Het koud hebben heeft voordelen

Bewegen 23 december 2015 6 Reacties
Het koud hebben door een koude douche

Koude handen en voeten, koude rillingen of een lage lichaamstemperatuur heb je wel eens vanwege het weer in Nederland. Maar wist je dat het koud hebben helemaal niet zo schadelijk hoeft te zijn? Wat dacht je van een koude douche of een keertje in een ijskoud meertje stappen. Het koud hebben en koud water schijnen veel voordelen te hebben. Dokterdokter bespreekt deze voordelen.

Lage lichaamstemperatuur ondersteunt gewichtsverlies

Je lichaam verbrandt calorieën door beweging en lichamelijke processen. Om niet ziek te worden, wil je lichaam altijd op een stabiele en optimale lichaamstemperatuur blijven. Door onder een koude douche te staan of in koud water (vier graden Celsius) te zwemmen, moet je lichaam extra zijn best doen om op een juiste lichaamstemperatuur te komen. Dit proces kost extra energie waardoor je in theorie afvalt. Kortom, je valt af door het koud te hebben.

Koud water reguleert lichaamstemperatuur

Je kunt flink zweten als je intensief sport. Koud water reguleert de lichaamstempratuur tijdens het sporten. Het water verlaagt je lichaamstemperatuur en je lichaam gebruikt de calorieën om dit weer te stabiliseren.

Koud water als antidepressivum

Volgens onderzoek van Commonwealth University School of Medicine (Verenigde Staten) helpt koud water depressiviteit tegen te gaan. Het blijkt dat als je regelmatig twee tot drie minuten met twintig graden Celsius doucht, een depressief gevoel afneemt. Je huid en zenuwen in je hersenen krijgen opbeurende prikkels. Deze methode heeft geen negatieve bijwerkingen, maar geeft ook geen garantie dat het voor jou werkt. Kleine veranderingen in je levensstijl onderdrukken soms depressiviteit, zoals het gebruik van koud water. Het is echter belangrijk altijd professionele hulp in te schakelen.

Koud water geeft je een boost

Je hebt van die dagen waarop het moeilijk is om uit bed te komen omdat je zo lekker ligt. Op zulke ochtenden is het handig om met koud water te douchen of je gezicht met koud water te wassen. Dit geeft een oppeppend gevoel omdat je ademhaling verandert. Je maakt je lichaam letterlijk ‘wakker’ en het geeft mentale energie.

Koud water beschermt de huid

Koud water onttrekt, in tegenstelling tot warm water, minder snel vet uit de huid. Dit is positief voor je huid, aangezien het vettige laagje als barrièrefunctie fungeert om zo je lichaam te weren tegen schadelijke stoffen. Verder houden deze vetten de huid soepel.

Hoe moet je koud douchen?

  1. Begin met een warme douche.
  2. Wanneer je er klaar voor bent, draai je de douchekraan naar de stand tussen warm en koud in. Laat je lichaam hier even aan wennen.
  3. Nu wordt het iets kouder. Draai de douche tot de helft van de koudste stand en sta er tussen dertig en zestig seconden onder.
  4. Draai de kraan naar de koudste stand. Loop niet uit de douche, maar probeer er minstens een paar minuten in te staan. Je zult merken dat je lichaam aan de koude temperatuur begint te wennen.
  5. Herhaal dit een paar keer per week.

Auteur: Naomi Adedeji
Bronnnen: Salusi.nl, Echtgezondafvallen.nl, Examiner.com, Gezondheidsplein.nl

6 Reacties

  • hidkees zegt:

    Ook al is het meestal niet gevaarlijk en wen je eraan, het kan niet gezond zijn.

  • e.t. zegt:

    hidkees, je opmerking is gedateerd en achterhaald.

  • Bas van den Berg zegt:

    Beste Naomi,

    Je zegt dat je moet beginnen met een warme douche. Maar op diverse fora wordt ook gezegd dat je direct met koud kunt beginnen.
    Ikzelf ben twee weken geleden out of de blue begonnen met twee keer per dag koud douchen. De eerste dagen ca. 3 minuten. Nu sta ik er al met gemak tussen de 8 en 10 minuten onder. En geloof mij, het water is echt koud.
    Ben ik nu verkeerd bezig?

  • Tio. zegt:

    Van koud water krijg je het daarna warm en het zou de bloedsomloop stimuleren. van koud water krijg je ook meer eetlust. vooral als je zwemt in koud water heb je daarna meer eetlust dan als je in warm zwemwater zwemt zoals bijv in een verwarmd zwembad. Ze zeggen dat als je in koud water zwemt beneden de 17 graden dat de kans op kramp groter zou zijn dan zwemmen in warm water. Zwemmen in warm water zou goed zijn voor mensen met reuma en gewrichtsklachten. Heet water of te warm water kan de huid uitdrogen. Ze zeggen dat je nooit zo maar in koud water mag duiken. Vanwege kramp dat je kunt krijgen. Na het zijn in koud water voel je je daarna meestal warm. Het zou de bloedsomloop stimuleren. .

  • Ton zegt:

    Ik ben 74 heb mijn hele leven om de dag gesport. Vanwege die gezondheidsneurose waaraan velen van ons lijden ben ik koud gaan douchen. Ik kon het goed, deed het iedere dag. Na een jaar kreeg ik heel vaak hartoverslag. Juist in die tijd, het duurde wel drie maanden en wel vijf keer per minuut, las ik in de VK een artikel van twee Nijmeegse neurologen over cold shock response….nou dat was het dus. Mijn hart reageerde op een jaar koud douchen met over actieve hartcellen. De hele dag hartoverslag is verdomd vervelend, dus kijk uit wat je doet. Ik heb een heel gezond hart, maar kou verdroeg het op den duur niet.

  • M ten wolde zegt:

    Wij doesen al jaren altijd koud en voelen ons daar prima bij !
    En in de zomer altijd in een buitenbad zwemmen maar dan eerst koud doesen
    En na 1 km gezwommen dan weer koud afdoesen !Heerlijk !!
    Wij zijn 66 en 74 jaar

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *