Wat te doen bij chronische stress? Lees de tips!

Last van stress? Iedereen heeft er weleens last van, maar de een meer dan de ander. Vaak wordt de associatie gemaakt tussen stress en ziekte. Laten we één ding vooropstellen; stress is geen ziekte! Het is een nuttig natuurlijk mechanisme. Houdt stress echter te lang aan (chronische stress), dan kun je er wel ziek van worden. Lees daarom hier meer over de werking van stress, de effecten van stress op de lange duur en hoe je beter met stress om kunt gaan.

Wat is het nut van stress?

Kom je in een stressvolle situatie terecht, dan reageert je lichaam door het stresshormoon adrenaline aan te maken. Je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling versnelt en je de bloeddruk stijgt. Je lichaam is startklaar om te vechten of te vluchten. Dat kwam eertijds goed van pas als je oog in oog stond met een wild dier. Na deze adrenalinestoot maken je bijnieren ook cortisol aan. Dit is eveneens een stresshormoon, dat de hormoonhuishouding in evenwicht houdt, het immuunsysteem een boost geeft en voor een hogere pijndrempel zorgt. Tegenwoordig hebben we te maken met andere soorten stress: te hoge werkdruk, onzekerheid door werkloosheid of zieke partner, geldproblemen, relatieproblemen, verlies van een dierbare, etc.

Wat als stress te lang aanhoudt?

Wanneer je stress afreageert, door bijvoorbeeld het wilde dier met succes van je af te vechten, is er niets aan de hand. Maar bij langdurige stress die niet wordt afgereageerd, kun je last krijgen van gezondheidsklachten:

  • Vatbaarder voor aandoeningen Door de constante stress wordt het immuunsysteem van het lichaam ondermijnd. Je lichaam stelt het afweren van ‘gevaar’ als prioriteit, waardoor je vatbaarder bent voor aandoeningen. Dit merk je bijvoorbeeld aan dat je vaker verkouden of grieperig bent.
  • Hart- en vaatziekten Door een voortdurend te hoog adrenaline- en cortisolgehalte kun je last krijgen van een te hoge bloeddruk, wat op den duur tot hart- en vaatziekten kan leiden.
  • Depressie en burn-out Ook geestelijk kan aanhoudende stress een groot beslag op je leggen. Denk hierbij aan symptomen als een onrustig gevoel, prikkelbaarheid, emotionele instabiliteit, lusteloosheid en depressieve gevoelens. Je kunt in een depressie raken of zelfs te kampen krijgen met een burn-out.

Tips om beter om te gaan met stress

Ontstressen is dus geen onzin! Maar hoe doe je dat? Daarvoor geven we je hier een aantal tips:

  • Houd een stressdagboek bij Soms laten we ons zo meeslepen met de beslommeringen van alledag, dat we overweldigd worden door spanningen. Waardoor wordt die spanning precies veroorzaakt? Houd een paar weken een stressdagboek bij door steeds de datum, tijd en plaats te noteren als je veel stress ervaart. Wat was je aan het doen? Welke mensen waren erbij? Hoe voelde je je? Op die manier krijg je een beter inzicht in wat bij jou stress veroorzaakt, hoe je beter kunt omgaan met deze situaties of hoe je ze kunt vermijden. Maar dat niet alleen: ook door je stress en zorgen op papier te zetten, zet je het letterlijk van je af.
  • Ga sporten Een van de beste manieren om het verhoogde gehalte aan stresshormonen in je lichaam te verlagen is door te sporten. De stresshormonen maakten je lichaam klaar om te vechten of te vluchten. Als je niet vecht of vlucht, is sporten een goed alternatief om je hormoonhuishouding in balans te brengen. Het zorgt ervoor dat je je weer rustig en ontspannen voelt. Regelmatig een flinke wandeling maken kan al wonderen doen!
  • Leer ‘nee’ zeggen ‘Nee’ zeggen is voor veel mensen erg moeilijk. Ze zijn bang om anderen teleur te stellen of te kwetsen. Toch is dit een van de belangrijkste maatregelen die je kunt nemen om stress te verminderen. Ontdek waar je grenzen liggen en handel daarnaar. Het is beter om op tijd ‘nee’ te zeggen, dan achteraf je beloftes niet na te komen.
  • Waar krijg je energie van? Zorg dat je tijd blijft vrijmaken voor dingen waar je energie van krijgt, zoals hobby’s, sport, erop uitgaan met goede vrienden. Dit helpt je om je zinnen te verzetten en de stressreactie van je lichaam te onderbreken.
  • Massage Massage is een goede manier om de stresshormonen in je lichaam tot bedaren te brengen. Het remt de aanmaak van adrenaline en cortisol. Daarbij zorgt het voor de aanmaak van het hormoon endorfine; een lichaamseigen pijnstiller die een geluksgevoel geeft. Er wordt ook serotonine (hormoon) aangemaakt, dat positief inwerkt op je stemming en zelfvertrouwen. Daarnaast bevordert massage de aanmaak van oxytocine; het zogeheten knuffelhormoon dat voor een gevoel van geborgenheid en rust zorgt!

Op solvo lees je meer over stress en chronische stress.

Auteur: Daphne van Winkel, in samenwerking met docenten van de Cursus Psychologie en de Opleidingen Massagetherapie van de Wellness Academie.

Pagina laatst aangepast op 25 juni 2019


Gerelateerd