Lekker gesport. Biertje?

In de sportkantine smaakt een biertje extra lekker. Of 2. Of 3. Heel gezellig allemaal. Maar alcohol staat niet bekend als de beste sportdrank voor jouw uitgehongerde zweterige lijf. Waarom ook alweer?

Reden 1: Uitdrogen

Alcohol heeft een diuretisch effect. Oftewel het zorgt ervoor dat je extra veel moet plassen. Daardoor onttrekt het vocht uit je lichaam. Terwijl je na het sporten juist je vochtvoorraad wilt aanvullen. Dat is niet alleen gezond maar ook slim, want vochtverlies gaat gepaard met behoorlijk prestatieverlies. Sport je langer dan een uur, dan moet je ook al vocht aanvullen tijdens het sporten.

Reden 2: Langzaam herstel

Als je alcohol drinkt, geeft je lever voorrang aan het afbreken van alcohol. Hierdoor stel je het afvoeren van melkzuur uit. En je stelt het aanvullen van je glycogeenvoorraad uit. Glycogeen is de benzine die je tijdens het sporten snel van energie voorziet. Vul je deze voorraad niet snel aan, dan zul je de volgende dag starten met een lagere energievoorraad en zullen je sportprestaties minder worden. Glycogeenvoorraden vul je aan door koolhydraten te eten.

Heb je een blessure, bedenk dan dat alcohol ook dat genezingsproces kan vertragen. Het remt bijvoorbeeld de opname van vitamines.

Eerst water en eten

Pak je graag een terras met je sportmaten? Drink dan eerst water en eet of drink koolhydraten. Bestel daarna pas alcohol. Bestel dan bij voorkeur bier, dit bevat in verhouding het meeste water. Bestel je sterke drank, drink er dan steeds een glas water bij.

Een glas bier (80 kcal) verbranden is:

  • 19 minuten wandelen
  • 6 minuten zwemmen
  • 11 minuten fietsen

Maximaal aanbevolen hoeveelheid alcohol per dag:

  • Mannen: 2 à 3 glazen
  • Vrouwen: 1 à 2 glazen

Auteur: Corine de Goede
Bron: Voedingscentrum, Trimbos-instituut

Pagina laatst aangepast op 28 juni 2019


Gerelateerd