Buikvet kwijtraken, hoe doe je dat?

Iedereen wil een platte buik met minder vet. Een platte buik krijg je helaas niet zomaar. Enkel het verminderen van het aantal calorieën schijnt niet genoeg te zijn om buikvet te laten verdwijnen. Hiervoor moet je verstandige voedingskeuzes maken maar ook aan de slag met buikspieroefeningen.

Cijfers in Nederland laten zien dat ongeveer 52 procent van de mannen en 45 procent van de vrouwen te zwaar is. In de meeste gevallen is er bij mannen vooral sprake van buikvet en bij vrouwen vaker van vet rondom de heupen. Buikvet geeft meer risico’s voor de gezondheid dan heupvet.

Gezondheidsrisico's door buikvet

Ophoping van buikvet brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Dit komt doordat het vet ook binnen in de buik gaat zitten. De vetcellen rondom de buikorganen zijn veel actiever en produceren hormonen en andere stoffen. Dit verhoogt het risico op diabetes, verhoogd cholesterol en hart- en vaatziekten.

Obesitas

Experts van Framingham Nutrition Studies rapporteerden dat vrouwen die bijna 400 calorieën minder aten, maar kozen voor minder gezonde voedingsmiddelen (meer verzadigd vet, meer transvet, meer alcohol en minder vezels), een 2,5 keer hoger risico op abdominale obesitas (overgewicht op de buik) hadden dan de vrouwen die veel meer aten maar betere voedingskeuzes maakten. Dit wijst erop dat bepaalde producten ervoor kunnen zorgen dat vet zich ophoopt in de buik en dat dit dus niet per se door het aantal calorieën hoeft te komen.

Verstandige keuze voeding

Voor een platte buik heeft minder eten alleen geen zin, wel kun je verstandige keuzen maken die niets te maken hebben met het volgen van een dieet. Het zijn simpele keuzes in je voedsel die je in je dagelijks leven kunt maken:

  1. Eet veel plantaardige producten zoals fruit, groenten en volkoren graanproducten. Hierin zitten veel vezels, vitaminen en mineralen die goed zijn voor je gezondheid. Veel plantaardige producten zijn laag in calorieën waardoor ze helpen als je gewicht wilt verliezen.
  2. Drink veel water. Je lichaam kan op die manier afvalstoffen makkelijker afvoeren en dit helpt mee voor een plattere buik.
  3. Start de dag goed en begin altijd met een goed ontbijt. Onderzoek laat zien dat mensen die het ontbijt overslaan eerder een buikje krijgen.
  4. Eet vis: Vis is in vele opzichten gezond. Vooral vette vis zoals haring, zalm en makreel zijn aanraders. Ze bevatten omega 3-vetzuren die bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten. Bovendien is vette vis rijk aan eiwitten. Dit werkt positief als je gewicht wilt verliezen omdat het goed vult. Door veel eiwitten te eten kun je minder eten zonder hongergevoel.
  5. Stop met het eten van snelle suikers zoals koek, snoep, chocolade maar ook witbrood, witte pasta en patat. De suikers in dit soort producten geven een opgeblazen gevoel waardoor je buik dikker lijkt en voelt dan wanneer je dit soort producten laat staan. Vergeet hierbij ook frisdranken en vruchtensappen niet.
  6. Laat alcoholische dranken staan. Het drinken van drankjes met alcohol verhoogt de opslag van vetmassa. Bovendien komt er vaak een snack bij waardoor je er eerder van aankomt dan afvalt.
  7. Tot slot is er een bepaald soort vet dat helemaal vermeden moet worden. Dit zijn zogenaamde transvetten die in gebakken en gefrituurd voedsel zitten. Ook snacks zoals chocolade, gebak, ijs en chips bevatten vaak deze vetten. Transvetten zijn flink bewerkt en dat maakt ze schadelijk voor je gezondheid. Het is het beste om het eten van transvetten helemaal te vermijden.

Buikspieroefeningen

Als je bovenstaande tips opvolgt en er op let dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt zal je merken dat je buikomvang snel minder wordt. Om een platte buik te krijgen is het ook van belang om de juiste oefeningen te doen. Want helaas lukt het met afvallen alleen niet altijd. Er zijn veel oefeningen die effectief zijn, wat je ook kiest, probeer altijd alle buikspieren te trainen. Dus niet alleen de ouderwetse crunches voor je rechte buikspieren maar denk ook aan je schuine en onderste buikspieren. En versterk het liefst ook je rugspieren.

Een hele goede oefening, die je ook snel even tussendoor kunt doen, is planken. Hiermee train je niet alleen je buikspieren maar ook je rug, arm en bilspieren. Dit geeft een veel groter effect. Voor de basisplank ga je eerst op je buik liggen. Plaats je ellebogen onder de schouders en zet je tenen in de vloer. Druk je bovenlichaam omhoog op je onderarmen en til ook je benen van de grond. Vind je het lastig om in een keer je lijf omhoog te brengen, steun dan als tussenstap op je knieën of leun op je handen. Let er op dat je rug niet bol of hol is en trek je navel goed in. Adem goed door en hou deze positie zo lang mogelijk vast.

Last but not least

Let op je houding. Je kunt nog zo goed zijn afgevallen en een platte buik hebben, maar als je voorovergebogen zit en loopt zie je daar niks van. Dus rechtop, schouders naar achteren, billen in en borst vooruit.

Auteur: Willemijn Wissekerke, diëtist bij SanaHealthProducts (www.sanahealthproducts.nl) en SanaDerm (www.sanaderm.nl)

Pagina laatst aangepast op 27 juni 2019


Gerelateerd