6 verrassende voordelen van sporten

Bewegen 10 september 2015
opdrukken

Een volle agenda, heel veel gegeten, moe of gewoon geen zin. Ja, het is heel gemakkelijk om dat uurtje bewegen over te slaan. Dokterdokter geeft je een peptalk en daarmee extra redenen om tóch maar aan die warming-up te beginnen.

Voordeel 1. Rennen vertraagt het verouderingsproces

Uit een onderzoek onder vijfhonderd joggers bleek dat zij minder snel dood gingen dan niet-joggers. En zij kregen pas veel later last van ouderdomskwaaltjes. De exacte cijfers: Na 20 jaar bleek 34 procent van de niet-joggers overleden te zijn, tegenover 15 procent van de joggers. Ouderdomskwaaltjes traden bij de joggers gemiddeld zestien jaar later op.

Voordeel 2: Je voelt je minder moe

Het klinkt tegenstrijdig. Maar als je weinig energie hebt of moe bent, moet je juist gaan bewegen. Dat bleek dit jaar weer eens uit onderzoek. Gezonde jonge volwassenen die zich voortdurend moe voelden, moesten drie keer per week twintig minuten op een hometrainer zitten. De ene groep fietste in een matig tempo, de andere in een laag tempo en de derde groep fietste helemaal niet. De fietsende proefpersonen voelden zich na zes weken gemiddeld 20 procent meer energiek. De groep die in een laag tempo fietste, voelde de grootste verbetering.

Voordeel 3: De menopauze heeft minder impact

Maak regelmatig een stevige wandeling en je reduceert secundaire menopauzeklachten, zoals stress, depressie en bezorgdheid. Uit recent onderzoek bleek dat een looproutine van een kwartiertje per dag al helpt. Maar het meeste effect trad op bij minimaal vijf keer per week anderhalf uur wandelen.

Voordeel 4: Je slikt minder pillen

Alweer die stevige wandeling. Hoe intensiever je loopt en hoe langer de afstand, hoe kleiner de kans dat je medicatie hoeft te gebruiken tegen diabetes, een hoge bloeddruk of een te hoog cholesterolgehalte. Dat bleek dit jaar uit onderzoek onder ruim 40.000 mannen en vrouwen.

Voordeel 5: Je bloeddruk gaat omlaag

Je bloeddruk is voor veel mensen een ver-van-hun-bed-show. Van een hoge bloeddruk merk je namelijk niet zoveel. Tot dat je de gevolgen ervan ondervindt, zoals een beroerte of een hartinfarct. Gelukkig kun je dit voorkomen door regelmatig te bewegen. Met name duursporten als fietsen, hardlopen en zwemmen zijn een goede keuze.

Voordeel 6: Je hebt minder kans op een depressie

Beweging gaat een teveel aan lichaamsvet tegen. En teveel lichaamsvet verstoort de hormoonhuishouding en produceert slechte stoffen, waardoor je je depressief kunt voelen. Een half uur per dag intensief bewegen is al genoeg om de vetverbranding aan de gang te houden en dus nare ziektes en depressies op afstand te houden.

Bronnen: BBC, Karger, Temple University, LWWonline

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *