Rugpijn: de 6 meest hardnekkige fabels

Heel veel mensen hebben er wel eens last van en sommigen zelfs langdurig: rugpijn. Rugpijn kan ervaren worden op verschillende plekken in je rug en met verschillende intensiteiten, maar verhindert een persoon bijna altijd in het uitvoeren van zijn dagelijkse handelingen. Waar de pijn in je rug vandaan komt is voor veel mensen een raadsel. Misschien bestaan er daarom ook zo veel fabels over het ontstaan en bestrijden van rugpijn. Felle steken tussen je schouderbladen? Zorg dat je altijd kaarsrecht zit. Zeurende pijn in je onderrug? Slaap vanavond op de vloer. Wat moet je nu geloven en wat niet? Dokterdokter.nl rekent af met de zes meest hardnekkige fabels:

Fabel 1. Altijd rechtop zitten voorkomt rugpijn

Natuurlijk is onderuit gezakt zitten niet goed voor je rug. Maar te lang kaarsrecht zitten, kan ook de nodige pijn in je rug veroorzaken. Te veel zitten is gewoon niet goed voor je rug, of je nu recht zit of schuin. Als je werk hebt waarbij je veel moet zitten, probeer dan af en toe staand te telefoneren of te lezen.

Fabel 2. Een hard matras is het beste voor je rug

Het gebeurt echt, mensen die met rugpijn op een harde vloer gaan slapen. Het is een hardnekkig gerucht dat dit de pijn in je rug zou verhelpen. Het verschilt echter per persoon wat voor matras/ondergrond het beste is voor je rug. Wat het beste is voor je rug hangt af van je slaaphouding, slaapgewoontes en de oorzaak van je rugpijn. Het is dus niet per definitie zo dat een hard matras beter is voor mensen met rugpijn. Uit Spaans wetenschappelijk onderzoek kwam zelfs naar voren dat een medium-stevig matras beter was voor mensen met langdurige rugpijn dan een hard matras.

Fabel 3. Beweging is slecht bij rugpijn

Wetenschappelijk onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond dat bewegingsangst de belangrijkste oorzaak is van het chronisch worden van acute rugpijn. Regelmatig bewegen kan dit juist voorkomen. Als je last hebt van je rug door acuut letsel dan zal de dokter je waarschijnlijk aanraden om met een licht bewegingsprogramma te beginnen en deze geleidelijk op te voeren naar een meer intensieve workout.

Fabel 4. Zware dingen tillen veroorzaakt rugpijn

Het gaat er niet noodzakelijkerwijs om hoeveel je tilt, maar hoe je tilt. Het spreekt voor zich dat je niet in je eentje een zware kast moet gaan tillen, want dat is vragen om rugpijn. Maar als je de juiste tiltechniek gebruikt, kun je een hoop ellende met je rug voorkomen. Voor het tillen ga je door je knieën met een rechte rug. Strek je benen om het object van de grond te krijgen. Buig of draai tijdens het strekken van je benen niet je rug.

Fabel 5. Je moet in bed blijven liggen tot de rugpijn weg gaat

Als de pijn in je rug is veroorzaakt door bijvoorbeeld een val, dan is het verstandig om te rusten. Maar het is een mythe dat je in bed moet blijven liggen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die na acute rugpijn bedrust houden, veel langer last hebben van rugpijn dan mensen die op een normale en rustige manier doorgaan met hun dagelijkse activiteiten. Langdurig liggen kan de rugpijn dus zelfs verergeren.

Fabel 6. Dunne mensen krijgen geen rugpijn

Dat mensen met overgewicht eerder last van rugpijn krijgen, wil niet zeggen dat slanke mensen geen last hebben van rugpijn. Iedereen kan rugpijn krijgen. Het is zelfs zo dat te dunne mensen meer kans hebben op rugpijn, omdat ze last krijgen van botontkalking. Hierdoor worden botten broos en breekbaar.

Auteur: Franka van Arendonk
Bronnen: Medisch A-Z, WebMD, Gezondheidsplein

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd