Probiotica en prebiotica bij PDS

De termen probiotica en prebiotica worden vaak in één adem genoemd met het prikkelbare darm syndroom (PDS). Maar wat zijn probiotica en prebiotica eigenlijk? En welke werking hebben ze op de darmen? In dit artikel lees je meer over probiotica en prebiotica bij PDS.

Wat zijn probiotica?

Probiotica zijn goede darmbacteriën. Het zijn levende bacteriën die het zuurgehalte van de maag overleven en daardoor de darmen bereiken. Ze houden het microbioom in balans. Zodra het microbioom uit balans raakt, kunnen darmklachten ontstaan zoals buikpijn en diarree. Probiotica kunnen de balans herstellen.

Werking van probiotica bij PDS

Probiotica dragen mogelijk bij aan de vermindering van PDS-klachten. Zo nemen bij sommige mensen klachten als buikpijn, winderigheid en een opgeblazen gevoel af bij het gebruik van probiotica. Vaak geldt dit voor mensen waarbij darmklachten optreden door voeding. Of en in hoeverre darmklachten afnemen, verschilt dus per persoon.

Er is nog veel onduidelijkheid rondom de werking van probiotica bij PDS. Daarom zijn wetenschappelijke onderzoeken volop in gang. Dit komt met name door verschillen in de opzet van onderzoek. Daardoor is het niet bekend welke bacteriestammen en/of bacteriesoorten betrokken zijn bij de vermindering van symptomen. De bacteriestam Bifidobacteriën lijkt tot nu toe een belangrijke rol te spelen in de vermindering van PDS-klachten.

Waar zitten probiotica in?

Probiotica zijn verkrijgbaar bij de drogist als capsules, pillen, dranken of poeders. Aan zuivelproducten worden ook weleens probiotica toegevoegd.

Iedereen reageert anders op probiotica. Bij sommigen werkt het wel, bij anderen doet het niets. De tijd die nodig is om het effect van probiotica te merken én te behouden verschilt per probioticum en per persoon. Overleg daarom eerst met je behandelend arts over welke probiotica je wilt gebruiken en voor hoe lang.

Wat zijn prebiotica?

Prebiotica zijn fermenteerbare vezels. Fermenteerbare vezels zijn belangrijke voeding voor goede darmbacteriën. Zolang goede bacteriën voldoende prebiotica binnenkrijgen, blijven ze zich vermenigvuldigen. En dat is erg belangrijk, want zo ondersteunen prebiotica:

  • Een gezonde spijsvertering
  • Een sterk immuunsysteem
  • De regulatie van de eetlust en energiebalans
  • De opname van mineralen

Naast fermenteerbare vezels zijn er ook niet-fermenteerbare vezels. Deze vezels zijn geen prebiotica, maar ze zijn wel belangrijk voor de darmen. Niet-fermenteerbare vezels houden namelijk vocht vast waardoor de stoelgang soepel verloopt.

Werking van prebiotica bij PDS

Er is nog weinig bekend over prebiotica bij PDS. De wetenschappelijke onderzoeken die zijn verricht hebben verschillende uitkomsten. Uit de afgeronde studies is gebleken dat een lage dosis prebiotica een verbetering van klachten kan geven, terwijl een hoge dosis de klachten kan verergeren. Wees voorzichtig met het minderen van vezels wanneer deze klachten geven. Doe dat dan samen met een diëtiste. Ieder mens heeft namelijk 30 tot 40 gram vezels per dag nodig voor een goede gezondheid. Er lijkt ook een link te zijn tussen prebiotica en een toename van Bifidobacteriën (goede bacteriën) in de darmen, maar hier is vooralsnog te weinig bewijs voor.

Waar zitten prebiotica in?

Prebiotica vind je vooral terug in graanproducten, fruit, groenten, peulvruchten en noten. Soms worden prebiotica toegevoegd aan voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen met van nature voorkomende prebiotica zijn onder andere:

  • Uien, bananen, asperges, prei en tarweproducten (fructo-oligosacchariden).
  • Peulvruchten en noten (galacto-oligosacchariden).
  • Wortels, artisjokken, schorseneren en chichorei (inuline).
  • Haver en gerst (glucanen).

Wat is nu precies het verschil tussen probiotica en prebiotica?

Probiotica zijn goede bacteriën die in de darmen leven. Ze worden soms toegevoegd aan zuivelproducten of als supplement, om de balans van het microbioom in de darm te bewaren. Prebiotica zijn voeding voor deze goede darmbacteriën, zodat de bacteriën hun werk kunnen blijven doen. Prebiotica komen voor in bepaalde voeding en worden soms toegevoegd aan voedingsmiddelen.

Wil je meer lezen over PDS en voeding? Bekijk dan ook het artikel PDS & voeding: welk PDS-dieet past bij mij?.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door de Maag Lever Darm Stichting

Pagina laatst aangepast op 25 juni 2019


Gerelateerd