Second opinion en doorverwijzing: wanneer is je huisarts overbodig?

Algemeen 10 mei 2017 2 Reacties
Second opinion en doorverwijzing: wanneer is je huisarts niet nodig?

Soms heb je een moment waarop je het niet eens bent met het oordeel van je huisarts. Misschien zegt hij wel dat er helemaal niets met je aan de hand is, terwijl jij toch echt geen prettig gevoel hebt bij je klachten. In zo’n geval kun je het oordeel van een tweede arts vragen, ook wel een second opinion genoemd. Of je kunt zelf naar de specialist, want in sommige gevallen heb je helemaal geen doorverwijzing nodig. Dokterdokter vertelt je alles over doorverwijzingen en second opinions.

Wanneer kun je zonder doorverwijzing naar de specialist?

Er zijn een aantal gevallen wanneer je in één keer naar de specialist toe kunt gaan, zonder dat je daar een doorverwijzing van je huisarts voor nodig hebt.

Je hebt hoe dan ook geen doorverwijzing nodig wanneer je bereid bent de kosten van de behandeling zelf te betalen. Blijkt echter dat er toch iets aan de hand is en je veel behandelingen nodig hebt, dan kun je niet achteraf alsnog de rekening indienen bij de zorgverzekeraar. Pas daar dus mee op, want de kosten van een gezondheidsspecialist kunnen aardig oplopen.

Er zijn enkele vormen van specialistische zorg waar je over het algemeen geen doorverwijzing voor nodig hebt, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Dit geldt bij de volgende soorten specialistische zorg:

  • Fysiotherapeut
  • Mondhygiënist
  • Oefentherapeut
  • Huidtherapeut
  • Diëtist
  • Logopedist
  • Ergotherapeut
  • Podotherapeut

Er zijn wel wat uitzonderingen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat nadrukkelijk in je polis staat dat voor een of meerdere van deze vormen van specialistische zorg een doorverwijzing nodig is. Ook hangt het van je zorgverzekeraar en mogelijke aanvullende verzekeringen af of de zorg helemaal wordt vergoed. Ben je op zoek naar een goede gezondheidsspecialist bij jou in de buurt? Kijk dan eens op solvo.nl.

Wanneer heb je recht op een second opinion?

Soms ben je het niet eens met het oordeel van je eigen huisarts. In dat geval kun je een second opinion vragen. Een andere arts die verder niet is betrokken bij jouw behandeling geeft dan een oordeel over jouw gezondheidstoestand. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer je het niet eens bent met een gezondheidsspecialist. Een andere gezondheidsspecialist kijkt dan nogmaals naar jouw gezondheidsklachten.

In principe heb je als patiënt altijd recht op een second opinion. In sommige gevallen wordt een second opinion echter alleen vergoed wanneer je een verwijzing hebt van je huidige arts. Wanneer je te vaak om een second opinion vraagt, kan je arts bezwaar maken. Het is namelijk niet de bedoeling dat je het oordeel van je arts eindeloos bij verschillende artsen laat toetsen.

Of je een doorverwijzing nodig hebt voor een second opinion, hangt af van je zorgverzekeraar en je type zorgverzekering. Als je wilt weten of je recht hebt op een second opinion, kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar.

Hoe gaat een second opinion in zijn werk?

Wil je een second opinion, dan is het zaak dit te melden bij je eigen huisarts. Je kunt ervoor kiezen om zelf een tweede arts te kiezen, maar je kunt ook je huisarts vragen een tweede arts uit te zoeken. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je een second opinion wil van een gezondheidsspecialist. De huisarts kan dan een goede schakel zijn tussen je huidige gezondheidsspecialist en een second opinion gezondheidsspecialist. Gezondheidsspecialisten verwijzen ook rechtstreeks, zonder hulp van de huisarts, naar een andere specialist. Je huisarts moet dan echter wel op de hoogte zijn dat je om een second opinion hebt gevraagd.

Wanneer jij je huisarts vraagt om een doorverwijzing voor een second opinion, moet hij deze jou altijd geven. Alleen wanneer je huisarts zwaarwegend bezwaar heeft (bijvoorbeeld wanneer je heel vaak om een second opinion vraagt) kan het zijn dat je huisarts dit niet doet.

Auteur: Kim van der Vliet
Bronnen: KNMG, Rijksoverheid.nl

2 Reacties

  • Walter Schrader schreef:

    Als huisarts met een open spreekuur en ALTIJD een assistente aan de telefoon wil ik reageren op de onzinnige benadering van de Inspectie en het LHV. Patienten met een hartinfarct of een CVA, daar hebben we het in grote lijnen over, bellen 112.
    Het geld voor gezondheidszorg moet zo efficient mogelijk besteed worden.Hoeveel spoedtelefoontjes krijg ik per jaar?? Vier
    Moet ik daar een extra assistent voor aannemen? Grote, hele grote lariekoek.

  • Walter Schrader schreef:

    Er wachten ons moeilijke tijden als we de kwaliteit van zorg met de dubbele vergrijzing en een slinkend budget moeten gaan bewaken met boetes en schandpalen. Suggestie: Goede triage bij de centralist van de ambulance. Die miljoenen voor de extra assistenten per praktijk kunnen dan in “Handen aan Het Bed” worden gestopt.
    Wat heeft die telefonische screening van de Inspectie eigenlijk gekost?
    Als voormalig rampenarts weet ik dat je de meeste mensenlevens redt door rustig een weldoordacht beleid uit te voeren. Daar past wat mij betreft de degelijke Triage aan een centrale spoedtelefoon in dit geval het beste bij. Desnoods door een huisarts. Denk hier maar eens goed over na ipv te dreigen met die onzinnige populistische boetes en schandpalen.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *