De vijf valkuilen van het fitnessen

Bewegen 3 januari 2018
De vijf valkuilen van het fitnessen

Je gaat twee keer per week trouw naar de sportschool en toch val je maar niet af. Als dit je bekend voorkomt is de kans groot dat je in één van de vijf valkuilen van het fitnessen bent beland.

Het Amerikaanse tijdschrift “Men’s Fitness” zette deze valkuilen eens op een rijtje. Dingen die ook jij misschien onbewust bij het sporten doet, maar die het afvallen erg vertragen. Zodra je je bewust bent van deze valkuilen zullen de kilo’s er een stuk sneller af gaan.

1. Iedere keer dezelfde work-out

Routine is prettig, maar je valt er niet van af. Wanneer je iedere keer dezelfde work-out volgt raakt je lichaam eraan gewend en verbrand je minder calorieën. Om resultaat te blijven zien moet je work-out onvoorspelbaar zijn. Verander de intensiteit en duur van je oefeningen en blijf niet te lang hangen op één apparaat. Afwisseling is afvallen.

2. Afleiding

Sporten en tegelijkertijd je favoriete tv-serie kijken op het televisiescherm van de sportschool gaan niet samen. Als je in staat bent om tv te kijken tijdens het sporten betekent dat, dat je niet intensief genoeg bezig bent. Houd je het echt niet lang vol om op de loopband te staan zonder naar de televisie te kijken, probeer dan eens intervaltraining. Ren een minuut lang zo hard als je kunt, ren twee minuten wat langzamer en begin weer opnieuw. Dit is een stuk afwisselender waardoor je die tv al snel vergeet.

3. Vasthouden van de handgrepen

Laat tijdens het sporten de handgrepen van de loopband of crosstrainer los. Wanneer je ze loslaat dragen je benen je volle lichaamsgewicht. Op die manier verbrand je meer calorieën en val je dus sneller af.

4. Lopen op een vlakke loopband

Wanneer je loopt op een helling verbrand je veel meer calorieën dan wanneer je loopt op een vlakke loopband. Bovendien train je je hamstrings op deze manier beter. Zet de loopband dus op een helling van zes tot tien procent. Loop na het rennen nog even rustig uit om de ergste spierpijn te voorkomen.

Neemt de spierpijn af, maar heb je alsnog last van pijn in je lichaam? Dan heb je wellicht een blessure opgelopen. Zoek eventueel hulp, bijvoorbeeld bij een fysiotherapeut en bouw het fitnessen langzaam op.

5. Sportdranken en energierepen

In de sportschool is van alles te krijgen op het gebied van sportdrankjes en energierepen. Deze zorgen voor een hoop energie, maar bevatten ook veel calorieën. Neem hier dus niet te veel van, anders eet en drink je de afgetrainde kilo’s er weer net zo snel aan.

Met deze tips in je achterhoofd is een bezoek aan de sportschool een stuk effectiever.

Auteur: Ivan Wolffers, hoogleraar gezondheidszorg en cultuur VU

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *