Hoezo niet bewegen? 5 excuses onderuit gehaald

Bewegen 30 april 2014
Fietsen_Senior_Sport

Stofzuigen alleen is niet genoeg. En met extra bewegen alleen val je niet af. Vijf fabels over bewegen. En wat de feiten zijn.

1. Wie de hele dag druk is in het huishouden, beweegt altijd genoeg

Gewoon huishoudelijk werk (zoals stoffen, afwassen en de was uit de droger halen) levert niet altijd voldoende inspanning op. Ramen wassen, de vloer dweilen, stevig stofzuigen of tuinieren wel. Je hart moet sneller gaan kloppen van de inspanning, maar buiten adem raken is niet nodig.

2. Bewegen heeft alleen zin als je het heel intensief doet

Nee hoor, dat is niet nodig. Om fit te blijven is het voldoende als je elke dag zorgt voor een half uur matige tot redelijke inspanning. Bijvoorbeeld stevig wandelen (5 km per uur) of fietsen (16 km per uur).

3. Als je extra beweegt, val je vanzelf af

Nee, helaas. Om af te vallen moet je ook je eten aanpassen. Bewegen heeft een ondersteunende functie, vooral om het lagere gewicht te behouden. Alleen bewegen is onvoldoende om af te vallen.

4. Zwemmen werkt niet

Jawel, zwemmen is een uitstekende manier om meer te bewegen, alleen worden de botten minder belast, waardoor je botontkalking niet voorkomt. Voor stevige botten kunt je beter traplopen, wandelen en springen.

5. In Nederland regent het altijd als ik wil gaan lopen of fietsen

Nee hoor, het regent maar 7% van de tijd!

Bron: Hartstichting

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *