Wat is foliumzuur en waarom is het belangrijk?

Algemeen 8 december 2017 1 Reactie
Wat is foliumzuur en waarom is het belangrijk?

Vitaminepillen: sommigen zweren erbij en anderen halen liever hun vitamines uit voeding. Voor ieder stofje in je lichaam is er wel een pil dat het tekort kan opvullen. Je lichaam heeft namelijk een hoop vitamines nodig en maakt niet alle vitamines zelf aan. Foliumzuur, ook wel bekend als vitamine B11, is zo’n vitamine. Deze vitamine heb je hard nodig voor de ontwikkeling en groei van je lichaam. Wat is foliumzuur precies? En krijg jij er wel genoeg van binnen of heb je extra foliumzuur nodig? Dokterdokter vertelt je er alles over.   

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur, ook wel vitamine B11, folaat of citrovorumfactor genoemd, is een vitamine die nodig is voor de groei en goede werking van je lichaam. Je lichaam maakt deze vitamine zelf niet aan. Het is daarom belangrijk om deze vitamine op andere manieren binnen te krijgen, bijvoorbeeld via je voeding of door middel van vitaminepillen.

Waarom is foliumzuur zo belangrijk?

Foliumzuur is belangrijk voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Deze bloedcellen hebben allebei belangrijke functies in het lichaam. Rode bloedlichaampjes zorgen er namelijk voor dat zuurstof door je lichaam wordt getransporteerd en witte bloedlichaampjes zijn betrokken bij het afweersysteem van je lichaam. Als deze bloedcellen hun werk niet kunnen doen, kan dit voor verschillende klachten zorgen. Het is daarom van belang dat je voldoende foliumzuur binnenkrijgt.

Hoe krijg ik foliumzuur binnen?

Als je een gevarieerd voedingspatroon hebt, krijg je meestal voldoende foliumzuur binnen. De vitamine zit vooral in groene groenten, volkorenproducten, vlees en zuivel. Veel mensen eten echter onvoldoende gevarieerd. In dat geval zijn foliumzuurtabletten een oplossing. Deze tabletten zijn te koop bij de drogist bij je om de hoek. 

Foliumzuur en zwangerschap

Foliumzuur is belangrijk voor de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Al vanaf dag één na de bevruchting ontstaat het zenuwstelsel. Vitamine B11 helpt bij het vormen van het zenuwstelsel en verkleint de kans op geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje, neutrale-buisdefect, hazenlip of open gehemelte. Het is daarom belangrijk om vóór en tijdens de zwangerschap foliumzuur te (blijven) slikken. Meer informatie over gezonde voeding tijdens de zwangerschap lees je in ons dossier Voeding en eten tijdens de zwangerschap.

Hoeveel foliumzuur heb ik voor en tijdens de zwangerschap nodig?

Als je niet in verwachting bent, is het mogelijk om met gevarieerd te eten voldoende foliumzuur binnen te krijgen. Voor vrouwen die zwanger willen raken of zwanger zijn is dit vrijwel onmogelijk. Je zou onrealistische hoeveelheden moeten eten om aan de gewenste hoeveelheid te komen. Zwangere vrouwen doen er daarom goed aan om de eerste tien weken van de zwangerschap iedere dag 400 microgram foliumzuur te slikken. Na deze tien weken is een gevarieerd eetpatroon voldoende om aan je dagelijkse hoeveelheid vitamine B11 te komen.

Wil je zwanger worden? Dan is het goed om vier weken voor de mogelijke bevruchting te beginnen met het slikken van foliumzuur.

Kan ik te veel foliumzuur binnenkrijgen voor mijn kindje?

Weet je niet zeker hoe lang je al zwanger bent en twijfel je of je de foliumzuurtabletten kan blijven slikken? Geen zorgen, dit kan. Foliumzuur langer doorslikken dan het aangegeven advies heeft geen negatieve effecten op jou of je kind.

De bijwerkingen van foliumzuur

Het foliumzuur dat je binnenkrijgt via je voeding heeft geen nadelige bijwerkingen. Een uitzondering geldt wel voor mensen met een tekort aan vitamine B12. Door een tekort aan vitamine B12 is het mogelijk dat je last krijgt van neurologische klachten. Het innemen van synthetisch foliumzuur (bijvoorbeeld in de vorm van tabletten) kan de neurologische schade versnellen.

De grens voor een gezond volwassen persoon is 1000 microgram. Hier kom je niet snel overheen, maar toch is het raadzaam om het bij de aanbevolen 300 microgram per dag te houden om je lichaam in evenwicht te houden.

Auteur: Laura van den Bemt
Bronnen: Voedingscentrum, Davitamon, Vitamine Info

1 reactie

  • zita_vasen@yahoo.com schreef:

    Ik heb last van kramp in de tenen tijdens het zwemmen. Wat is daar tegen te doen? Een vierwekelijkse vit B12 injectie helpt tegen de neuropathie-verschijnselen in mijn benen , maar mijn tenen blijven tijdens het zwemmen in een kramp.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *