Sporten en afvallen uitstellen? Beter van niet!

Je hebt als doelstelling sporten en afvallen. Toch kennen we allemaal het fenomeen dat al na twee weken de sportschool onderaan je prioriteitenlijst staat, door redenen die op een of andere manier altijd buiten jouw verantwoording vallen.

‘Vanavond sla ik sporten even over, ik heb zo’n lange dag gehad.’ Je ploft voor de zoveelste keer op de bank en denkt dat je morgen wel naar de sportschool gaat, of dat je in het weekend een keer extra gaat. De dag erna ben je echter ook moe en daar zit je dan: gefrustreerd voor de tv, terwijl je je afvraagt waarom afvallen niet lukt. Zolang je niet eerlijk bent tegen jezelf, zul je op de bank blijven zitten en nooit in je favoriete kleren passen. Afvallen en sporten kan je maar beter niet uitstellen als het echt nodig is.

Sporten en afvallen bij overgewicht

Sporten en afvallen kun je maar beter niet uitstellen. Heb je overgewicht? Dan is het al helemaal van belang om zo snel mogelijk aan de slag te gaan. Blijven rondlopen met overgewicht kan nare gevolgen hebben. Zo verhoogt het de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde soorten kanker (zoals borstkanker, nierkanker, baarmoederkanker, dikkedarmkanker en slokdarmkanker). Verder kan je gewrichtsklachten krijgen door overgewicht, en kunnen je cholesterol en bloeddruk te hoog worden. Niet alleen fysiek heeft overgewicht gevolgen, ook psychisch kan je onder overgewicht lijden. Vooral kinderen worden geconfronteerd met pesten wanneer ze overgewicht hebben. Dat schaadt het zelfvertrouwen en creëert een negatief zelfbeeld. Uiteraard kunnen ook volwassenen daar last van hebben.

Heb je geen overgewicht? Dan nog is sporten van groot belang! Dertig minuten intensief bewegen op een dag helpt je een gezond leven te leiden.

Draai die excuses om naar redenen!

Het moge dus duidelijk zijn dat je afvallen en sporten niet zomaar achterwege kan laten. Heb je overgewicht, dan is afvallen van belang. Zonder overgewicht is sporten alsnog belangrijk.

Natuurlijk bestaan er geldige redenen waarom je niet gaat sporten, maar zolang deze redenen geen blessure of een ingrijpende operatie zijn, zijn deze redenen waarschijnlijk smoezen en excuses. Als de volgende vijf excuses je weghouden van de sportschool, dan is het tijd om jezelf een strenge schop onder je achterste te geven.

Excuus 1: Ik ben te moe

Het kost energie om energie te produceren. Dit klinkt tegenstrijdig, maar toch werkt je lichaam zo. Een korte wandeling verhoogt je energieniveau maar liefst twee uur lang. Dat komt omdat wandelen ervoor zorgt dat extra zuurstof door de aderen, hersenen en spieren wordt gepompt. Regelmatig bewegen verbetert de slaapkwaliteit, waardoor je meer energie gedurende de dag hebt. Met deze kennis in je achterhoofd kun je moeheid als excuus niet meer aanvoeren.

Excuus 2: Ik heb geen tijd

Kijk ‘s avonds een half uur minder tv en besteed deze tijd aan beweging. In tegenstelling tot bankzitten, zul je met deze tijdsbesteding je spieren versterken, vet verbranden, cholesterol verlagen en ook de kans op suikerziekte en hart- en vaatziekten naar beneden werken. Voor de diehard tv-fan: neem je favoriete tv-show op en kijk er naar terwijl je op de crosstrainer zit of buikspieroefeningen doet. Neem je sportschoenen mee naar werk en ga tijdens je pauze een half uur wandelen. Er zijn allerlei slimme manieren om tijd te besparen gedurende de dag, die je kunt besteden aan sporten.

Excuus 3: Ik heb geen geld voor een sportschoolabonnement

Om te bewegen hoef je niet per se naar de sportschool te gaan. Hardlopen, workout-dvd’s, thuis krachtoefeningen doen. Er zijn zat andere creatieve manieren om aan je dagelijks benodigde hoeveelheid beweging te komen.

Excuus 4: Ik schaam me voor mijn omvang

Durf je niet aan sporten en afvallen te beginnen omdat je je schaamt voor je omvang? Naar de sportschool gaan kan lastig zijn wanneer je onzeker bent over je voorkomen. De aanschaf van nieuwe fitnesskleren kan al veel verschil maken. Pak niet te snel een te wijd shirt en een te baggy joggingbroek uit de rekken. Deze laten je groter lijken dan je bent. Besef ook dat iedereen in de sportschool ergens moet beginnen. Dit is gewoon jouw startpunt. Bovendien zijn de meeste mensen daar voornamelijk met hun eigen doelen bezig. Als ze toch al aandacht aan je besteden, juichen ze het hoogstwaarschijnlijk alleen maar toe dat je zo’n goede stap hebt gemaakt. Voel je je nog steeds ongemakkelijk? Veel fitnesscentra hebben speciale sportklassen voor mensen met overgewicht. Dit zou een optie kunnen zijn.

Excuus 5: Ik voel me te depressief

Uit onderzoek van de Harvard Universiteit bleek dat na twaalf weken van gewichtstraining, bijna negentig van de deelnemende ernstig depressieve ouderen niet langer gediagnosticeerd kon worden als klinisch depressief. De Franse psychiater Daniel Servan-Schreiber beschrijft in zijn boek Uw brein als medicijn dat lichaamsbeweging sterke effecten heeft op stress, angst en depressie. Drie keer in de week een half uur fietsen, lopen of trainen in de sportschool heeft volgens hem na enkele maanden hetzelfde effect als het gebruik van antidepressiva.

Zo, nu zijn er niet veel excuses meer over om sporten (en afvallen) uit te stellen. Hoog tijd dus om aan de slag te gaan. Zoek je inspiratie voor leuke sportoefeningen? Denk er eens aan om een kettlebell te gebruiken, of ga aan de slag met burpees!

Auteur: redactie van dokterdokter.nl

Pagina laatst aangepast op 25 juni 2019


Gerelateerd