Weet/meet jij je bloeddruk?

Eén op de drie mensen tussen de 30 en de 70 jaar heeft een hoge bloeddruk. 40% van deze mensen is zich hier niet van bewust. Een hoge bloeddruk voel je vaak niet, maar kan wel schade aan je hart, vaten of organen veroorzaken. Hoe zit dat bij jou? Controleer jij thuis regelmatig je bloeddruk? Of hoor jij misschien bij de groep die onbewust rondloopt met een hoge bloeddruk?

Wat is een gezonde bloeddruk?

Het hart pompt continu bloed door de bloedvaten. De kracht waarmee het bloed tegen de wanden van de bloedvaten duwt wordt de bloeddruk genoemd. De bloeddruk bestaat uit twee waarden: een bovendruk en een onderdruk. Een gezonde bloeddruk is zo rond de 120/80: een bovendruk van 120 en een onderdruk van 80. Wil je meer weten over je bloeddruk? Dokter David van de Hartstichting legt je alles uit.

Gevolgen van een hoge bloeddruk

Af en toe een hoge bloeddruk hebben is niet erg. Dagelijkse activiteiten hebben namelijk ook invloed op de bloeddruk. Tijdens het sporten kan de bloeddruk bijvoorbeeld verhoogd zijn. Een langdurig hoge bloeddruk kan daarentegen wel schadelijk zijn voor je gezondheid. Een hoge bloeddruk verhoogt namelijk het risico op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of een beroerte.

Een hoge bloeddruk voel je vaak niet. Veel mensen denken niet na over hun hoge bloeddruk, omdat ze verwachten dat een hoge bloeddruk alleen voorkomt bij ouderen. Helaas is dit niet het geval. Vanaf je 40e heb je een groter risico op een hoge bloeddruk. De Hartstichting schat in dat 1,2 miljoen mensen tussen de 30 en 70 jaar in Nederland een hoge bloeddruk hebben zonder dat ze dit weten. Hoe eerder je een hoge bloeddruk ontdekt, hoe beter. Je kunt dan maatregelen nemen om je bloeddruk te verlagen. Maak er daarom een gewoonte van om thuis regelmatig je bloeddruk te meten.

Zelf je bloeddruk meten

Voor een bloeddruk meting hoef je niet naar de huisarts. Dat kan ook gewoon thuis, met een eigen bloeddrukmeter. Lees voordat je zelf je bloeddruk meet eerst de meetinstructies van de Hartstichting . Daar lees je hoe je zelf een goede bloeddrukmeting uitvoert. Zorg dat je op een comfortabele plek zit, bijvoorbeeld aan de keukentafel. Je bloeddruk varieert gedurende de dag. Om een goed beeld van je bloeddruk te krijgen, is het goed om deze op verschillende momenten te meten.

Het is van belang om een betrouwbare bloeddrukmeter aan te schaffen. De Hartstichting adviseert een bovenarmbloeddrukmeter, goedgekeurd door het Dabl®-instituut. Er zijn veel verschillende bloeddrukmeters. De gebruiksvriendelijkheid kan erg verschillen. Ook hebben sommige meters extra functies, zoals het opslaan van je waarden of een koppeling met je smartphone of tablet. Zoek een bloeddrukmeter uit die aansluit op jouw gebruikswensen. De Hartstichting helpt je hierbij.

Kleine aanpassingen, gezonde resultaten

Met (kleine) aanpassingen in het dagelijks leven, kan je jouw bloeddruk vaak zelf al verlagen. Een aantal voorbeelden:

  • Gezonder eten. Een voedingspatroon dat rijk is aan groente, fruit en magere zuivel kan al een bloeddrukdaling teweegbrengen van 8-14 mmHg.
  • Gezond bewegen. Dagelijks minimaal een half uur matig intensief bewegen kan al een bijdrage leveren aan de bloeddrukdaling, namelijk 4-9 mmHg.
  • Minder zout eten. Nederlanders eten nu gemiddeld 9 gram zout per dag. Verlaag je dit naar 6 gram, dan kan dit al een bloeddrukdaling teweegbrengen van 2-8 mmHg.
  • Minder alcohol drinken. Niet elke dag en maximaal één glas per dag. Dit kan een daling opleveren van 2-4 mmHg.

Als je thuis regelmatig je bloeddruk meet, kun je goed in de gaten houden of deze aanpassingen effect hebben op je bloeddruk.

Zelf je bloeddruk meten, want je wilt het weten!

Samengevat kunnen we zeggen:

  • Een hoge bloeddruk voel je niet altijd, maar richt ondertussen wel schade toe aan hart- en bloedvaten.
  • Jij kunt met een gezonde leefstijl zelf invloed uitoefenen op je bloeddruk.
  • Thuis zelf je bloeddruk meten is eenvoudiger dan je denkt

De Hartstichting biedt praktische tips om op een goede manier en met een betrouwbare bloeddrukmeter je bloeddruk te meten.

Pagina laatst aangepast op 13 november 2019


Gerelateerd