Altijd moe wakker worden: zo los je het op

Algemeen 23 november 2015 7 Reacties

’s Nachts krijgen zowel lichaam als geest de kans om te herstellen en te ontspannen, zodat je weer een nieuwe dag aankunt. Na een nacht goed slapen moet je dus uitgerust wakker worden. Moe wakker worden is niet normaal. Met deze tips is moe wakker worden binnenkort verleden tijd.

Oorzaken van moe wakker worden

We hebben allemaal weleens ochtenden waarbij het lastig is om afscheid te nemen van ons hoofdkussen, maar als je vaak last hebt van moe wakker worden dan wordt het misschien tijd om actie te ondernemen. Er zijn verschillende oorzaken voor moe wakker worden. De meest voorkomende zijn:

  • Te weinig slaap
  • Een vitaminetekort
  • Een slaapstoornis

Mensen die vaak moe wakker worden hebben doorgaans last van:

  • Wallen onder de ogen
  • Gaperig zijn
  • Lusteloosheid
  • Snel geprikkeld zijn of emotioneel
  • Duizeligheid

Moe wakker door te weinig slaap

De meest voor de hand liggende reden voor moe wakker worden is dat je te weinig slaapt. Hoeveel slaap we nodig hebben verschilt per persoon. Sommige mensen slapen maar zes uur per nacht, terwijl anderen zich pas na tien uur slapen helemaal fit voelen. Jongeren hebben meestal zo’n negen uur slaap nodig. Gemiddeld is acht uur per nacht. Een goede graadmeter: wie zich overdag redelijk fit voelt, rust ‘s nachts voldoende uit.

Heb je moeite met het ontwikkelen van een goed slaappatroon? Dan zijn dit wat handige tips:

  • Kijk minstens een uur voordat je gaat slapen niet meer op je tablet, telefoon of naar je televisie.
  • Drink ’s avonds geen alcohol en geen cafeïne meer.
  • Zorg goed voor jezelf! Leef gezond en verminder stress.

Moe wakker worden door een vitaminetekort

Vitamines zijn van essentieel belang voor een goede nachtrust. De belangrijkste ‘slaaphormonen’ zijn melatonine en tryptofaan. Melatonine is verantwoordelijk voor het inslapen, de diepte en de lengte van de slaap. De belangrijkste vitamines en mineralen die de aanmaak van melatonine en tryptofaan stimuleren zijn; zink, magnesium, calcium, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B6 en vitamine C. Een tekort aan deze vitamines komt je slaap dus niet ten goede.

Het advies is niet om zomaar één van deze vitamines te gaan slikken. Een goede vitaminebalans is net zo belangrijk voor een optimale slaap. Een teveel aan koper veroorzaakt bijvoorbeeld een zinktekort en een teveel aan calcium breekt magnesium af. Een goede multivitamine is een betere optie, hierin is deze balans al optimaal. Bij ernstige tekorten kan het wel nodig zijn om van één bepaalde vitamine veel bij te slikken. Doe dit altijd in overleg met een arts.

Moe wakker worden door een slaapstoornis

Hoe snel je in slaap valt verschilt per persoon, maar meestal lukt het in tien tot twintig minuten. Af en toe wakker worden is normaal, zeker tegen de ochtend. Vooral oudere mensen slapen korter en het kan geen kwaad om soms een nachtje wat minder te slapen. Herstellen van laat feestje duurt meestal wel één tot twee goede nachtrusten.

Word je geregeld na een nacht met voldoende slaap toch uitgeput en vermoeid wakker en beïnvloedt het sterk je dagelijkse leven? Misschien heb je dan een slaapstoornis. Veel slaapstoornissen zijn van invloed op je nachtrust zonder dat je het zelf door hebt.

Voorbeelden van slaapstoornissen:

Vermoed je dat je een slaapstoornis hebt, neem dan altijd contact op met je huisarts.

Word jij vaak moe wakker, en kan dit komen door een gebrek aan zonlicht? Kijk dan ook eens op de website van Viper Medical voor een geschikte daglichtlamp.

Auteur: Danja Raven en José Boon
Bronnen: Thuisarts.nl, Gezondheidsplein.nl, Slaapproblemen.org

7 Reacties

  • Ricardo schreef:

    Vandaag werd ik laat wakker, ca 1300. Het vreemde is dat ik eigenlijk 15 jaar geleden wakker werd. Alles was als die tijd, herkende in eerste instantie niet eens de meubels van nu.
    Ik had, en heb ook huilbuien, van verdriet en vreugde, heel vreemd.
    Net alsof ik nu in 2 tijden leef…
    Ik herinner me alles, maar eigenlijk ook niet.
    Wat kan dit betekenen?

  • Bloep schreef:

    Ooit geexperimenteerd met Hypnose.?
    Waarschijnlijk dan niet goed afgesloten.!

  • Hannah schreef:

    Dat lijkt me heel erg verwarrend. Misschien helpt het als je je ervaringen met iemand kan delen, en je bij alles wat je wilt gaan doen afvraagt of dit ook bij je past op dat moment zodat je jezelf weer terug kan vinden.
    Dapper dat je het hier vertelde.

  • Annette schreef:

    Het kan ook zijn dat je erg veel last hebt van stress en dat je zodoende de ‘werkelijkheid’ niet meer als zodanig ervaart. Heb je erg veel emotionele dingen mee gemaakt de laatste tijd? Of heb je het nooit de ruimte kunnen/durven geven? Het kan zijn dat het er nu uit komt… Als dit zo is; Luisteren naar je lichaam, doe dingen die je energie geven (wandelen / zwemmen / hardlopen / tekenen, schilderen o.d.) en neem voldoende rust en probeer zo gezond mogelijk te eten/drinken. Dit gaat over maar kan lang duren en kan ook terugvallen hebben. Ontken het niet dit gevoel. Maar niet iedereen zal het begrijpen, (zie al een eerdere reactie) dus als je dat merkt laat het bij jezelf. Een psycholoog is ook heel prettig om je te helpen! Hier kom je terecht via je huisarts. POH (psychologisch hulpverlener) kan ook. Let goed op of er een klik (vertrouwen) is, dan kom je er een stuk verder mee. Succes en sterkte. Dat je het hebt gedeeld is al een flinke stap in de goede richting.

  • Anneke schreef:

    de kachel staat bij mij nooit hoger dan 19 graden. ik zit te puffen. en voel me slap worden. ook nachts met vorst slaap ik met de balkondeur open. voor mijn gevoel is het 30 graden. ik slaap erg slecht. en ben tegenwoordig emotioneel. ik kan overal om huilen. naar mijn gevoel is mijn thermostaat niet goed. koud/heet. wat zou de oorzaak zijn?

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht

Controle vraag *