De oorzaken van niet kunnen afvallen

Niet kunnen afvallen terwijl je er hard voor werkt, is ontzettend frustrerend. Het lijkt in eerste instantie zo makkelijk als je de duizenden tips op het internet leest. Vol goede moed start jij jouw trainsessies. Al maanden probeer je de kilo's eraf te krijgen en zwoeg je een aantal keer per week in de sportschool, maar afvallen lukt simpelweg niet! Hoe kan dat nu? Je doet toch alles goed?

Soms liggen er echter andere oorzaken ten grondslag aan overgewicht, waardoor sporten helemaal niet zo effectief is bij jou als bij al die anderen. Het is daarom belangrijk om altijd te weten wat je overgewicht precies veroorzaakt. Een gezond levenspatroon met veel beweging en gezonde voeding is altijd van belang, maar soms zijn er andere dingen die je moeten veranderen voordat je resultaat boekt. Wij geven je alle informatie.

Niet kunnen afvallen: dit zijn de oorzaken

Aankomen in gewicht hoeft niet alleen te worden veroorzaakt door een gebrek aan beweging of een slecht voedingspatroon, al is het wel heel belangrijk hier aan te voldoen als je wilt afvallen. Soms kun je de oorzaken van gewichtstoename in hele andere hoeken zoeken.

Obesitas en genen

Obesitas blijkt erfelijk. Wanneer jouw ouders dus beiden wat aan de zware kant zijn, is de kans simpelweg groot dat jij dat ook wordt. Toch valt daar nog veel aan te veranderen. Slechts één à twee procent van alle obesitasgevallen komt door de genen.

Omvang van je maag

Heb je een grotere maag, dan zal je ook sneller aankomen. Je hebt dan namelijk sneller en vaker het gevoel dat je je maag moet vullen en eet dus meer. Mensen met overgewicht hebben vaak een grotere maagomvang dan mensen met een normaal gewicht. Gelukkig valt daar iets aan te veranderen. Wil je een kleinere maag, dan kun je het beste zes keer per dag een normale portie eten nemen (tenzij je een ander dieet moet volgen vanwege ziekte of iets dergelijks). Op die manier geef je je maag de kans zichzelf te verkleinen. Eetbuien helpen daar niet in mee, geef daar dus niet aan toe. Deze eetbuien zullen op den duur je maag alleen maar vergroten.

Hormonen

Hormonen spelen een grote rol bij het afvallen. Ze regelen extreem veel processen in je lichaam, hun kracht mag dus niet worden onderschat. Je eetpatroon, dagelijkse beweging, stressniveau en slaaproutine hebben allemaal invloed op de aanmaak van hormonen die bijdragen aan vetverbranding of vetopbouw. Eet je slecht, beweeg je weinig, stress je veel of slaap je slecht, dan heeft dat invloed op de aanmaak van hormonen die vet opslaan. Eet je goed, beweeg je voldoende, stress je weinig of slaap je goed, dan draagt dat juist bij aan de aanmaak van hormonen die vet verbranden. Wij geven je enkele voorbeelden van zulk soort hormonen.

  • Oestrogeen: wanneer je een teveel aan oestrogeen in je lichaam hebt zal bij vrouwen meer vet ontstaan bij de benen en billen en bij mannen bij de borsten. Een teveel aan oestrogeen krijg je bijvoorbeeld door de anticonceptiepil te slikken, of door sommige vleeswaren te eten. Ook in soja en peulvruchten kunnen hormonen zitten. De vetvorming kun je tegengaan door krachttraining te doen rond de lichaamsdelen waar het vet zich ophoopt. Voor vrouwen geldt dat dus voornamelijk voor de benen en billen en bij mannen voor de borstspieren.
  • Insuline: ook insuline is een hormoon. Het is een stofje in je lichaam dat je bloedsuikerspiegel reguleert. Het zorgt ervoor dat glucose (suikers) in het bloed de lichaamscellen binnen kunnen. Insuline hebben we nodig voor onze dagelijkse energie, maar zowel een overschot als tekort aan insuline is slecht voor je lichaam. Een teveel aan insuline gaat vaak gepaard met overgewicht. Let daarom altijd op een gezond bloedsuikerspiegel.

Trage schildklier

Je schildklier is één van de belangrijkste organen in je lichaam wat betreft hormoonregulatie. Bepaalde factoren beïnvloeden je schildklier, zoals slechte voeding, je leefpatroon of auto-immuunziektes. Ook een tekort aan jodium in je lichaam zorgt meestal voor een trage schildklier. Een trage schildklier maakt het op zijn beurt lastig om af te vallen. Heb je moeite met afvallen, dan kan hier dus een probleem met je schildklier aan ten grondslag liggen.

Niet kunnen afvallen: wat nu?

Niet kunnen afvallen is vervelend. Je stopt moeite in het afvallen, maar je ziet simpelweg geen resultaat. Houd er in eerste instantie rekening mee dat je niet gelijk resultaat ziet na een paar keer sporten. Afvallen is een lang proces, geduld is dus van belang. Denk je dat iets anders het probleem is? Kijk dan eens goed naar je voedingspatroon. Ook kan stress een grote boosdoener zijn, net zoals een slecht slaappatroon.

Lees verder over dit onderwerp in het artikel ‘Afvallen lukt niet? Zo kom je aan discipline’. Twijfel je over de oorzaak? Neem dan contact op met je huisarts.

Auteur: Kim van der Vliet
Bronnen: The Wellspring Weight Loss Plan: The Simple, Scientific, & Sustaianble Approach of the World's Most Succesful Weight Loss Programs for Overweight Young People - and How You Can Achieve Lifelong Succes with It van Daniel S. Kirschembaum, Jessevandervelde.com, Gezondheidsplein.nl

Pagina laatst aangepast op 25 juni 2019


Gerelateerd