Afvallen zonder sporten: kan dat?

Daar ga je dan, voor de vierde keer deze week naar de sportschool. Als je zeer gedreven bent en gaat voor snel afvallen is dat zeker een slimme en effectieve oplossing, maar veel mensen zitten er helemaal niet op te wachten om zichzelf af te beulen in de sportschool. Heb je wat minder haast met afvallen? Dan zijn er gelukkig genoeg manieren om af te vallen zónder zo veel te sporten. Afvallen in een week zal je op deze manier niet lukken, maar de volgende tips zijn een perfecte manier om meer beweging in je dagelijkse routine te brengen, en bewegen is gezond! Zo zal je er op de lange termijn zeker van profiteren en wordt afvallen zonder sporten toch een beetje mogelijk.

Met een voedingsschema afvallen

Afvallen zonder sporten is mogelijk, maar dan wel wanneer je je aan een gezond voedingsschema houdt. Wanneer je wilt afvallen, hangt dat voor zeventig procent van voeding af, en slechts voor dertig procent van sport. Goed nieuws dus voor de mensen die niet graag de sportschool in gaan.

Je kunt afvallen door gezond te eten en niet te sporten, maar andersom is het vrijwel onmogelijk om af te vallen door ongezond te eten en daarnaast te sporten. Afvallen zonder dieet wordt dus moeilijk, terwijl afvallen zonder sporten best te doen is.

Minder koolhydraten doet de truc!

Energie kunnen we op drie manieren binnen krijgen: via eiwitten, vetten en koolhydraten. Die laatste is in veel gevallen de boosdoener. Koolhydraten, eiwitten en vetten worden namelijk allemaal op een andere manier verteerd door je lichaam. Koolhydraten zorgen voor een moeizame vetverbranding, waardoor je veel aankomt. Vetten en eiwitten daarentegen, stimuleren juist vetverbranding. Weg met die koolhydraten dus!

Bewegen is gezond

Oké, met een gezond dieet komen we dus al een heel eind. Dat neemt echter niet weg dat je dan de hele dag niet hoeft te bewegen. Bewegen is namelijk gezond en de gouden regel is dan ook om een half uurtje per dag te bewegen. Dat hoeft dan niet meteen te betekenen dat je een half uurtje intensief moet sporten, ook een half uurtje fietsen of lopen doet al wonderen. Er zijn manieren om heel makkelijk meer beweging in je dagelijkse routine aan te brengen:

1. Wees creatief

Doe in plaats van krachttraining vrijwilligerswerk waarbij je veel moet sjouwen. Doe in ieder geval lekker actief! Dat kan alleen al betekenen dat je een middagje met je kinderen gaat spelen in plaats van hardlopen. Wees creatief en bedenk voor jezelf hoe jij graag actief bezig bent. Beweging is namelijk meer dan alleen hardlopen of de sportschool in duiken.

2. Stap een halte eerder uit

Als je vaak met de bus reist, stap dan één of twee haltes eerder uit. Zo heb je bijvoorbeeld voor de werkdag al een stevige wandeling achter de rug, wat ervoor zorgt dat je lekker fris en fruitig je dag in gaat. Doe hetzelfde aan het eind van de werkdag. Zo loop je gelijk eventuele werkstress van je af en geniet je van frisse lucht.

Al met al is afvallen zonder sporten zeer zeker mogelijk! Zolang je een koolhydraatarm (en gezond) dieet aanhoudt en een half uurtje per dag beweegt, zal je zeker resultaat boeken.

Auteur: Kim van der Vliet
Bronnen: Jasperalblas.nl, Leontien.nl, Hartstichting

Pagina laatst aangepast op 26 juni 2019


Gerelateerd