Wat te doen bij pijn in de onderrug?

Tachtig procent van de Nederlandse bevolking ervaart wel eens pijn in de onderrug. Soms ontstaat pijn in de onderrug als een plotselinge hevige pijn wanneer je iets probeert op te tillen of tijdens het maken van een onverwachte beweging. Het kan ook zijn dat de pijn in de onderrug zich geleidelijk ontwikkelt. Meestal duidt de pijn niet op iets ernstigs, maar het is vaak erg vervelend. Daarom hierbij een aantal tips om pijn in de onderrug te behandelen en in de toekomst te voorkomen.

Tips tegen pijn in de onderrug

Een duidelijke oorzaak van pijn in de onderrug is meestal niet te vinden. Meestal gaat het om overbelaste rugspieren doordat je te zwaar hebt getild of langdurig je rugspieren hebt belast. Je hebt misschien te lang in een slechte houding gezeten of de pijn in de onderrug komt door andere factoren, zoals een slechte lichamelijke conditie, stress of overgewicht.

Probeer ondanks de pijn in beweging te blijven. Het nemen van veel rust kan namelijk de (rug)spieren verzwakken, waardoor het herstel langer in beslag neemt. Door pijnstillers kun je proberen de pijn te onderdrukken. Gebruik bij voorkeur een lichte pijnstiller, zoals paracetamol, en indien deze niet goed (meer) werkt probeer dan een zwaardere pijnstiller. Lees hiervan echter wel goed de bijsluiter door.

Wanneer je bedrust neemt omdat je echt niet anders kan, probeer dit dan niet langer dan twee dagen achtereen te doen. Probeer in een positie te liggen waarmee je het minste pijn in de onderrug ervaart. Een goede positie om in te liggen kan zijn door:

  • op je zij te liggen en je knieën half op te trekken om zo de spanning van de spieren af te halen.
  • op je rug te liggen en kussens onder je knieën te leggen.

Meestal verdwijnt de pijn in de onderrug na enkele dagen tot weken. Indien je je toch zorgen maakt of wanneer de pijn steeds erger wordt, kun je een afspraak bij de fysiotherapeut maken. Hiervoor heb je geen doorverwijzing nodig van je huisarts. Het is wel verstandig om aan je huisarts te laten weten dat je onder behandeling staat van de fysiotherapeut.

Fysiotherapie bij pijn in de onderrug

Een fysiotherapeut helpt je in beweging te blijven. Meestal begeleidt hij je door middel van een stappenplan om activiteiten geleidelijk weer op te pakken. Verder kan de fysiotherapeut je oefeningen geven om pijn in de onderrug in de toekomst te voorkomen. Deze oefeningen zijn vaak gericht op het versterken van de onderrugspieren en/ of het verbeteren van je zithouding of je manier van staan.

In plaats van fysiotherapie kun je kiezen voor manuele therapie. De manueel therapeut heeft zich gespecialiseerd in de bewegingsmogelijkheden van spieren en gewrichten, met name rond de wervelkolom. Naast een behandelplan kan deze je ook adviseren over en begeleiden met gezond bewegen.

Een derde optie is om oefentherapie te volgen, ook wel bekend als Cesartherapie. Deze therapie zorgt er voornamelijk voor dat alle spieren goed met elkaar samenwerken en daarmee de gewrichten ontzien. De therapie is gericht op uw dagelijkse manier van leven om zo klachten in de toekomst te voorkomen.

Informeer bij je huisarts of fysiotherapeut eens naar de verschillende therapiemogelijkheden.

Auteur: José Boon
Bronnen: Thuisarts.nl, Gezondheidsplein.nl, Defysiotherapeut.com, Nvmt.fysionet.nl, Cesartherapie.nl

Pagina laatst aangepast op 27 juni 2019


Gerelateerd