Vaak onjuiste samenstelling multivitaminen 50-plussers

Multivitaminen zijn in Nederland een rage. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat veel van de multivitaminen, met name die voor 50-plussers, onjuiste hoeveelheden vitaminen bevatten. Denk hierbij aan een te grote hoeveelheid vitamine B6, zink en vitamine D. Er wordt veelal gedacht dat een teveel aan vitaminen door het lichaam gemakkelijk kan worden afgevoerd, maar een langdurige te hoge dosering kan in bepaalde gevallen wel leiden tot gezondheidsproblemen.

Onderzoek naar vitaminen in supplementen

In totaal is er onderzoek gedaan naar 56 multivitaminen voor 50-plussers. Hiervan bevatten 17 supplementen te veel vitamine D en 21 juist weer te weinig. Een te grote hoeveelheid vitamine D kan schadelijk zijn voor hart, nieren en bloedvaten.

Er is ook gekeken naar andere vitaminen en mineralen zoals vitamine B6 en zink. In enkele van de onderzochte multivitaminen is hier ook een te hoge dosering van aangetroffen. Een te hoge dosering vitamine B6 kan op lange termijn schadelijk zijn voor het zenuwstelsel.

Etikettering vaak niet betrouwbaar

Het onderzoek richtte zich ook op wat er op de etiketten wordt vermeld. Hieruit blijkt dat het soms onduidelijk is voor wie het product is bedoeld. Op de meeste productverpakkingen wordt de doelgroep ‘65-plussers’ aangesproken, maar soms ook de meer algemene groep ‘senioren’. Het is dan voor de consument onduidelijk welke leeftijden daarmee bedoeld worden.

Ook worden er uitspraken als ‘goed voor de weerstand’ en ‘goed voor het geheugen’ op de verpakking geplaatst. Zo’n uitspraak gaat echter pas op wanneer het vitaminetekort in het lichaam dankzij het supplement wordt opgeheven. Mensen hebben bijvoorbeeld zelden een vitamine-C-tekort, dus extra vitamine C verhoogd de weerstand niet.

Belang van een gezond voedingspatroon

Veel vitaminen en mineralen kunnen we via onze voeding binnen krijgen. Bepaalde vitaminen, zoals vitamine D, krijgen we binnen via zonlicht. Wanneer iemand onvoldoende vitaminen binnenkrijgt, kan dit komen door een onjuist voedingspatroon of onvoldoende tijd in natuurlijk licht. Een gevarieerd en gezond voedingspatroon is dus heel belangrijk. Bij een tekort aan vitamine D wordt ook wel geadviseerd om meer vette vis te eten.

Voedingssupplementen: wat is slim en wat niet?

Voordat je begint met het slikken van vitaminen is het belangrijk om erachter te komen waar je een tekort van hebt. Probeer het tekort eerst aan te vullen met gevarieerde voeding en wanneer dat niet werkt, is het slim om multivitaminen te gaan slikken.

Beste uit de test

Een aantal multivitaminen scoorde wel goed in het onderzoek. Zo scoorde ‘Flinndal Multi 50+ vrouw’ het hoogste in de categorie vrouw, gevolgd door Etos Multi Vrouw 50+.  Ook in de categorie 70+ voor vrouwen, kwam Flinndal als beste uit de test.

Pagina laatst aangepast op 6 november 2019


Gerelateerd