Wat je buikomvang over je gezondheid zegt

Je buikomvang of middelomtrek kan je heel wat vertellen over je gezondheid. Naast een verantwoord gewicht, is het voor je gezondheid namelijk ook belangrijk wáár je lichaamsvet zit. Vet rondom je buik is ongezonder dan vet rondom bijvoorbeeld je heupen. In combinatie met je BMI is je buikomtrek dan ook een belangrijke waarschuwingsfactor voor mogelijke gezondheidsklachten en -risico’s. Dokterdokter vertelt je er alles over: van je buikomvang meten, tot de gezondheidsrisico’s én het verminderen van een te grote buikomtrek.

Wat zegt je buikomvang?

Waarom is je buikomvang zo’n goede indicatie voor het risico op gezondheidsproblemen? Dat komt omdat het vet rondom je buik zich anders gedraagt dan bijvoorbeeld het vet rondom je heupen. De vetcellen rond je buikorganen zijn veel actiever dan vetcellen op andere plaatsen. De vetcellen rond je buik produceren namelijk meer hormonen en andere stoffen die je lichaam opneemt. Heb je een te grote buikomvang in combinatie met een te hoog BMI, dan kan dat wijzen op overgewicht. Dit vergroot het risico op verschillende aandoeningen:

Je buikomvang meten

Je buikomvang meten is heel simpel, je kunt dit gemakkelijk doen met een meetlint. Meet de omvang van je buik over je blote huid. Het is nog nauwkeuriger wanneer iemand anders dit bij je doet. Wikkel het meetlint om je middel, tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken. Voor een nauwkeurige meting is het belangrijk dat je niet aan het lint trekt. Adem uit, ontspan je buikspieren en lees je middelomtrek af. Je buikomtrek is het aantal centimeters dat je op het meetlint ziet staan. Een gezonde buikomvang voor vrouwen ligt tussen de 68 en 80 centimeter. Een gezonde buikomvang voor mannen ligt tussen de 79 en 94 centimeter. Voor een volledig beeld van de gezondheid van je gewicht, is het goed om ook na te gaan of je een gezond BMI hebt.

Wat zegt je BMI?

Je BMI (Body Mass Index) geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. Aan de hand hiervan kun je meten of je een gezond gewicht hebt, of bijvoorbeeld te zwaar of te licht bent. Bereken je BMI door je gewicht in kilo’s te delen door je lengte in meters in het kwadraat. Bijvoorbeeld 65 / 1,652=23,86. Je kunt je BMI ook berekenen door je lengte en gewicht in te voeren in de BMI-calculator van het Voedingscentrum. Een BMI tussen de 18,5 en 25 geeft bij volwassen mannen en vrouwen tussen de 18 en 70 aan dat ze een gezond gewicht hebben.

Maar, het is dus ook belangrijk wáár je lichaamsvet zit. Houd daarom ook rekening met je buikomvang. Je buikomvang en BMI kunnen je samen vertellen of je overgewicht hebt en hoe groot het risico op gezondheidsproblemen is. Zijn zowel je BMI als je middelomvang gezond? Dan loop je geen verhoogd risico op gezondheidsproblemen vanwege je gewicht.

Ben je kleiner dan 1,58 of langer dan 1,90 meter? Dan is je BMI geen betrouwbare indicatie. Dat geldt ook voor mensen met een grote spiermassa en een andere lichaamsbouw (bijvoorbeeld Aziatisch). Bij een gezonde middelomtrek is er dan (meestal) geen sprake van overgewicht.

Je BMI en buikomvang verminderen

Is je buikomvang te groot en je BMI te hoog? Dat betekent dat je te zwaar bent en te veel buikvet hebt. Om gezondheidsrisico’s te voorkomen, is het dan belangrijk om af te vallen. Simpel gezegd doe je dit door minder te eten en meer te bewegen. Wil je afvallen, maar heb je geen zin in een streng dieet? Lees dan eens ons artikel over simpele manieren om af te vallen zonder dieet.

Voor een goed overzicht van het verband tussen je buikomtrek en je BMI, staan er handige tabellen op de website van het Voedingscentrum. Deze vertellen je precies wanneer jij moet afvallen. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact op met je huisarts of een diëtist.

Auteur: Floor Gielen
Bronnen: Hartstichting, WKOF, Voedingscentrum

Pagina laatst aangepast op 4 juli 2019


Gerelateerd