krijgen hier sneller last van. Springschenen gaan gepaard met een stekende pijn in de schenen.

Behandeling van springschenen

In de acute fase van de blessure mogen de pijnlijke scheenbenen niet gemasseerd worden, omdat je hiermee de ontsteking kunt verergeren. Om het herstel te bevorderen mogen wel de dieper gelegen kuitspieren gemasseerd worden. Is de pijn minder, dan bevorderen rekoefeningen en spierversterkende oefeningen het herstel. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Kuiten rekken Zet één been naar achteren met de voet plat op de grond. Leun met je heupen en bovenlichaam naar voren en voel dat er spanning op de kuit komt te staan. Houd dit enkele seconden vast. Herhaal drie keer. Daarna het andere been.
  • Draaien met de enkels Ga rechtop staan en til één been op. Draai nu rondjes met je enkel. Vijf keer linksom en vijf keer rechtsom. Daarna het andere been.
  • Op je tenen en hielen lopen Loop tien seconden op je tenen en wissel af met tien seconden op je hielen lopen.

Om springschenen te voorkomen kan je na een training de dieper gelegen kuitspieren laten masseren door een sportmasseur. Verder is het aanbevolen om steunzolen te gebruiken voor een betere schokabsorptie of corrigerende zolen om overpronatie te voorkomen.

Auteur: Daphne van Winkel, in samenwerking met docenten van de Opleiding Sportmasseur van de Wellness Academie

Pagina laatst aangepast op 25 juni 2019


Gerelateerd